Permalänk
Medlem

Ställa in en switch

Hej
Jag har inkommande nätverk till dator (en nätverksport) med fast IP adress. Nu behöver jag koppla in ett separat trådlöst nätverk till datorn som skickar information till besökande kunders Ipads.

För att koppla in det trådlösta nätverket behöver jag alltså en switch tänker jag. Dock får inte denna switch göra att IP numret för det fasta nätverket slutar fungera då det skickas information direkt från en server till detta IP nummer. Den får inte heller dela med sig av det fasta nätverkets internet eller nätverksmappar.

Hur gör jag detta, vad köper jag för switch och hur kopplas den.

Tack på förhand

Bild på nätverket
https://www.dropbox.com/s/do31tc83mge00ch/Namnl%C3%B6s.jpg?dl...

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert, men jag skulle kanske bedöma att du behövde ett till nätverkskort i datorn (där du sedan ansluter en trådlös accesspunkt.

I övrigt vore kanske det enklaste med en vanlig router för att ge kunder internet (vilket de flesta cafeéer använder), fast du vill kanske ha accesskontroll för användarna?

Med en router är det i alla fall lätt att inte dela ut mappar. Använder du vanliga sändaren (finns ofta ett gästnätverk i routers också) slår du på något som brukar kallas wireless isolation. Annars kan man välja att använda gästnätverket.

Permalänk
Avstängd

Uhm. Har du någon nätverks kunskap? Vill bara vara säker på att det du skriver är hur verkligheten ser ut eller ifall du gissar till dig till att det ser ut?! För enligt bild så blir jag lite fundersam.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Håller med om att ett extra nätverkskort i datorn verkar som den smidigaste lösningen. Finns ju USB-nätverkskort ifall datorn saknar (ledig) kortplats.

Att använda en vanliga router blir komplicerat för att det handlar ju inte om något av de "vanliga" användningsområdena, kunderna skulle ju t.ex. _inte_ komma åt internet, däremot skulle de komma åt datorn (men inte utdelade mappar mm).

Permalänk
Medlem

Jag tror TS krånglar till det inuti sin beskrivning, jag antar att det är ett intranät där datorerna kräver fasta IP-adresser och medlem inuti en domän.

Det jag tror TS vill göra är att dela nätverket till en egen router via hans dator för att kunna köra Wi-Fi. Det vet jag dock inte om det är möjligt på deras lösning.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Avstängd

Jätte bra. Speciellt om TS stänger av datorn =X.... Och Ts borde inte ställa fråga om han vet hur han skall sköta dhcp utdelning etc.

Skrivet av NMI:

Håller med om att ett extra nätverkskort i datorn verkar som den smidigaste lösningen. Finns ju USB-nätverkskort ifall datorn saknar (ledig) kortplats.

Att använda en vanliga router blir komplicerat för att det handlar ju inte om något av de "vanliga" användningsområdena, kunderna skulle ju t.ex. _inte_ komma åt internet, däremot skulle de komma åt datorn (men inte utdelade mappar mm).

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NMI:

Att använda en vanliga router blir komplicerat för att det handlar ju inte om något av de "vanliga" användningsområdena, kunderna skulle ju t.ex. _inte_ komma åt internet, däremot skulle de komma åt datorn (men inte utdelade mappar mm).

Nej, jag missade den delen av posten

Permalänk
Medlem

Finns ett antal frågetecken att räta ut tror jag.

Finns miniroutern idag och om så är fallet hur ör den kopplad?

Ska kunderna kunna nå internet eller ska de bara kunna kommunicera med datorn som skickar information till deras ipdas?

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt, så betalar du någon bredbandsoperator X Kr varje månad, för att du har fått en fast IP-adress, som syns utåt till Internet.

Om så här är fallet, så har du 1 st IP-adress och om du kopplar denna inkommande kabel till router (med DHCP), så får du många LANs/IP-adresser efter routern. Du får många IP-adresser som mappar (NAT) till den fasta IP-adressen, dvs använder den för utgående trafik mot Internet. Men din fasta IP-adress är förmodligen förbrukad av routern.

Enklast är kanske att du köper ytterligare en fast IP-adress från operator och bara använder en switch.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewdis:

Hur gör jag detta, vad köper jag för switch och hur kopplas den.

Du köper en router, sedan ställer in fast IP inställningar på den och sätter upp ett gäst/guest SSID nätverk som automatiskt bara ger access mot internet(wan porten). Får du flera fasta IP adresser så kan du använda alternativa lösningar.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Tror också att jag krånglade till allt något. Körde med USB nätverksadapter och fick ett ytterligare nätverk och nu funkar allt fint.