IKEA 10% studentrabatt - vad gäller?

Permalänk
Medlem

IKEA 10% studentrabatt - vad gäller?

Hej,

Via Studentkortet kan man få 10% rabatt på IKEA när man delbetalar eller något. Detta intresserade mig då jag lite halvt hade planer på att handla lite, men jag känner att jag behöver få avtalet förklarat för mig av en oberoende part.

http://www.studentkortet.se/ikea-finansiering/
https://partner.ikanobank.se/applications/customer/ikea%5Ffor...

Jag fattar inte hur det fungerar i praktiken. Man ska tydligen ansöka om ett belopp först. Vart tar de pengarna vägen? Kommer jag behöva skaffa IKANO Bank först? (eller få det i samband med ansökningen) Vad för "ekonomiska förutsättningar" förväntar de sig att man tar med? (med tanke på att det ändå är ett studenterbjudande, tänker jag)

Har aldrig hållt på med kredit eller delbetalningar förut.

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beloppet du ansöker om är den summa pengar du vill kunna handla med. Det är pengar som sätts in på ditt delbetala-kort och som du drar i kassan för att handla. Den summan som ditt köp landar på kommer du sedan att få en faktura på. Du behöver således inte använda upp hela beloppet du har ansökt om och du behöver heller inte betala tillbaka hela beloppet, utan bara det som du har handlat för. Sen är det inte säkert att du blir beviljad hela beloppet som du ansöker om. Du får så mycket som din inkomst tillåter efter att man gör en kreditkontroll.

Du behöver inte skaffa ett konto hos IKANO innan men delbetalningen sköts av IKANO så på ett sätt har du ett konto hos dem antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag fattar inte hur det fungerar i praktiken. Man ska tydligen ansöka om ett belopp först. Vart tar de pengarna vägen?

Det är en kredit som är kopplad till kortet och är alltså ingen fast summa som finns på ett visst konto. Så länge man betalar av (eller åtminstone delbetalar) sin skuld varje månad är det ingen fara att använda kreditkort men det blir ganska snabbt dyrt om man struntar i att betala eller halkar efter med betalningar.

*Ordinarie villkor för IKEA DELBETALA är rörlig ränta på f n 15,45% och aviavgift om 17 kr/månad, vilket ger en effektiv ränta på 17,94% vid en skuld på 10.000 kr i 12 månader (2016-02-24).

Nu vet jag inte hur du är som person men med tanke på hur mycket reklam man får hem ang. kreditkort känns det som att det är många som har halkat dit i kreditkortsfällan och spenderar mer än de har tänkt bara för att krediten finns där. Jag kan tänka mig att det är ganska lätt hänt för studenter och övriga som kanske inte har världens bästa ekonomi men vet du med dig att du kan hantera det så kör på.

Ett alternativ är annars att du skaffar kortet enbart för att få rabatten och sedan klipper dina band med Ikano när skulden är återbetald.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tackar.

Jag kommer få något slags kort då åtminstone antar jag. För det har jag inte. (dvs IKEA/IKANO)

Skrivet av ågren:

Ett alternativ är annars att du skaffar kortet enbart för att få rabatten och sedan klipper dina band med Ikano när skulden är återbetald.

Ja, det har jag övervägt. Vill inte ha en massa olika kort och konton...

Pengarna är inget problem, men tack för din omtanke! Handlar inte om några jättesummor. Hade kunnat betala på en gång, men rabatten gäller bara vid delbetalning tydligen. Ska vara räntefritt upp till sex månader eller något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080