Jobba som programmerare utan högskoleutbildning

Permalänk

Jobba som programmerare utan högskoleutbildning

Hej!

Jag har programmerat sedan jag var 12 år gammal, och går nu andra året i ett gymnasie med inriktning på IT/programmering. Jag har sedan jag var 12 år lagt mycket tid på det på min fritid, och kan därför en hel del om det. Jag undrar därför om man kan få jobb utan högskoleutbildning då jag antar att arbetsgivarna hellre vill ha lång och tidig erfarenhet om det än högskoleutbildning.

Tack på förhand!

//Hadermite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hadermite:

Hej!

Jag har programmerat sedan jag var 12 år gammal, och går nu andra året i ett gymnasie med inriktning på IT/programmering. Jag har sedan jag var 12 år lagt mycket tid på det på min fritid, och kan därför en hel del om det. Jag undrar därför om man kan få jobb utan högskoleutbildning då jag antar att arbetsgivarna hellre vill ha lång och tidig erfarenhet om det än högskoleutbildning.

Tack på förhand!

//Hadermite

Omöjligt är det absolut inte, men kan vara så att man måste ta till okonventionella metoder för att få in foten hos arbetsgivare.

//Programmerare (nästan) direkt efter gymnasiet

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du får väl söka jobb och skicka med din portfolio och se om de nappar

Permalänk
Inaktiv

Det är säkert inte omöjligt. Men jag känner till många företag som inte ens skulle överväga det.

Tycker du att det är intressant skulle jag absolut rekommendera att du studerar det. Då kommer du lära dig hur mycket du inte vet och mycket annat. Dessutom kommer det vara kul. Sen kan du få en lön du förtjänar.

Permalänk
Medlem

Ja om det är ditt intresse och du kan det så är det inga problem att fixa en examen

Permalänk
Medlem

Säkert möjligt att få jobb men jag skulle säga att du bör skaffa en ordentlig utbildning om du vill jobba med det. Kommer garanterat ge bättre och roligare jobb inom ämnet också.

Bara en gymnasieutbildning duger inte till mycket om den inte är yrkesförberedande som tex elektriker osv helt enkelt. Kanske var så förr men numera är det utbildning som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Hadermite: Kan du definiera "en hel del om det"? Tack på förhand

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det viktiga måste ju vara vad man faktiskt KAN och inte vad som står på ett papper.

Gå till företagen o presentera dig o säg att du är grym på programmering. I restaurangbranschen funkar det så att man får visa vad man går för. Kan inte se varför det skulle vara nån skillnad i programmering.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hadermite:

Jag undrar därför om man kan få jobb utan högskoleutbildning då jag antar att arbetsgivarna hellre vill ha lång och tidig erfarenhet om det än högskoleutbildning.

Det är fullt möjligt, men du måste nog i sådant fall programmera färdiga produkter som du lägger ut i någon app store, att göra klart ett projekt vägar ganska så tungt.

Sedan så beror det lite på vilka språk du kan, även om du nu är väldigt duktig på ett område så borde de inte vara så svårt att gå vidare till andra språk. Java och C# .NET finns det väldigt mycket jobb där ute i Sverige, om du kan de väldigt bra, men du går inte direkt in på vad du sysslar mest med, det skulle lika gärna kunna vara Javascript eller PhP, du antyder på faktiskt.

Sedan i vissa fall så kan företag och även kommuner ha uttagnings programmerings tester för en junior tjänst, där du får ett problem att lösa, vissa får jobb via den vägen, eller så kan du alltid söka praktik hos ett företag som du kan få jobb genom.

Sedan om du inte har orken att plugga kanske 4-5 år på högskola, så kan du alltid söka YH utbildning på 2 år vilken inte är så lång tid av en persons liv bara för att få någon form av examens bevis.

Sedan så kan du alltid tjäna pengar på frilans, finns många där ute som blivit miljonärer på det sättet ist för att jobba hos ett företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Det viktiga måste ju vara vad man faktiskt KAN och inte vad som står på ett papper.

Gå till företagen o presentera dig o säg att du är grym på programmering. I restaurangbranschen funkar det så att man får visa vad man går för. Kan inte se varför det skulle vara nån skillnad i programmering.

Nu vet jag inte vilken tjänst du tänker dig inom restaurangbranchen men det fungerar nog lite olika. Nu beror det också på lite vilken typ av programmering vi pratar om. Vissa programmeringsjobb är nog passande för någon som är hobbyist och programmeringstekniskt duktig. För andra programmeringsjobb krävs det faktiskt mer kunskap än om bara programmeringsteknik. Det är matematik, logik, förståelse för signaler och relaterad analys, el osv. Det är ämnen som garanterat följer med i en ingenjörsutbildning och väldigt sällan något en hobbyist tar på sig att lära sig. Det kan även vara så att det är arbetsprocesser och projekterfarenhet man får med sig från en högskoleutbildning.

Så du kan under vissa omständigheter ha rätt att det går att kliva in och säga anställ mig som är jävligt grym men det är inte alltid det räcker.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som utvecklare och har ingen färdig utbildning. Började på en högskoleutbildning efter gymnasiet men blev erbjuden jobb efter 1 år så då hoppade jag av studierna.

Se till att all din hobbykod är "fin" och finns på github. Ha en up to date github user med kontaktuppgifter etc. Jag har blivit kontaktad av mer än ett företag bara genom att contributea till opensource och ha kod på github. (Bland annat Google som ville ha intervju).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om det är möjligt så kommer det vara svårare och du kommer vara begränsad om du inte har någon examen, och du kommer vara begränsad när det kommer till att klättra på karriärsstegen och så vidare.

