Asus ROG PG258Q är bildskärm med 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG PG258Q är bildskärm med 240 Hz

Med hög uppdateringsfrekvens i fokus förbereder Asus den nya bildskärmen ROG PG258Q med rekordhöga 240 Hz vid upplösningen 1080p – komplett med synkroniseringstekniken G-sync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lagom till maffia 3

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att testa skillnaden mellan 144 till 240 Hz/fps. Men att gå ner från 1440p@27" är big no-no.

Permalänk
Hedersmedlem

Då väntar vi bara runt 10 (?) år på att det kommer grafikkort som kan driva den här skärmen i något annat än Windows skrivbord då.

Permalänk
Medlem

Denna är perfekt för folk som spelar CS men till allt annat känns den väldigt overkill.

Edit: Den kanske är bra för folk som spelar Quake också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja, den lär ju bara duga till Counter-Strike.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Lagom till maffia 3

Tills de låser upp 30fps cap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tills de låser upp 30fps cap

Hoppades att du gjorde ett kvalificerat antagande men en googling visar ju att det stämmer.
Well, mer tid till BF1 då.

Permalänk
Medlem

ASUS brukar vara långsam att lansera sina saker, tror nog Acern blir först ut som vanligt och kommer säkert ut i år redan ett par månader före ASUS.

Blir intressant att se om TN panelen faktiskt kommer klara av 240Hz utan sidoeffekter. 240Hz känns i det övre lagret även för en snabb TN panel med aggressiv Overdrive. Är väl 4 ms "worst case scenario" som skärmen måste klara av i responstid för att 240Hz ska fungera felfritt?

Däremot förväntar jag mig en drastisk dipp i kontrast i 240Hz, lyckas de få kontrasten till över 600~650:1 blir jag mäkta förvånad och vem vill ha så låg kontrast (även för hardcore CS gaming)? Jag är nog lite intresserad utav denna skärm men jag har lite mer blygsamma förväntningar och skulle vara nöjd om ~180Hz eller så vore användbart med tanke på kontrast nivå (vill ha typ 750~800:1 eller bättre).

Prismässigt kommer dessa nog avskärma en hel del kunder, typ 4500 kr för Acern och 5000 - 5500 kr (lägsta pris vid lanseringen) för ASUS är nog att vänta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hoppades att du gjorde ett kvalificerat antagande men en googling visar ju att det stämmer.
Well, mer tid till BF1 då.

Känns inte som det spelar så stor roll i den typen av spel. Så länge den verkligen låser sig till 30 och inte dippar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Tråkigt och ointressant om den inte även stödjer AMD FreeSync aka VESA Adaptive-Sync.

Belysning i skärmfoten?
When it will it stop...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Den där skärmfoten var nog det fulaste jag sett i mitt 30-åriga liv...

Utöver det så är det ju en helt klart intressant produkt för oss som bara spelar competitive FPS spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns inte som det spelar så stor roll i den typen av spel. Så länge den verkligen låser sig till 30 och inte dippar.

precis, varför de inte låser vid 24 så man får cinematic känslan är ju dock en tankeställare

/sarkasm off

Permalänk
Medlem

Tycker det också borde satsas mer på större skärmar. Skulle hellre köpa en 32" (eller 40" ultrawide) 1440p-skärm upp mot 120Hz (om det är möjligt) än 24" 1080p240.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Avstängd

Snart så kommer det ut Asus skärm med 4K 144Hz.

http://www.144hzmonitors.com/monitors/asus-computex-2016-27-i...

Blir skoj och se vad den skärmen går för med 240Hz blir att vänta och se.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den där skärmfoten var nog det fulaste jag sett i mitt 30-åriga liv...

Utöver det så är det ju en helt klart intressant produkt för oss som bara spelar competitive FPS spel!

Håller med där, inte särskilt praktisk design heller, de borde ha använt standard ROG designen som på Swift PG248Q och PG278Q. Men på ljusa sidan så har ju iallafall skärmen väldigt tunna kanter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Trevligt, men tyvärr lär väl priset vara skyhögt i början, kanske att man kan börja fundera på köp av 240Hz runt 2018.

