Bootmanager failed på Lamina 1010b - hur reparera/återställa?

Permalänk
Medlem

Bootmanager failed på Lamina 1010b - hur reparera/återställa?

Då Lamina är en Windows 2 i 1-hybrid valde att lägga min fråga istället för under surfplattor:

Efter ett par timmar i en väska vill jag starta enheten, men möts av ett meddelande om att "Windows boot manager boot failed" och sedan "internal EFI shell boot failed" till sist "Default boot device missing or boot failed. Insert recovery media..."

Jag tänkte att det bara var att göra i ordning en bootbar w10-sticka och boota från den, men det leder bara till meddelandet \bootmgr.efi boot failed. Jag valde w10 home 32bits och jag har kollat att stickan fungerar som den ska på en annan laptop. Det ska sägas att Lamina 1010b sannolikt är identisk med den lite mer internationellt spridda Linx 1010b.

Är det någon som har nåt bra tips om hur jag kan återställa enheten. Obs - jag har inte skapat någon recovery media.

https://www.inet.se/produkt/1983144/lamina-t-1010b-nord#specs
https://www.amazon.co.uk/Linx-1010B-10-1-Tablet-Black/dp/B014...

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Har du testat att hålla inne volymknappen (sänk volym) och startknappen 5 sekunder för att sedan göra en Clean inställ?

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av WackWack:

Har du testat att hålla inne volymknappen (sänk volym) och startknappen 5 sekunder för att sedan göra en Clean inställ?

Man får bara välja på "normal startup" och "system recovery"
Väljer man system recover får man windows boot PBR boot failed, windows boot manager failed, EFI usb device... boot failed och internal EFI shell boot failed och till sist insert recovery media and hit any key

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Låter eventuellt som att SSDn är defekt. Hur ser det ut i BIOS?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Låter eventuellt som att SSDn är defekt. Hur ser det ut i BIOS?

Jag kan inte ta mig in i BIOS. Jag lyckas inte påverka uppstartssekvensen med mitt usb-tangentbord genom att hålla in del, F2 eller F12, etc. Är det så att BIOS finns på en partition på ssdn?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ANDI:

Jag kan inte ta mig in i BIOS. Jag lyckas inte påverka uppstartssekvensen med mitt usb-tangentbord genom att hålla in del, F2 eller F12, etc. Är det så att BIOS finns på en partition på ssdn?

Inte vad jag vet, men det kanske är en speciallösning (men oerhört dumt isf eftersom hela moderkortet blir brickat om lagringsenheten fallerar). Låter väldigt konstigt att BIOS är oåtkomligt. Vad står det i manualen om hur man ska ta sig in? Det låter som du mest chansat med vilka tangenter du ska använda. Det finns exempel på special. En datormodell använde Enter. Alltså läser jag alltid manualen så fort standard inte fungerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Det ska vara delete som gäller. Jag håller också med om att det är märkligt med bios på en partition, men jag det verkar inte som att den här typen av tablet har separat chip.

Manualen är oerhört tunn och instruktionerna till att ta sig in i BIOS har jag hittat på forum för andra liknande tablets.

I den här tråden pratas det om att ta sig in i BIOS också och om BIOS-menyn är den här så kommer jag dit

För att köra ubuntu från live-usb behövs en särkild bootia32.efi fil - kan det krävas någon modifierad fil på bootbara windows-usb stickan för att inte få felmeddelande när jag försöker boota från den?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få det att lira trots flera försök med w10 på usb och har även testat att köra ubuntu på live usb - får bara ett xx.efi boot fail hela tiden.

Jag har garanti kvar och orkar inte krångla mer när jag inte behöver så jag öppnade ett ärende med cdon istället. Jag återkommer när ärendet är avslutat.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Ubuntu på Lamina T-801BR

Kan man flasha en Lamina T-801BR och installera Ubuntu eller annan linux-variant? Ngn som har tips på var man finner information om hur man gör i så fall?

Permalänk
Medlem

Hejsan jag fått samma problem med min Lamina 1010B.nordic så att absolut inget fungerade förutom att jag kunde komma in i bios, till siste tänkte jag att en ominstallation skulle vara bra.

Alla drivrutiner blev fixade automatiskt men det fungerar inte med touch funktionen & det är säkert något annat med så jag undrar hur man kan lösa detta tro.

Har försökt att tvinga in drivisar men utan resultat, tackar

Visa signatur

Merlin