Permalänk

Huvudvärk Xl2430T

Tjena sweclockers!
Jag har införskaffat mig en benq xl2430t och satte upp den nu ikväll.
Jag köpte en vg248qe i somras, som jag lämnade tillbaka på grund utav huvudvärk .
Problemet jag har nu är att min xl2430t ger mig exakt samma problem, denna sprängande huvudvärk .
Jag är annars inte en person som får huvudvärk, men dessa två har verkligen gjort att huvudet exploderar på mig .
Asusen hade pwm backlight, som ger många användare huvudvärk.
Benq skärmen har till och med "flicker Free" som en del av deras reklam ..

Har sänkt ljusstyrkan, men huvudet exploderar ändå.

Några tips på vad man kan göra?

Mvh

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Vid vilken sorts aktivitet får du huvudvärk? Har du prövat ex. f.lux eller dyl? Själv får jag huvudvärk i spel där jag inte skruva up field of view.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Behind900:

Vid vilken sorts aktivitet får du huvudvärk? Har du prövat ex. f.lux eller dyl? Själv får jag huvudvärk i spel där jag inte skruva up field of view.

Jag har använt mig utav en överklockad benq gl2450hm i tre år ungefär, vilken jag aldrig har haft huvudvärk utav. Ska prova med flux imorgon, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Inaktiv

Har du Bildläge "Standard" på och "AMA" på hög?

Ställt in 144Hz i windows och använder dvi eller displayport kabel ?

Permalänk
Medlem

@gylldevik: Inga low persistence grejer eller något annat flimmer aktiga effekter på kanske?
Du kan alltid ta fram en kamera och lägga på en kort slutartid för att se om skärmen flimrar, om det skulle vara flimmer som stör.

Testa ha ljust i rummet, bra belysning bakom skärmen och sätt dig en bit ifrån den.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ochså vg248qe som flimrade pga pwm dimmingen och köpte sedan Xl2430T.
Men min Xl2430T är det inget flimmer mm på och är jätte nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Får du ont när du spelar? eller allmänt sitter vid datorn? Datorskärmen kanske är för nära? långt bort? har du yrsel ibland? stolen du använder kan ha en påverkan, sitter du i "fel" ställning så spänner du muskler som annars ska vara avslappnade, och nackmusklerna kan spännas vilket kan ge en väldig huvudvärk.

Det kan bero på dina ögon, har du glasögon? om du aktivt spänner ögonen när du spelar/läser på skärmen så kan det ge huvudvärk.

Hade samma problem som dig ett tag, fick så ont att jag var tvungen att lägga mig ner efter 20min framför datorn. Trodde det var skärmen. Men efter jag gick till vårdcentralen så kom dom fram till att det var spända nackmuskler.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

@gylldevik: Inga low persistence grejer eller något annat flimmer aktiga effekter på kanske?
Du kan alltid ta fram en kamera och lägga på en kort slutartid för att se om skärmen flimrar, om det skulle vara flimmer som stör.

Testa ha ljust i rummet, bra belysning bakom skärmen och sätt dig en bit ifrån den.

Testade detta med asusen som flimmrade mycket, men benq skärmen står skriven inne på deras webbsida som flicker free, så länge man inte sätter på blur reduction, har verkligen ingen aning om vad som ska göras. Sitter med skärmen lite över en meter iväg.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag hade ochså vg248qe som flimrade pga pwm dimmingen och köpte sedan Xl2430T.
Men min Xl2430T är det inget flimmer mm på och är jätte nöjd.

Ser inget flimmer, men mina ögon sticker de i och huvudet sprängs :/

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Får du ont när du spelar? eller allmänt sitter vid datorn? Datorskärmen kanske är för nära? långt bort? har du yrsel ibland? stolen du använder kan ha en påverkan, sitter du i "fel" ställning så spänner du muskler som annars ska vara avslappnade, och nackmusklerna kan spännas vilket kan ge en väldig huvudvärk.

