Mail från microsoft angående intrång på comhem mail.

Permalänk
Medlem

Mail från microsoft angående intrång på comhem mail.

Fick detta mail idag:

Microsoft account
Security alert
We think that someone else might have accessed the Microsoft account ma*****@comhem.se. When this happens, we require you to verify your identity with a security challenge and then change your password the next time you sign in.
If someone else has access to your account, they have your password and might be trying to access your personal information or send junk email.
If you haven't already recovered your account, we can help you do it now.
Recover account

Learn how to make your account more secure.
Thanks,
The Microsoft account team

Recover account genvägen går till: https://account.live.com/

Har urdålig koll på mailsäkerhet men är detta verkligen från microsoft, jag trodde nämligen inte att comhemmailen hade något med microsoft att göra?

Permalänk
Inaktiv

Jag vill säga att det är ett solklart fall av phising, men det kan ha förekommit något lurt. Använder du VPN eller Proxy, och har loggat in med ett IP ifrån ett annat land så kan det nog trigga någon säkerhetsåtgärd.

Vad gäller länken ... använder inte Outlook och sitter på kneget, men jämför med länken via Outlook eller microsofts hemsida. Den ser vid första blick rätt legit ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog snarare så att du någon gång registrerat ett Microsoft-konto med den epostadressen om det är din. Det är konto till Messenger, spel osv. Inte mail.

Är du osäker så skriv manuellt in www.live.com i en browser och fortsätt därifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam

Klicka aldrig på länkar i mail, gå manuellt till grundsidan för tjänsten, i detta fallet live.com och undersök där för ev lösen recovery eller liknande. Mail-länkar kan ha en länk som går till något helt annat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Fick detta mail idag:

Microsoft account
Security alert
We think that someone else might have accessed the Microsoft account ma*****@comhem.se. When this happens, we require you to verify your identity with a security challenge and then change your password the next time you sign in.
If someone else has access to your account, they have your password and might be trying to access your personal information or send junk email.
If you haven't already recovered your account, we can help you do it now.
Recover account

Learn how to make your account more secure.
Thanks,
The Microsoft account team

Recover account genvägen går till: https://account.live.com/

Har urdålig koll på mailsäkerhet men är detta verkligen från microsoft, jag trodde nämligen inte att comhemmailen hade något med microsoft att göra?

Jag fick samma meddelande för någon vecka sen, det var legit.

Prova att logga in på live.com eller outlook.com så ska du se att det kommer upp en ruta som säger att du måste byta lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är nog snarare så att du någon gång registrerat ett Microsoft-konto med den epostadressen om det är din. Det är konto till Messenger, spel osv. Inte mail.

Är du osäker så skriv manuellt in www.live.com i en browser och fortsätt därifrån.

Ahh jag borde verkligen läsa lite bättre. Helt rätt, det står ju Microsoft account och inte mail, vet inte hur jag missade det. Tur att någon läser mer noggrant än mig
Tackar för hjälpen

Det var mitt gamla Microsoft spelkonto som de påstod någon annan var inne på, men när jag väl kom in efter 4 olika bekräftelser så var de enda loggade aktiviteterna de jag gjorde för att logga in precis.

Jag antar att det bara var Microsoft som ville uppdatera ens uppgifter på ett smart sätt

Tack för hjälpen allihop, uppskattas.