Alltid sist i mål online - behöver hjälp

Permalänk

Alltid sist i mål online - behöver hjälp

Jag kör bilspel ibland på min Xbox. Inte så seriöst utan till och från mest för att det är skoj. Men något som inte är skoj är att jag nästan alltid är sist i mål när jag kör online mot andra. Jag är väl inget bra helt enkelt, men samtidigt känns det som om det är någonting som jag inte har greppat med körningen. Det är som att alla med samma bilar som jag fixar kurvorna i farter som jag stenhårt krashar i. Någon som har några tips (förutom att öva) på körteknik med gas broms med mera eller sätt att köra som gör att jag att jag åtminstone har en chans att hänga med? Just nu kör jag mest Forza Horizon som kom som gratis-spel till X-one.

Permalänk
Medlem

Bromsa/släpp fart innan kurvan, gasa i och "ur" den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Jag kör bilspel ibland på min Xbox. Inte så seriöst utan till och från mest för att det är skoj. Men något som inte är skoj är att jag nästan alltid är sist i mål när jag kör online mot andra. Jag är väl inget bra helt enkelt, men samtidigt känns det som om det är någonting som jag inte har greppat med körningen. Det är som att alla med samma bilar som jag fixar kurvorna i farter som jag stenhårt krashar i. Någon som har några tips (förutom att öva) på körteknik med gas broms med mera eller sätt att köra som gör att jag att jag åtminstone har en chans att hänga med? Just nu kör jag mest Forza Horizon som kom som gratis-spel till X-one.

Öva, öva & öva, finns ingen annan genväg. Men bromsa innan & se till att du klarar de utan krasch så kommer du bli bättre & kunna köra snabbare & veta hur mycket du behöver bromsa för att klara kurvan så fort som möjligt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Slå på "Racing line" om det finns i spelet så blir det lättare att veta var du ska köra.
Gasa med analogstick om du inte gör det redan för bättre kontroll.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Någon som har några tips (förutom att öva) på körteknik med gas broms med mera eller sätt att köra som gör att jag att jag åtminstone har en chans att hänga med? Just nu kör jag mest Forza Horizon som kom som gratis-spel till X-one.

Skrivet av Maxizor:

Slå på "Racing line" om det finns i spelet så blir det lättare att veta var du ska köra.
Gasa med analogstick om du inte gör det redan för bättre kontroll.

Som @Maxizor säger här ovan, så måste du lära dig att försöka följa "the racing line" som är den snabbaste vägen in/ur kurvor. I vissa spel kan du se den, men om du verkligen vill lära dig den, ta en titt på nedanstående video, som förklarar lite av grunderna.

Sen har du lite olika teknik baserat på vad för bil du kör, och vilka däck som driver den.

Finns fler videor i denna serie, om bromsning osv... bara att titta och lära sig (öva).

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Slå på "Racing line" om det finns i spelet så blir det lättare att veta var du ska köra.
Gasa med analogstick om du inte gör det redan för bättre kontroll.

Ska testa det där med analog stick. Tycker överhuvudtaget att gas och bromsen är alldeles för känsliga. Bara att trycka några milimeter med höger och vänster finger på gamepaden så känns det som att det är tvärnit med bromsen respektive full gas (på Xbox-kontrollen alltså).

Skrivet av Paddanx:

Som @Maxizor säger här ovan, så måste du lära dig att försöka följa "the racing line" som är den snabbaste vägen in/ur kurvor. I vissa spel kan du se den, men om du verkligen vill lära dig den, ta en titt på nedanstående video, som förklarar lite av grunderna.
Finns fler videor i denna serie, om bromsning osv... bara att titta och lära sig (öva).

Ska kolla in lite videos som du tipsar om, men samtidigt upplever jag det som att andra skiter fullständigt i t.ex. racing line men ändå kör ifrån mig. Jag har nästan tänkt det omvända, att jag tänker för mycket på att följa linjen och att det skulle gå bättre om man inte var så låst vid det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Bromsa/släpp fart innan kurvan, gasa i och "ur" den.

Detta! Långsamt in, snabbt ut.

