Migrera Plex från Windows till Linux

Permalänk
Medlem

Migrera Plex från Windows till Linux

Kommer att bygga en server så fort komponenterna trillar in till postombudet. Sitter idag med en kombinerad HTPC/Server som kör en vanlig Win10 pro OEM.

Min tanke är att köra lite VMs på nya servern. Då vill jag helst installera plex media server på en linux dist. Typ CentOS.

Har gått o grunnat lite på hur jag gör med lagringsdiskarna. Som ni förstår är de nu formaterade i NTFS.

Är det värt pusslet med att flytta filer fram och tillbaka mellan diskarna (4st) för att stegvis byta till ext3-4 filsystem?
Har kommit fram till lite olika alternativ. Hjälp mig gärna att välja det bästa

1. Som ovan, flytta filer för att kunna byta filsystem och sedan flytta tillbaka till respektive disk. Sedan köra diskarna i t.ex ext3 för att kunna ha dem i samma dist som plex servern.

2. Installera plex media server på en linux dist. Låta NTFS diskarna ligga på en windows installation där de delas, och sedan mountas via smb till linux disten; för att där ge full access till plex.

(Alternativ 2 känns ju rätt oproffsigt)

3. Installera NTFS drivare på linux disten som kör plex.

Påverkas diskarnas prestanda av detta?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Vilken diskuppsättning är det och hur stor kapacitet? Om du ska bygga någon typ av RAID kommer du antagligen vid någon punk behöva ha tomma diskar...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Dessa diskar raidas ej. Det är 2st 2TB av olika fabrikat samt 2st 3TB wd red. Kommer dock köra vissa andra diskar i RAID för mer viktig lagring

Permalänk
Avstängd

alla linux distar läser ju NTFS utan några problem alls, är ju bara att NTFS inte stödjer att spara rättigheter för individuella filer så du får definiera rättigheterna för hela disken när den mount'as

Permalänk
Medlem

Alternativ 1, och du lär ju säkert köra SSH, så skit i Samba och använd SSH-Filesystem då slipper du installera något separat, krävs nog FUSE support i kerneln, sen får du installera en FUSE wrapper för windows typ dokan library, vill du sedan att allt sköts automatiskt vid uppstart är det smidigaste att slänga in något program som mappar och mountar automatiskt.

EDIT: om du nu inte ser någon nytta med NTFS och har sjuka mängder filer som gör det hela jäkligt jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

alla linux distar läser ju NTFS utan några problem alls, är ju bara att NTFS inte stödjer att spara rättigheter för individuella filer så du får definiera rättigheterna för hela disken när den mount'as

Så du menar, att om jag vill att plex media server ska ha read/write access till NTFS disken så är det bara att mounta den och sedan sätta rätt ägarskap/rättigheter?

Det var det jag hade förstått inte gick? Därav att det finns ntfs-3g drivaren, som efter lite googling ska va totalt värdelös

Permalänk
Rekordmedlem

Låta ntfs diskarna vara och bara läsa från dem, allt "nytt" sparas på nya enheter som kör ext eller nått annat mer passande för linux ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det skulle kunna fungera. Om det inte vore för opensubtitles.org plugin till mitt kodi mediacenter som vill spara subs i respektive filmmapp

Är det förenat med en risk att flytta en stor mängd filer från NTFS till ext3 annars? I det fallet görs flytten isf. i Windows maskinen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pwntato:

@mrqaffe: Det skulle kunna fungera. Om det inte vore för opensubtitles.org plugin till mitt kodi mediacenter som vill spara subs i respektive filmmapp

Är det förenat med en risk att flytta en stor mängd filer från NTFS till ext3 annars? I det fallet görs flytten isf. i Windows maskinen

Win kan inte direkt hantera ext så det kräver nån typ av driver, linux kan däremot hantera ntfs tämligen stabilt. Om du ska flytta data så kopiera och verifiera den innan du raderar originalfilen, det tar lite längre tid men då vet du i stället för gissar att migrationen gått bra.
Handlar det bara om att skriva lite text så hade jag inte brytt mig om att ändra filsystem utan bara kört på med blandad lagring men allt nytt på ext.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle kört alt.2 det är så jag gör. Tycker du ska separera filservern och plex-servern. Som om du fortsätter med windows eller linux är väl en smaksak. Själv kör jag windows filserver och plex under centos.

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen det säkraste... Tråkigt att behöva köpa ytterligare en Windows licens bara Tycker de kunde gå ner till åtminstone 250:- iaf...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pwntato:

Det är väl egentligen det säkraste... Tråkigt att behöva köpa ytterligare en Windows licens bara Tycker de kunde gå ner till åtminstone 250:- iaf...