Om du inte vill lägga för många år på eftergymnasiala studier, läs då till t.ex. högskoleingenjör inom ämnet. Är du redan duktig kommer du ha lätt för kurserna och kan i så fall ta på dig fler kurser samtidigt för att bli klar tidigare. Oavsett så kommer du alltid att lära dig något, och fler dörrar kommer att öppnas för dig än vad det gör om du inte har en examen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Pluggar för närvarande till utvecklare på högskolan och hade i våras några av Sveriges större it företag och deras rekryterare sa att en utbildning inte spelade någon stor roll. Om personen de behöver kan teknikerna de använder och är passionerad så anställer dom dem hellre än någon som gått högskolan men inte är speciellt intresserad av yrket.

I ditt fall hade jag nog läst något med utveckling efter gymnasiet, det är ändå en hel del som man som hobbyutvecklare missar. Med lite tur kan du kanske jobba som utvecklare och plugga samtidigt? Tempot är inte särskilt högt i skolan idag så du lär ha tid över...
Det viktigaste är dock att du alltid har något du jobbar med, pusha mycket till Github och var aktiv. Läs böcker, bloggar lyssna på poddar och framförallt: koda.

Skrivet av Shimonu:

Nu vet jag inte vilken tjänst du tänker dig inom restaurangbranchen men det fungerar nog lite olika. Nu beror det också på lite vilken typ av programmering vi pratar om. Vissa programmeringsjobb är nog passande för någon som är hobbyist och programmeringstekniskt duktig. För andra programmeringsjobb krävs det faktiskt mer kunskap än om bara programmeringsteknik. Det är matematik, logik, förståelse för signaler och relaterad analys, el osv. Det är ämnen som garanterat följer med i en ingenjörsutbildning och väldigt sällan något en hobbyist tar på sig att lära sig. Det kan även vara så att det är arbetsprocesser och projekterfarenhet man får med sig från en högskoleutbildning.

Så du kan under vissa omständigheter ha rätt att det går att kliva in och säga anställ mig som är jävligt grym men det är inte alltid det räcker.

Jupp, jag har lärt mig massvis med saker som jag inte hade en aning om innan. Hur datastrukturer fungerar, UML diagram, E/R diagram, agila utvecklingsmetoder etc etc. Sedan är projektarbetena jättebra och man lär sig massvis under dessa, för att inte tala om att man knyter många kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Även om det är möjligt så kommer det vara svårare och du kommer vara begränsad om du inte har någon examen, och du kommer vara begränsad när det kommer till att klättra på karriärsstegen och så vidare.

Funkar inte så i verkligheten, det enda ditt examen bevis är till för är att komma till en intervju efter det så betyder det ingenting egentligen. Sedan så väger arbete och erfarenhet mycket mer i längden än utbildning. Karriärs stegen har heller ingenting med det att göra heller, det handlar oftast om personlig lämplighet och vad du gör hos företaget, kanske du väljer att gå kvälls kurser eller liknande inom lednings teknik, men det har fortfarande ingenting med din första IT utbildning att göra.

Det viktigaste är faktiskt att få jobbet du vill ha, sedan hur du fick det är egentligen inte så relevant, sedan så beror det såklart på vad du gör där efter.

Permalänk
Avstängd

Klart det funkar..

Jag hade 0 erfarenhet inom slakt..fick jobb hos Scan under 4år...jag är utbildad som hantverkare, finsnickeri och maskinlära..Gäller bara visa att man kan och vill.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Hadermite:
som kanske nämnts innan så har du programmerat mycket så är det bra om du kan visa upp saker du har gjort. Sen att gå ex programvaruutveckling på högskola är nog inte fel. Ännu bättre är väl dataingejör. Även om du kan en del så är det inte fel att lära sig saker runtomkring. Matte, andra språk, teoretiska grejer.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Arbetsgivare efterfrågar personer som har en viss kunskap, där det är bra att man på ett väldigt enkelt sätt kan visa att man har denna kunskap. Det allra enklaste sättet för vanliga personer är bra att visa upp ett betyg ifrån en eftergymnasial skola, som visar att man i alla fall kan det allra mest grundläggande och man förhoppningsvis har ett intresse för det man har utbildat sig till.

Men detta är inget tvång, visar en 20 åringen upp ett nytt Minecraft fast lite bättre grafik, fysisk etc, så är det nog ytterst få arbetsgivare som säger nej personen saknar utbildning så vi går till nästa kandidat.

Nå jag tycker ungdomarnas studier handlar om 2 saker. Vad bör man läsa för att få jobb, vad bör man passa på att läsa medans man är ung? Där jag tycker att en civilingenjörsutbildning är en otroligt bra grund som man har med sig hela livet, skitsamma om man skulle få exakt samma arbete direkt efter utbildningen, det man lär sig inom utbildningen är så mycket värt.

Angående jobbsituation så är programmerare ett så otroligt brett område idag, de sysslor vissa kallar för programmeringsuppgift kallar andra för teknikeruppgift. Och jag skulle även vilja få till fler grupper som layoutare, testare etc.

Nå för personer som inte är ovanligt duktiga/begåvade så är en 2 årig ky eller högskola enda vägen till att bli programmera idag. Vi som anställer har stora problem att trots att studenterna har läst 5år efter gymnasiet på en civilingenjörsutbildning inom området så är det inte mycket rent praktisk de kan.
-Det hör lite utbildningen till då det ej är en praktisk utbildning utan en teoretiskt. Men att anställa samma person 5år innan utan denna utbildning så tar personen personen bara mer tid än vad den tillför i ett projekt.

Så jag rekommenderar som alla andra att fortsätt allt att studera.