Analoga kontroller. Matcha gaspådrag ur kurvan med hur mycket du rätat ut framhjulen (RWD).

Memorera banorna. Varje kurva.

Permalänk
Medlem

Tränar du någon specifik bil och/eller bana? Om inte bör du göra detta. Välj 2-3 bilar och 2-3 banor och kör endast dessa i olika kombinationer, eller om du kan köra just en bil på en bana i flera timmar utan att tröttna är detta givetvis bäst. Jämför dina tider med bästa tider för kombinationerna, ligger du över 10%+ gör du antagligen flera grövre fel och bör kolla videos etc. Speciellt videos som visar gas/broms är nyttiga, även om det är från andra spel (Horizon har väl dock imaginära banor så kanske blir svårt).

Racing line är också bra att slå på för att lära sig i början.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

I vissa spel ska man "drifta" också, kolla upp det för de spel du spelar. I Trackmania kan du ta kurvorna snabbt och få högre hastighet ut sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Ska kolla in lite videos som du tipsar om, men samtidigt upplever jag det som att andra skiter fullständigt i t.ex. racing line men ändå kör ifrån mig. Jag har nästan tänkt det omvända, att jag tänker för mycket på att följa linjen och att det skulle gå bättre om man inte var så låst vid det.

Om vi säger så här... den info som finns i videorna är det snabbaste och bästa sättet att köra bil, på bana, det kan jag intyga. Det gäller även om du kör go-kart med vännerna

Med det sagt... vem har sagt att Xbox spel är 100% realistiska?? Så vad som är bäst i verkligheten, är inte alltid bäst i ett spel som inte är realistiskt.

Jag själv körde snabbare på tangentbord i Need for Speed spelen än med ratt/pedaler, samt jag kunde ta kurvor i otroliga (omöjliga) hastigheter (som inte ens vännerna kunde), och som man inte kan i verkligheten. Detta genom att spelen har ibland väldigt konstiga fysiska lagar. Så att ha digitala kontrollers kan va enorm fördel, om du inte använder dem som analoga. Och även om den i verkligheten inte hjälper, så kan de fungera kanon för ett spel.

Om inte analoga, perfekta körningen fungerar för dig, så får du försöka lista ut vad i dens fysik som inte stämmer. Kanske man har mer grepp än man borde om man gör på ett speciellt sätt?
Kanske du kan styra vänster-höger-vänster-höger så passa snabbt att du lurar fysiken i spelet (är bla så jag gjorde i NFS spelen). Så om din gas-broms är 100%/0%, använd de så. Blippa dem i intervaller (som om du PWM styr dem), och samma med styrningen.

Permalänk
Medlem

Glömde en sak! Manuell låda. Det gör det även lättare att ha koll på hur fort det går, och lättare att memorera vilken växel som gäller vid de olika kurvorna. Ibland går det fortare att strunta i att växla upp och i stället ligga kvar på varvstoppet, om det är kort sträcka till nedbromsning (själva växlingen innebär annars att du tar bort drivningen en kort stund, och sammanlagt kan det vara långsammare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul med all input. Kanske underskattar jag svårighetsgraden med bilspel. Jämfört med den tid jag har lagt på FPS har jag kanske lagt en promille av den tiden på bilspel.

Lite andra körfunderingar. Kan det vara framgångsrikt att hela tiden hålla full gas och sedan bara bromsa inför kurvorna utan att släppa på gasen?
Är det smartare att bromsa genom att motorbromsa (växla ned) än att bromsa som vanligt? Det är ju inte direkt så att motorn skulle skära av galen motorbromsning i tv-spel (inte Forza Horizon i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Kul med all input. Kanske underskattar jag svårighetsgraden med bilspel. Jämfört med den tid jag har lagt på FPS har jag kanske lagt en promille av den tiden på bilspel.

Lite andra körfunderingar. Kan det vara framgångsrikt att hela tiden hålla full gas och sedan bara bromsa inför kurvorna utan att släppa på gasen?
Är det smartare att bromsa genom att motorbromsa (växla ned) än att bromsa som vanligt? Det är ju inte direkt så att motorn skulle skära av galen motorbromsning i tv-spel (inte Forza Horizon i alla fall).