Det kan bero på dina ögon, har du glasögon? om du aktivt spänner ögonen när du spelar/läser på skärmen så kan det ge huvudvärk.

Hade samma problem som dig ett tag, fick så ont att jag var tvungen att lägga mig ner efter 20min framför datorn. Trodde det var skärmen. Men efter jag gick till vårdcentralen så kom dom fram till att det var spända nackmuskler.

Det konstiga är ju att jag har kört cs på min gamla 80hz benq skärm sedan jag skickade tillbaks asusen, och har bara varit trött i ögonen av för långa spel sessioner (ingen huvudvärk). Så tror inte att sättet jag sitter på borde påverka detta tyvärr :/

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Har du Bildläge "Standard" på och "AMA" på hög?

Ställt in 144Hz i windows och använder dvi eller displayport kabel ?

Exakt, allt detta. och brightness på 15.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Får du ont när du spelar? eller allmänt sitter vid datorn? Datorskärmen kanske är för nära? långt bort? har du yrsel ibland? stolen du använder kan ha en påverkan, sitter du i "fel" ställning så spänner du muskler som annars ska vara avslappnade, och nackmusklerna kan spännas vilket kan ge en väldig huvudvärk.

Det kan bero på dina ögon, har du glasögon? om du aktivt spänner ögonen när du spelar/läser på skärmen så kan det ge huvudvärk.

Hade samma problem som dig ett tag, fick så ont att jag var tvungen att lägga mig ner efter 20min framför datorn. Trodde det var skärmen. Men efter jag gick till vårdcentralen så kom dom fram till att det var spända nackmuskler.

Ett andra svar, sorry.
Jag använder glasögon, men har svårt att tro att jag får huvudvärk på grund utav det. Har funderat på om jag kan ha problem med att det just är 144hz, då jag lätt blir åksjuk etc. men vet inte hur jag kan kolla upp det i sådana fall.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gylldevik:

Ett andra svar, sorry.
Jag använder glasögon, men har svårt att tro att jag får huvudvärk på grund utav det. Har funderat på om jag kan ha problem med att det just är 144hz, då jag lätt blir åksjuk etc. men vet inte hur jag kan kolla upp det i sådana fall.

När jag köpte en IPS skärm för länge sedan så var det en enorm skillnad mot min väldigt gamla TN panel jag hade då. Jag fick ont i huvudet som du och även trötta ögon. Jag gick till optikern och kolla fall jag var närsynt eller nått annat. Men ingenting hittades.
Efter ett bra tag så vande jag mig med skärmen.
Kanske har nånting med det att göra?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gylldevik:

Ett andra svar, sorry.
Jag använder glasögon, men har svårt att tro att jag får huvudvärk på grund utav det. Har funderat på om jag kan ha problem med att det just är 144hz, då jag lätt blir åksjuk etc. men vet inte hur jag kan kolla upp det i sådana fall.

Det finns ett väldigt enkelt sätt att ta reda på det.
Sänk uppdateringsfrekvensen till 60Hz

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Progressiva glasögon?

@gylldevik: Om du använder progressiva glasögon kommer du att fixera huvudet i en fast position
vilket spänner nackmusklerna isometriskt dvs. hela tiden.
När jag glömmer att byta från progressiva till vanliga glasögon får jag ont i nacken omedelbart
- ont i huvudet (har köpt vanliga med bästa skärpa vid 70cm för skärmtittande)

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det finns ett väldigt enkelt sätt att ta reda på det.
Sänk uppdateringsfrekvensen till 60Hz

Kan prova att köra skärmen på 80hz när huvudvärken har gått över, körde med de på min skräpiga gamla skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av salakalle:

@gylldevik: Om du använder progressiva glasögon kommer du att fixera huvudet i en fast position
vilket spänner nackmusklerna isometriskt dvs. hela tiden.
När jag glömmer att byta från progressiva till vanliga glasögon får jag ont i nacken omedelbart
- ont i huvudet (har köpt vanliga med bästa skärpa vid 70cm för skärmtittande)

