Vad är det som käkar lagringsminne?

Permalänk
Medlem

Vad är det som käkar lagringsminne?

Tjena,
Har en corsair force 3 ssd på 120gb som jag har haft i några år och så har jag även en mekanisk disk på 2tb. Jag märkte för ett tag sen att jag började få ont om plats på min ssd trots att jag inte installerat något på den så jag avinstallera dom enstaka spelen jag hade där och installera dom på min mekaniska disk och tänkte inte så mycket mer på det. Det lediga utrymmet fortsatte sjunka och nu har det sjunkit till 4 gb tillgängligt utrymme trots att jag bara har windows 7 och cs:go installerat på den. Har diskrensat med typ 400mb framgång, yippi.
När jag går in på disken och markerar alla mappar som finns på disken (visar även dolda mappar) för att visa hur stor plats allt tar så sammanfattar det 57gb vilket är rimligt. Så det är då nästan 60gb som fattas? Var har dom 60 gb tagit vägen är det disken som håller på att implodera eller vad händer?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Ladda hem och installera Treesize så kan du se vad det är som äter utrymme.

Permalänk
Avstängd

Skulle gissa att mappen AppData är skyldig finns under /Users/dittnamn/AppData och den syns inte i win även om man väljer visa dolda filer och systemfiler. Men den finns där så e bara skriva i sökfältet på filhanteraren

Permalänk
Medlem

Använder du t.ex CCleaner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Skulle gissa att mappen AppData är skyldig finns under /Users/dittnamn/AppData och den syns inte i win även om man väljer visa dolda filer och systemfiler. Men den finns där så e bara skriva i sökfältet på filhanteraren

Jo, den finns där om du visar dolda filer och mappar. Men det är lättare att installera en programvara som letar upp det åt dig. Istället för att gå igenom alla mappar.

Permalänk
Medlem

Kolla om sökindexeringen ballat ur.
"c:\programdata\microsoft\search\data\applications\windows"

Har du en gigantisk Windows.edb där, gå in i services, stäng av Windows Search. Ta bort Windows.edb, starta Windows Search igen i services.

Min hade gjort det på arbetsdatorn igår, den var 34GB, nu 3GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ladda hem och installera Treesize så kan du se vad det är som äter utrymme.

Tackar för ett användbart program.
Boven i det hela verkar vara en fil som heter hiberfil.sys på 11 gb och temp mappen i windows som ligger på hela 40 gb. I temp mappen ligger 300 filer alla på 134 mb och heter cab_xxxx_2. x=siffror
Vad kan det vara för filer? Kan man ta bort dom utan att krasha windows?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.D:

Tackar för ett användbart program.
Boven i det hela verkar vara en fil som heter hiberfil.sys på 11 gb och temp mappen i windows som ligger på hela 40 gb. I temp mappen ligger 300 filer alla på 134 mb och heter cab_xxxx_2. x=siffror
Vad kan det vara för filer? Kan man ta bort dom utan att krasha windows?

Hybernation kan du ta bort. Instruktioner här - https://www.techsupportall.com/hiberfil-sys-file-delete-windo...

Testa först windows diskrensning för att ta bort dom temporära filerna fungerar inte det, CCleaner.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Det löste sig. Tog bort hiberfilen och rensade med ccleaner 67 gb ledigt utrymme nu, wohoo.
Tack för hjälpen!!

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Alternativ/komplement till Cclean är Bleachbit (open source) och kör man Bleachbit först och Cclean efter så är det inte speciellt mycket kvar som Cclean hittar att rensa bort.

Man får dock gå och markera i programmen vilka filer som man absolut inte vill bli av med - tex att den inte städar för hårt i webrowser olika konfigfiler, kakor etc. så att tex. automatisk inloggning inte fungerar etc.

Det är mycket skit som läggs under AppData och inte lätt att veta om man kan ta bort eller inte (Cclean och bleachbit har listor i sig vilka filer som man absolut inte kan ta bort - men de är långt ifrån kompletta och det hittas på nya filer hela tiden...), är man tveksam så får man flytta filerna till annat direktorynamn och därefter starta sina favoritprogram och se om de påverkas, gör de inte det så kan man radera filerna i fråga.