Sony vegas knasar sig med 4k video filer...

Permalänk
Medlem

Sony vegas knasar sig med 4k video filer...

Nyss börjar redigera 4K video i sony vegas och märkte att preview och render blir helt fuckade ? de tar bara ca 4-5 frames som den loopar lika långt som klippet är och 1-2 svarta gröna frames. Men i original filen så är allt bra? Har 20Gb ram dedikerat för preview och 12 kvar för render osv. provat med massa olika inställningar och kollat runt men hittar inte vad som kan orsaka det.. Nu vänder jag mig till er som sista utväg. Annars blir det annat program för detta.

Ingen loop eller liknande är på och GPU rendering har jag provat stängt av...

Här är Original
Original

Och här är Sony vegas render
Render

Mvh / Johan

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kamera och vilken codec renderar du i?

Sen om du nyss börjat jobba med film, skulle jag rekommendera att köra program som Premiere eller Final Cut X istället, det är lite mer "branschstandard" om man säger så. Finns mer material och fler arbetsplatser har redan licenser till det, man vet aldrig vad man kommer jobba med i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad använder du för kamera och vilken codec renderar du i?

Sen om du nyss börjat jobba med film, skulle jag rekommendera att köra program som Premiere eller Final Cut X istället, det är lite mer "branschstandard" om man säger så. Finns mer material och fler arbetsplatser har redan licenser till det, man vet aldrig vad man kommer jobba med i framtiden.

MP4 (Audio format AAC 2ch) är det kameran trycker ut. 4K/24p 100Mbps

Renderar i MainConcept (AVC/AAC MP4)

Sitter endast som hobby just nu med att filma Har dock arbetat med sony vegas pro många år utan att stöta på detta problem.

Permalänk
Medlem

Skumt. Provat med Cineform (Neoscense) eller Sony YUV? Vad händer om du renderar okomprimerad avi?

Testa stänga av GPU acceleration annars. Edit: Såg att du provat detta redan, my bad. Har du startat om Vegas efter du stängt av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Skumt. Provat med Cineform (Neoscense) eller Sony YUV? Vad händer om du renderar okomprimerad avi?

Testa stänga av GPU acceleration annars. Edit: Såg att du provat detta redan, my bad. Har du startat om Vegas efter du stängt av det?

Saken är att det är samma sak i preview rutan, Innan jag renderat. startat om vegas och datorn utan resultat.

Om det hjälper så sitter jag annars på en i7 4770k, Intel Dz87kl-75K bräda , 32gb ram och Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Testa detta:

1) Högerklicka på klippet. Gå till properties -> general
2) Scrolla ned för att hitta namnet på din Plug In .dll-fil
3) Gå till filvägen som står under namnet (borde ligga i mappen FileIO)
4) Avsluta vegas
5) Hitta mappen som heter samma sak som din .dll-fil och byt namn på den, lägg tex till _old efter ursprungsnamnet. (Mappen alltså, inte själva filen!)
6) Öppna Vegas och filen igen, se om det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Testa detta:

1) Högerklicka på klippet. Gå till properties -> general
2) Scrolla ned för att hitta namnet på din Plug In .dll-fil
3) Gå till filvägen som står under namnet (borde ligga i mappen FileIO)
4) Avsluta vegas
5) Hitta mappen som heter samma sak som din .dll-fil och byt namn på den, lägg tex till _old efter ursprungsnamnet. (Mappen alltså, inte själva filen!)
6) Öppna Vegas och filen igen, se om det fungerar

Gjorde något liknande förut när MP4 filer blev helt gröna, nu så kunde jag inte öppna videon i sony vegas för den hitta inte quicktime? bytte tillbaka och jag klan ladda in videon igen men samma problem kvarstår

Permalänk
Medlem

Okej. Händer detta med andra filer också eller bara denna? Har du möjlighet att prova med något annat program för att säkerställa att filen inte är korrupt på något sätt som inte märks när du spelar upp den rå?

Fan, jag har verkligen ingen aning när ovanstående inte funkat. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Okej. Händer detta med andra filer också eller bara denna? Har du möjlighet att prova med något annat program för att säkerställa att filen inte är korrupt på något sätt som inte märks när du spelar upp den rå?

Fan, jag har verkligen ingen aning när ovanstående inte funkat. Sorry.

Bara 4k... Filmade några 4k och några 1080P och 1080P rullar fint med 4k laggar sådär konstigt

Hittade denna artikel https://suggestionofmotion.com/blog/sony-vegas-pro-panasonic-... nu är det Gh4 som det är på och jag gör med G7H men de är snarlika så ska testa 25fps

Permalänk
Medlem

Provade även nu att gå över till PAL/NTSC 25/30fps men inget fungerar Jag tror inte sony vegas klarar 4k 100mbits haha