Testade att spela utan glasögon, och fick ändå samma huvudvärk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av anon190792:

När jag köpte en IPS skärm för länge sedan så var det en enorm skillnad mot min väldigt gamla TN panel jag hade då. Jag fick ont i huvudet som du och även trötta ögon. Jag gick till optikern och kolla fall jag var närsynt eller nått annat. Men ingenting hittades.
Efter ett bra tag så vande jag mig med skärmen.
Kanske har nånting med det att göra?

Skulle kanske kunna vara de, kom över skärmen billigt så kan sälja den till min bror. Är bara så trist när man gått och köpt sig en skärm som man inte verkar tåla.. Ska prova i ett par veckor och försöka hantera smärtan eller vad man ska kalla de för!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Progressiva var frågan.

@gylldevik: Så klart, om du behöver glasögon kan det inte bli bättre när du anstränger
ögonen extra genom att spela utan glasögon.
Jag undrar om du använder progressiva glasögon.

Permalänk
Skrivet av salakalle:

@gylldevik: Så klart, om du behöver glasögon kan det inte bli bättre när du anstränger
ögonen extra genom att spela utan glasögon.
Jag undrar om du använder progressiva glasögon.

Det vet jag inte, men är närsynt och har brytningsfel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med min xl2430t. Om man kolla i fel vinkel så tycker jag att texten visas dubbelt. Extremt jobbigt för ögonen (Jag har felfri syn)

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Har också haft problem med min xl2430t. Om man kolla i fel vinkel så tycker jag att texten visas dubbelt. Extremt jobbigt för ögonen (Jag har felfri syn)

Har inte märkt av att man ser något dubbelt, men något som förstör huvudet finns de iaf..
Förmodar att man vänjer sig^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Har inte märkt av att man ser något dubbelt, men något som förstör huvudet finns de iaf..
Förmodar att man vänjer sig^^

Skickades från m.sweclockers.com

Okej för mig så är det extremt tydligt när man kollar nedifrån på skärmen och är mycket tydligt på text. Men jag har vant mig. Men kommer få lämna tillbaka den efter 2 år pga andra anledningar...

Permalänk
Medlem

Kan vara på tiden att använda Gunnars glasögon. Dom har hjälpt mig mycket iaf, bor framför datorn 24/9 på dygnet

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Skrivet av marcus2020:

Kan vara på tiden att använda Gunnars glasögon. Dom har hjälpt mig mycket iaf, bor framför datorn 24/9 på dygnet

Ser knappt saker på skärmen utan glasögon :\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Okej för mig så är det extremt tydligt när man kollar nedifrån på skärmen och är mycket tydligt på text. Men jag har vant mig. Men kommer få lämna tillbaka den efter 2 år pga andra anledningar...

, synd:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Är själv närsynt och använder aldrig glasögon när jag sitter framför min Benq XL2411Z.. Av någon anledning så anstränger jag mig mer och får ont i ögonen jag när försökt. Det var också svårare att fokusera på text.

Testa utan glasögon ett par gånger. Om du är närsynt så borde du inte behöva glasögon framför en datorskärm..

Permalänk
Skrivet av RSX:

Är själv närsynt och använder aldrig glasögon när jag sitter framför min Benq XL2411Z.. Av någon anledning så anstränger jag mig mer och får ont i ögonen jag när försökt. Det var också svårare att fokusera på text.

Testa utan glasögon ett par gånger. Om du är närsynt så borde du inte behöva glasögon framför en datorskärm..

Ah, kan ju försöka att köra utan. Har spelat en del nu i eftermiddag, och huvudvärken är inte så jobbig nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Du är halvblind. Boka tid hos optikern.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Skrivet av Bango79:

Du är halvblind. Boka tid hos optikern.

Hur menar du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3