Köpråd till kraftfull dator med fokus på tystnad

Permalänk
Medlem

Köpråd till kraftfull dator med fokus på tystnad

Hej

Jag ska bygga ihop en dator för första gången. Jag vill ha en kraftfull dator som kan spela nya AAA titlar också vidare. Jag har också precis börjat läsa datorteknik på universitetet så tänkte mig en lite kraftfullare dator som man kan leka med allt som man lär sig mer här.

Något som är mycket viktigt för mig är att datorn är så tyst som möjligt. Min förra dator lät som ett jetplan när den var igång och det retade gallfeber på mig. Nu ska datorn också stå i vardagsrummet så jag vill gärna att min flickvän kan vara här utan att bli döv. Jag har de senaste dagarna sökt och läst hundratals recensioner och forums inlägg i jakten på de rätta komponenterna och har kommit fram till den här listan: http://pcpartpicker.com/list/LZtL9W
Så jag är ute efter råd och tips vad ni tycker. Borde jag ändra något?

Permalänk
Medlem

Allting ser väl bra ut. Om du vill så kan du hitta ett moderkort med inbyggt wifi men det ska inte vara några problem med att köra på det du redan valt. Den där datorn kommer klara det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle hoppa över DVD-läsaren och köpt ett Define S istället. Det är väldigt tyst och en optisk läsare är högljudd. Köp en snabbare lagringsdisk. 850W PSU är lite för kraftfullt.

@tacflar Då skall man köpa ett moderkort man kan montera antenner till.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Agget känns väl lite overkill. EVGA G2 är ett ypperligt nätagg till bra mycket bättre pris. Om du absolut känner att du vill ha ett platinum så heter deras serie P2.
Skulle dock själv kört på G2 och lagt den femhundringen på något annat. Kylpasta ingår när du köper kylare så det är inte nödvändigt.

Permalänk

@mcfred: Ser bra ut med tanke på att datorn ska vara tystgående. Kan tipsa dig om Corsair RM750X 750W för ett billigare pris. Ett stabilt, tyst och kraftfullt nätaggregat. Använder ett sådant själv och det fungerar ypperligt bra. Finns i 850W också. Med 80 plus certifiering; Guld. Det är semipassivt så fläkten går inte på förrän 300W.

http://www.corsair.com/en-us/rmx-series-rm750x-750-watt-80-pl...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

jag hade siktat på halvpassivt agg "kanske är det med" sen grafikkortet är jag osäker på men msi gaming series är halv passiv och väldigt tyst och skippat mekaniska då trots det är en 5400 så kan dom ibland ge vibrationer och satsat enbart på ssd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag hade siktat på halvpassivt agg "kanske är det med" sen grafikkortet är jag osäker på men msi gaming series är halv passiv och väldigt tyst och skippat mekaniska då trots det är en 5400 så kan dom ibland ge vibrationer och satsat enbart på ssd

Har det kortet Evga 1070 ftw, fläktarna stannar vid låg belastning, riktigt bra! Men dom flesta är ju bra faktiskt:) håller med om att en hdd kan ge lite oljud ifrån sig, men tycker det är konstigt att folk generellt avråder folk från att köpa hdd, tar bort från kundvagn för att spara pengar. Ibland behöver man lagringen. Inte alla har samma behov, kan vara värt att tänka på. Jag klarar mig än så länge inte utan hdd lagring pga att jag fotograferar, och ssd blir helt enkelt för dyrt! En 5400 varvare låter inte mycket rätt monterad, ingen 10.000varvs raptor disk lixom... (Ohh pre ssd aera memories...:))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

gå in på http://www.silentpcreview.com/ och kolla runt lite.. dom testar ljudet på olika dator komponenter i ett ljudtätt rum för att få fram exakt hur mkt var och en låter..