Permalänk
Inaktiv

Asus gör dom snyggaste skärmarna på marknaden, helt klart Hype för 4k 144 hz doe

Permalänk
Inaktiv

Snart kommer säkert nästa skärm med 480Hz TN. Frågan är när IPS- och VA-skärmar börjar dyka upp med högre uppdateringsfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Snart kommer säkert nästa skärm med 480Hz TN. Frågan är när IPS- och VA-skärmar börjar dyka upp med högre uppdateringsfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, en 1080p IPS med 120/144Hz vore nice!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Snart kommer säkert nästa skärm med 480Hz TN. Frågan är när IPS- och VA-skärmar börjar dyka upp med högre uppdateringsfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer det inte inom snar framtid iallafall, responstiden för panelen begränsar ju vilken uppdateringsfrekvens som kan utnyttjas och idagsläget så tycks det vara 240Hz för TN panel (återstår att se sen) och ca 144~165Hz för IPS.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Nja, jag tar nog hellre och väntar på en 8k, 240hz ultrawide gsync skärm. Mer värt när jag väl skaffat min geforce titan xxxstreme

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skärmfoten var hemsk. Ett skott i foten att inte stödja VESA adaptive sync också. Inget hindrar dem från att stödja den öppna standarden samtidigt. Om inte Nvidia har slavkontrakt som förbjuder det (vilket de i så fall kommer åka dit på som Intel gjorde en gång i tiden).
Men G-sync eller Adaptive Sync på en 240Hz skärm låter lite komiskt. Behöver man den tekniken så är nog en 240Hz skärm lite overkill då det lär vittna om att man väldigt sällan utnyttjar skärmens kapacitet. Sedan finns det självklart lite fördelar med det ändå, men priset lär bli sådant att det nog, iaf initialt, blir svårt att motivera dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skärmfoten var hemsk. Ett skott i foten att inte stödja VESA adaptive sync också. Inget hindrar dem från att stödja den öppna standarden samtidigt. Om inte Nvidia har slavkontrakt som förbjuder det (vilket de i så fall kommer åka dit på som Intel gjorde en gång i tiden).
Men G-sync eller Adaptive Sync på en 240Hz skärm låter lite komiskt. Behöver man den tekniken så är nog en 240Hz skärm lite overkill då det lär vittna om att man väldigt sällan utnyttjar skärmens kapacitet. Sedan finns det självklart lite fördelar med det ändå, men priset lär bli sådant att det nog, iaf initialt, blir svårt att motivera dem.

240Hz till lättdrivna spel och G-Sync/Freesync när man spelar lite mer krävande och bara får <240 fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

precis, varför de inte låser vid 24 så man får cinematic känslan är ju dock en tankeställare

/sarkasm off

Vi har alla glömt bort Golden Eye 64 4-player split screen, hehe tror den var nere i 10fps och snurrade, men vi hade kul i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara bevis på att utomjordingar faktiskt existerar. Den där skärmfoten är ju garanterat inte kommen från vårat universum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi har alla glömt bort Golden Eye 64 4-player split screen, hehe tror den var nere i 10fps och snurrade, men vi hade kul i alla fall.

Hehe, absolut nog spela man det en hel del... saker har ju förändrats en hel del sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi har alla glömt bort Golden Eye 64 4-player split screen, hehe tror den var nere i 10fps och snurrade, men vi hade kul i alla fall.

Perfect Dark där man fick med en modul som gav extra minne/bättre grafik då? Det var tider.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

240Hz till lättdrivna spel och G-Sync/Freesync när man spelar lite mer krävande och bara får <240 fps.

Lite det jag menar med att de fördelar som finns kommer nog vara svåra att använda för att motivera den prislapp som lär följa med

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Med csgo på dekis har jag mycket svårt att ser hur denna ska sälja särskilt mycket.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]