Yahoo: "500 miljoner e-postkonton på vift efter dataintrång"

Permalänk
Melding Plague

Yahoo: "500 miljoner e-postkonton på vift efter dataintrång"

Internetgiganten Yahoo går nu ut med att hela 500 miljoner e-postkonton är på vift efter ett intrång, som beskrivs som ett av de största någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oops

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jeg tror det også er slik at Flickr ("Photo/Video hosting service") er eid av Yahoo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flickr

Permalänk
Avstängd

Det måste ju ta tid att ladda ner över 500 miljoner uppgifter och dom märka inget skumt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Tog det 2 år för dom att komma på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Tog det 2 år för dom att komma på det?

Min tanke också, intrång borde ju märkas speciellt när dessa troligen har kommit över en större server (troligen någon mainserver för konton).

Men ska användaren sälja användarna, känns det ju inte lika troligt att någon stat ligger bakom (lär ju sköta detta anonymt i så fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Tog det 2 år för dom att komma på det?

Väldigt underligt att det tog tills nu, om folk har kommit över så mycket som 500 miljoner konton helt klart.

Permalänk
Medlem

Kanske vore smart av Yahoo att gå ut med det så fort som möjligt. Att nu, två år senare säga: "Fort! Byt lösenord!" känns nästan bara komiskt.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Har för mig de gick ut tidigare iår redan om att byta lösenord pga intrång

Permalänk
Medlem

2014?! Snabbt upptäckt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Insiderjobb? 500 mljiner konton, och det skedde 2014, och NU vaknar de? Något med det här är riktigt skumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad ska folk med namn/personnummer till? Jag förstår ju att man kan requesta lösenord till andra sidor via sin mail, men vart kommer just namnen och personnummer in i bilden?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Min tanke också, intrång borde ju märkas speciellt när dessa troligen har kommit över en större server (troligen någon mainserver för konton).

Men ska användaren sälja användarna, känns det ju inte lika troligt att någon stat ligger bakom (lär ju sköta detta anonymt i så fall).

Är väl nån efterkonstruktion. Att nån lyckas ta ned 500 miljoner krypterade konton och lyckas göra nåt av det från ett så stort företag som yahoo utan att nån inte märker något förrän två år senare? Luktar minst sagt skumt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Är väl nån efterkonstruktion. Att nån lyckas ta ned 500 miljoner krypterade konton och lyckas göra nåt av det från ett så stort företag som yahoo utan att nån inte märker något förrän två år senare? Luktar minst sagt skumt...

De kanske inte har upptäckt det, det kan vara någon extern som informerat dem om det. T.ex. att konton erbjudits till försäljning någonstans.

Sen verkar det vara på mode att säga att någon stadsmakt ligger bakom det. Låter som de försöker skydda sig själva, kanske inte haft så bra säkerhet.

Permalänk
Medlem

2014.... tack för varningen Yahoo.

Permalänk
Medlem

Oohay.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

2014.... tack för varningen Yahoo.

Exakt min tanke också!!! Slutade dock med att ha samma lösenord på alla tjänster 2014, puuuh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De har nog vetat om det länge men en attack av denna storlek på en aktör som säkerligen sitter på massor känslig data är ett säkerhetshot så tog väl två år för diverse intressenter att göra sina utredningar. Intressenter inkluderar nog andra stora bolag, säkerhetstjänster och andra politiska organ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Tog det 2 år för dom att komma på det?

500 miljoner oanvända konton... klart det tar tid innan någon upptäcker något

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Var det inte nånting tidigare i år där dom gick ut och rekommenderade folk att byta lösenord, för mig att jag sett nån sån nyhet.
Hur som är detta katastrof, 2 år....eller mer då dom inte specificerar exakt när man tror intrånget skedde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

woooo, om det sprids online kanske jag kan få tillbaka min mail som hackades 2011.
yahoo är duktiga på att bli hackade, vad är detta? 2a eller 3e gången?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

500 miljoner oanvända konton... klart det tar tid innan någon upptäcker något

Heh... undrar om mitt gamla yahoo 2000 konto är ett av dem. Har piss enkelt dumt lösenord och inte använt den till något annat än idiot sidor som kräver konto bara för att ladda ner en fil. Skiter fan i om något kapar det... (får redan typ 500-1000 spam mail i vecka på det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... undrar om mitt gamla yahoo 2000 konto är ett av dem. Har piss enkelt dumt lösenord och inte använt den till något annat än idiot sidor som kräver konto bara för att ladda ner en fil. Skiter fan i om något kapar det... (får redan typ 500-1000 spam mail i vecka på det).

Är som mitt g-mail
Rensar nån gång varje kvartal typ, då med 1000+ mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Usch ja detta var inte så roligt, men alla 16 tecken på mitt Yahoo lösenord borde ju inte våra så där jätte enkelt att hacka sig genom.

Nå men är väl också dags att bytta det där gamla lösen ord ändå. Yahoo har ju tjatat om det dom sista två åren. Men bra att det är den enda stället jag har det lösenord i all fall.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Yawho? Otroligt att Yahoo fortfarande existerar...

Permalänk
Medlem

Shockerande nyheter! Yahoo har fortfarande 500 miljoner användare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Shockerande nyheter! Yahoo har fortfarande 500 miljoner användare.

Nja... de hade 500Miljoner konton iaf

Permalänk

Detta är ju old news?
Läste om detta för två år sedan

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Yawho? Otroligt att Yahoo fortfarande existerar...

Har för mig att dom är större än Google i Japan bla och flertalet andra asiatiska länder.
Hittar ingen källa så ta det med en skopa salt
Undrar för övrigt om den bedårande Marissa Mayer sitter kvar på vd Posten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ni vet vad man säger? Bättre sent än aldrig. :'D

Visa signatur

Star Citizen ❤