Permalänk
Medlem

Tips på en ny router.

Hej
Jag och min sambo bor i en liten lägenhet på 35 kvadrat. Vi har telia som internet leverantör, Adsl 30/30 mbit.
Vi tappar uppkopplingen kontinuerligt (Vi har standard routern/modemet som följer med abonnemanget) och när vi ringer till telia säger dom att det kan vara maskiner (Som en microvågsugn) som stör uppkopplingen. Och även ifrån de andra lägenheterna.

Nu leter jag på tips efter en bra router som kan hålla uppkopplingen stabil. Behöver verkligen att det inte droppar på detta viset då min sambo jobbar hemifrån.

Min budjet är på 1000kr. Vad ska jag satsa på?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Testa först om det är bättre med kabel bellan datorn och modemet än när ni kör trådlöst.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@ponanmsi: Yes det är det, på min stationära dator är det aldrig några problem. Det är min sambos laptop som tappar, mobiltelefonerna, och Xbox one.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Bästa trådlösa nätverket du kan få för den prislappen.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att byta kanal på Wifit med, det kanske är trångt på den frekvensen ifall det ligger flera närliggande som kör på samma kanal.

Kör en Wifi analyzer från en mobil för att titta runt lite ifall det finns någon relevant lucka att placera sig i. Tänk att idealt vil du ha en kanal emellan, både upp och ner om du inte placerar dig i kanterna. T.ex. om någon granne har en stark signal från kanal 6 skall du inte lägga dig på kanal 5 eller 7 heller.

Permalänk
Medlem

@Jimi84: Yeah har testat att lägga mig på andra kanaler men jag tycker det inte har förbättrats något. Det är därför jag får köpa en bättre router för att lösa problemet antagligen

Permalänk
Medlem

@Tejprullen: Yes, jag läste om den lite grann och dom flesta verkar vara nöjda..