Skatteverkets nya e-tjänst Spärra obehörig adressändring

Permalänk
Medlem

Skatteverkets nya e-tjänst Spärra obehörig adressändring

Tänkte bara tipsa om Skatteverkets nya tjänst mot ID-kapning. Ett steg i rätt riktning från en seg myndighet.

Citat:

Skatteverkets pressmeddelande

2016-09-29
Ny tjänst skyddar mot falsk adressändring

Bedrägerier med felaktiga adressändringar kan förhindras med en ny tjänst från Skatteverket. Den som anmält sig till tjänsten kan bara ändra adress genom inloggning med e-legitimation. Detta minskar avsevärt risken för bedrägerier.

– Trots att det är enkelt och gratis att anmäla adressändring via våra e-tjänster och att säkerheten är hög är det över hälften av anmälningarna som kommer in via pappersblankett. De som anmäler på pappersblankett får visserligen ett brev till den gamla adressen om att anmälan inkommit, men brev kan hamna fel, säger Agneta Carlquist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Den som är ansluten till en digital brevlåda som erbjuder säker digital myndighetspost får brevet om att adressändring anmälts digitalt. För att ytterligare minska risken för bedrägerier erbjuder Skatteverket nu även en ny tjänst, för den som vill spärra möjligheten att ändra adress via papper.

– Jag uppmanar alla som har möjlighet att ansluta sig till den nya spärrtjänsten. Det är mycket efterlängtat att vi fått den här möjligheten till ökad trygghet, säger Agneta Carlquist.

Vid månadsskiftet öppnades även en ny digital tjänst för att anmäla särskild postadress. Om man behöver ha posten någon annanstans än till sin folkbokföringsadress under en period på minst sex månader kan särskild postadress anmälas. Den nya spärren för anmälan på pappersblankett gäller både tjänsten särskild postadress och tjänsten flyttanmälan.

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/...

Permalänk
Medlem

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Bra tips, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bra tips, tack.
Nu är det spärrat.

Sen kan man ju dra på sig lite kronofogdeskulder också så slipper man risken att nån tar ett mobilabonnemang eller sms lån i ens namn

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det tackar vi för.

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Såg de på aftonbladet idag, spärrade mitt direkt.
Löjligt att man kan få personnummer bara genom att ringa ett samtal till vem man vill som han visade på aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Tackar för bra tips!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt ett steg i rätt riktning, nu väntar jag bara på att de även ska försvåra möjligheterna att ta över någon annans hus också.

Permalänk
Medlem

@Salcin74: What.. Är det ens möjligt? Tyckte att det va tillräckligt med allt som skulle skrivas under när man köpte hus..
Enda fallen jag känner till är typ när "invandrare" flyttar in/bosätter sig i fritidshus..men det kanske va just detta du tänkte på.?

Permalänk
Medlem

tumme upp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Det är f-n i mig helt otroligt, har staten nu gjort en bra grej i år, detta ska firas med en tårta!
Självklart spärrade jag för mig. Enligt mitt tycke borde staten som default ha spärrat för alla, men även tillåtet folk att göra adressändring genom kontoret och för de enstöringar som vill kunna ändra sin adress utan detta skulle kunna få upplåst.

Permalänk
Medlem

@SiggZon
Det är egentligen lagfarten jag tänkte på snarare än huset men i praktiken kommer någon annan att stå som gare till ditt hus.
Det finns massor av exempel då illasinnade personer med hjälp av förfalskade handlingar kapar lagfarten och därefter kan ta lån på en fastighet som de inte äger. Blir otroligt mycket problem att få rätt mot banker och försäkringsbolag normalt sett.
Lite äldre artikel men rutinerna är inte mycket bättre nu heller, vittar kaparen din brevlåda på brevet från lantmäteriet får du inte ens reda på det innan det är för sent.
http://www.hd.se/2008-08-03/villaagare-slass-mot-kapningar-av...
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Lagf...