Permalänk
Medlem

XMP profile och boot problem

Hej,

Snickrat ihop en ny dator precis och körde på högfrekvenz minnen på 3200 MHz.
Aktiverade XMP profilen och allt funkade bra tills jag skulle starta upp datorn idag och den i princip inte ville boota. Efter att jag resettar så startar den upp men ger ett felmeddelande att överklockning inte funkar eller dyl. Går jag då in i BIOS igen, exitar så startar den upp som vanligt. Kan sen använda datorn som vanligt, gamea etc men efter att jag stängt ner måste jag repetera processen ovan. Är total noob på överklockningen minnen men bifogar lite bilder. Kanske någon som ser en uppenbar miss jag gjort.

Tacksam för all hjälp jag kan få

CPU: i7 6700K
MB: ASUS Z170-A
RAM: Corsair 2x8 GB 3200 MHz

http://imgur.com/a/BDbgJ

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad du skall ha för spänning på minnena.
Om jag tolkar din bild rätt så kör de i 1,2V. Kan vara för lågt.

Sedan så tror jag inte det är garanterat att moderkortet och CPUn klarar 3200MHz.
I manualen är allt över 2133MHz "over clocked".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag just dom sakerna men min gjorde precis likadant när jag skaffade snabbare minnen och min lösning var att sätta igång power on self test i bios och efter det har den startat felfritt varje gång för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Hej,

Snickrat ihop en ny dator precis och körde på högfrekvenz minnen på 3200 MHz.
Aktiverade XMP profilen och allt funkade bra tills jag skulle starta upp datorn idag och den i princip inte ville boota. Efter att jag resettar så startar den upp men ger ett felmeddelande att överklockning inte funkar eller dyl. Går jag då in i BIOS igen, exitar så startar den upp som vanligt. Kan sen använda datorn som vanligt, gamea etc men efter att jag stängt ner måste jag repetera processen ovan. Är total noob på överklockningen minnen men bifogar lite bilder. Kanske någon som ser en uppenbar miss jag gjort.

Tacksam för all hjälp jag kan få

CPU: i7 6700K
MB: ASUS Z170-A
RAM: Corsair 2x8 GB 3200 MHz

http://imgur.com/a/BDbgJ

Enligt bilden så sitter Ram minnen i DIMM A1 och DIMM B1
Har samma moderkort och rekommenderade platserna för två stickor är DIMM A2 och DIMM B2
Samt du har en gammal BIOS version 1801, senaste är 2202, uppgradera BIOS och byt plats på stickor så bör den hoppa igång.

Skrivet av HeroAtSC:

Kolla upp vad du skall ha för spänning på minnena.
Om jag tolkar din bild rätt så kör de i 1,2V. Kan vara för lågt.

Sedan så tror jag inte det är garanterat att moderkortet och CPUn klarar 3200MHz.
I manualen är allt över 2133MHz "over clocked".

Skickades från m.sweclockers.com

Spänningen i XMP profilen är rätt 1.35
1.2 man ser på bilden är en aktuell spänning för 2133mhz

Visa signatur

W10 Pro 64 | CPU: i5 6600K @ 4.5 GHz | be Quiet Pure Rock | GPU: GTX 1070 Asus Dual OC | Mobo: ASUS Z170-A | RAM: 16GB 2666Mhz Vengeance LPX | Samsung 850 EVO 250GB | HDD 1TB | Chassi: FD Define R4 | PSU: Corsair CX750M | Corsair M90 | Alienware TactX | ASUS ROG Vulcan ANC Pro | LG IPS 236V-PN

Permalänk
Medlem

@Faun4box: Tack för förslag

Disablade en start up check på minnena, sen dess har allt fungerat bra. Misstänker dock att problemen kan återuppstå om jag börjar belasta systemet rejält. Känns dock som om det kan vara läge att byta plats på stickorna iaf. Ang BIOS uppdatering brukar jag ha som tumregel att inte pilla med deft så länge allt fungerar som det ska.

Tack igen