Finns bland annat en guide på hur man bygger en tyst 4k gaming dator.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mcfred:

Hej

Jag ska bygga ihop en dator för första gången. Jag vill ha en kraftfull dator som kan spela nya AAA titlar också vidare. Jag har också precis börjat läsa datorteknik på universitetet så tänkte mig en lite kraftfullare dator som man kan leka med allt som man lär sig mer här.

Något som är mycket viktigt för mig är att datorn är så tyst som möjligt. Min förra dator lät som ett jetplan när den var igång och det retade gallfeber på mig. Nu ska datorn också stå i vardagsrummet så jag vill gärna att min flickvän kan vara här utan att bli döv. Jag har de senaste dagarna sökt och läst hundratals recensioner och forums inlägg i jakten på de rätta komponenterna och har kommit fram till den här listan: http://pcpartpicker.com/list/LZtL9W
Så jag är ute efter råd och tips vad ni tycker. Borde jag ändra något?
http://i.imgur.com/MIgQk2v.jpg

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9715968/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

Har det kortet Evga 1070 ftw, fläktarna stannar vid låg belastning, riktigt bra! Men dom flesta är ju bra faktiskt:) håller med om att en hdd kan ge lite oljud ifrån sig, men tycker det är konstigt att folk generellt avråder folk från att köpa hdd, tar bort från kundvagn för att spara pengar. Ibland behöver man lagringen. Inte alla har samma behov, kan vara värt att tänka på. Jag klarar mig än så länge inte utan hdd lagring pga att jag fotograferar, och ssd blir helt enkelt för dyrt! En 5400 varvare låter inte mycket rätt monterad, ingen 10.000varvs raptor disk lixom... (Ohh pre ssd aera memories...:))

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med och behöver med plats för lagring så kör 3st mekaniska som oftast ligger i viloläge och är tysta och orsaken jag rekommenderade ssd är mest att dom är helt tysta och i min dator så hörs inte mekaniska mycket men låter mest i datorn nä dom används vilket är lite irriterande sen i vissa chassin kan vibrationerna göra att dom låter lite ibland vilket kan vara lite irriterande men normalt är 5400 väldigt tysta och min backup disk är en laptop disk 5400 som kör backup mot onedrive som är andra backup för bilder och har en extern för tredje backupp då det är barn bilder och div så vist funkar det absolut men ssd har trevligast ljudnivå men är som du säger tråkigt dyra om man behöver mer plats ....annars så tycker jag nästan att det är värt att lägga pengar från mekanisk + ssd på bara en större ssd

använde faktiskt en raptor 10000 när jag beställde den här datorn och väntade på delar och plockade ihop skrot från förådet så vart en 775 dualcore med 2gb ram sen en raptor 10000 + en laptop disk startade den och whooooiiiieeeee ...nä raptor jäveln åker ur och vart linux på laptop drive en vecka ..förstår inte hur man orkade med dom sen 6 fläktar i 3000rpm på det som i sig själv låter som en jävla quadcopter och man kanske börjar bli gammal men vid 1000rpm går smärtgränsen idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nätagget och moderkortet kanske var lite overkill så byte till det ni föreslog.
Vill ha en mekanisk hårddisk också då jag är i behov av mycket lagringsutrymme.
Vet inte om jag behöver en snabbare SSD. Vill hellre ha en med mer plats så jag kan köra alla program på den. Vet inte om jag märker så stor skillnad med en snabbare. Skiter också i cd läsaren just nu men vill ha möjlighet att sätta in senare. Eftersom datorn står i vardagsrummet så kommer den fungera lite som media dator också så vill kunna köra bluray från den och sånt ( också en stor anledning till att jag vill att den ska vara tyst), men det kan kanske vänta någon månad.

Så här ser det ut efter ändringarna. Vad tror ni om det?
http://pcpartpicker.com/list/3nDKXH

Är det värt att vänta en månad och spara ihop pengar till ett 1080 kort?
Har ingen 4k skärm just nu och om jag skaffar det så blir det inte fören runt Jul kanske.