Vill du enbart ha en simpel SMB-filserver kan du installera Hyper-V Server, den är gratis och fullt laglig att köra som enkel filserver, speciellt som VM för då slipper du lägga resurser på en GUI. Hantera den måste du dock göra via befintlig Windowsinstallation med Server Manager.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Det där visste jag inte om! Stort tack för att du upplyste mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pwntato:

@Hugligan: Det där visste jag inte om! Stort tack för att du upplyste mig!

Inga problem! Du kan inte ställa in ISCSI, avancerade quoteringer etc, men att bara dela mappar till olika användare funkar grymt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa lite pengar på några nya diskar och senare använda dom för backup...men det är bara jag

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Dessa diskar raidas ej. Det är 2st 2TB av olika fabrikat samt 2st 3TB wd red. Kommer dock köra vissa andra diskar i RAID för mer viktig lagring

Tänk på att en RAID INTE ÄR en backup. Havererar en disk fysiskt i en RAID 1,5 eller 6 så hinner du springa till en säljare och köpa en ny, men alla andra problem som virus, radering av fel fil eller logiska fel i filsystemet skyddas inte av en RAID.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Lite OT här:
Men om du inte redan köpt licens för Plex tycker jag du ska ta dig en titt på emby först.
Jag har provat båda och tycker emby är mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tänk på att en RAID INTE ÄR en backup. Havererar en disk fysiskt i en RAID 1,5 eller 6 så hinner du springa till en säljare och köpa en ny, men alla andra problem som virus, radering av fel fil eller logiska fel i filsystemet skyddas inte av en RAID.

Det vet jag. De livsviktiga filer jag har ryms på ytterliggare en disk som sitter i usb kabinett. Dessutom ryms dem på mitt google drive konto

Permalänk
Medlem

Som alternativ till hyperv är proxmox. Jag kör det som test. Mycket nöjd hittills. Inte lika avancerat som vmware men gratis. Om du bara är ute efter en server med plex så kolla på freenas alternativet. Dock ska man ju helst köra zfs där men det är ju inget krav. Om du tänkt köra någon typ av raid så skulle jag rekommendera att du köper dig en riktigt raidkontroller för typ 700 kr inkl saskabeln. Om du inte har någon typ av backup i dagens läge så skulle jag även rekommendera det.

Gällande NTFS i linux så är det inga problem. Har kört det i många år och kopierat mycket data mellan ext/ntfs. Inga som helst problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kika på denna om du väljer linuxserver.
http://hasse69.github.io/rar2fs/

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Inga prestandaproblem gällande skrivning till NTFS? Antar att du då haft NTFS-3G installerat?

Permalänk
Medlem

Har inte märkt av någon sämre prestanda vid skrivning till ntfs. Kanske stämmer att det är så om man benchmarkar men verkligen inget jag märkt av vid "normalt" användande.
Kör ntfs-3g

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Gällande prestanda när man kör NTFS-3G har jag nu läst mig till; beror en del på CPU. De som har problem har oftast mountat en NTFS volym på en Raspberry Pi enhet, därav begränsad processorförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Gällande prestanda när man kör NTFS-3G har jag nu läst mig till; beror en del på CPU. De som har problem har oftast mountat en NTFS volym på en Raspberry Pi enhet, därav begränsad processorförmåga.

Jag har en Windows Server 2012R2 som agerar filserver och PLEX på ubuntu server och det fungerar utan problem att ha 5-6 streams igång samtidigt utan prestandaproblem. Jag har mountat med fullständiga RW rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Gällande prestanda när man kör NTFS-3G har jag nu läst mig till; beror en del på CPU. De som har problem har oftast mountat en NTFS volym på en Raspberry Pi enhet, därav begränsad processorförmåga.

Antingen ntfs-3g eller så hette det fuse-3g, nånting av det iaf. Och jag körde det ju inte på en Pi heller. Utan på en vanligt dator. Allt är slött på en raspberry

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för all värdefull input hittills! Nu tänker jag mig hyper-v för diskutdelning till plex. CentOS som plex får ligga på. Sen köper jag ett par 2TB diskar som får gå i lämpligt filformat för Owncloud. FreeNAS avråder från virtualisering, så blir isåfall en CentOS utan kladd som kör owncloud.

Permalänk
Medlem

jag tycker du bör dona till ext4 på alla diskar NTFS-3G fungerar ju utmärkt men det känns ändå som en fullösing i linux. har skyfflat hela diskar med mv. tar bara lite tid.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.