Kan det mycket väl vara.
Som sagt, i riktig motorsport så vinner du på att spara däcken, köra jämt och konstant. I ett spel vinner du på att max-revva motorn och göra saker man absolut inte ska göra om man inte vill förstöra sin bil. Just att bromsa genom att tvångsväxla ner är ett knep man kan använda i många av dessa spel. Ibland är fysiken tom så dum att den "insta-bromsar" dig till varvtalet... typ som att träffa en vägg, utan att det skadar något.

Också lite därför man ser vilka som kan köra och vilka som bara kört bilspel när man ser dem på bana, eller tyvärr, på gatan. För de kör som de fortfarande satt i spelet...

Permalänk

Förutom som andra skriver, bromsa in i en kurva och gasa ut, så finns en sak jag använder i GT tex, det är att sikta på en bil framför dig som är på utsidan, och använder han som broms, vid rätt avstånd så kommer han svänga in framför dig, bromsa och det resulterar i att du kör in i han och har kunnat hålla ful fart, samtidigt som han styr dig rätt in i kurvan. Fungerar dom inte i de spel där bilen kan gå sönder vid krock.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Kul med all input. Kanske underskattar jag svårighetsgraden med bilspel. Jämfört med den tid jag har lagt på FPS har jag kanske lagt en promille av den tiden på bilspel.

Lite andra körfunderingar. Kan det vara framgångsrikt att hela tiden hålla full gas och sedan bara bromsa inför kurvorna utan att släppa på gasen?
Är det smartare att bromsa genom att motorbromsa (växla ned) än att bromsa som vanligt? Det är ju inte direkt så att motorn skulle skära av galen motorbromsning i tv-spel (inte Forza Horizon i alla fall).

Motorbromsa fungerar väl men är knappast bästa sättet att bromsa ner på i Forza, galen motorbromsning låser hjulen vilket inte är effektivt för att sänka farten.

Jag skulle nog börja tänka så här:

1. Gasa och bromsa inte samtidigt, visserligen en teknik man använder i rally och gamla växellådor med heel and toe växlingar men inget som ger något i 99% av bilspelen.

2. Gör absolut inte ovanstående i kurvor.

3. All kraft du applicerar i en sväng med broms/gas tar bort lika mycket grepp, även om det inte är en exakt formula så tjänar du oftast på att inte bromsa eller gasa i början/mitt i en sväng även om det i vissa fall känns som långsammare än att köra med full gas.

Med detta sätt hittar du snabbare gränserna för varje kurva också och kan börja finslipa hur mycket gas du kan ge.

Edit: När folk säger att "bromsa in i en kurva" så måste du ha rätt linje in, annars använder du redan hjulens grepp för att svänga och all bromsning tar bort effekten av den.
Borde ta reda på rätt termer, förstår ju knappt själv vad jag skriver

4. Använd ovanstående med racing line i början, gå sen ner till att bara ha racing line för inbromsning för att sedan ta bort den helt.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Förutom som andra skriver, bromsa in i en kurva och gasa ut, så finns en sak jag använder i GT tex, det är att sikta på en bil framför dig som är på utsidan, och använder han som broms, vid rätt avstånd så kommer han svänga in framför dig, bromsa och det resulterar i att du kör in i han och har kunnat hålla ful fart, samtidigt som han styr dig rätt in i kurvan. Fungerar dom inte i de spel där bilen kan gå sönder vid krock.

Det är nog jag som har den där bilen som du använder som broms, för det där känns det som jag brukar råka ut för i kurvorna.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte exakt hur det fungerar i Forza Horizon, men vet att det finns otaliga inställningsmöjligheter i huvudserien. Bland annat så kan man justera fjädring, stötdämparna och hjulvinklarna m.m. Kommer ihåg att jag hade en lätt upphottad Mustang som var som en orm efter banorna. Efter att ha sänkt och styvat till fjädringen lite så blev det som en helt ny bil.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."