Vilka bank/betal/kredit kort rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Vilka bank/betal/kredit kort rekommenderas?

Är i kortbytestankarna och skulle uppskatta lite assistan av er kunniga

Förutsättningarna är följande:
*Mat handlas för det mesta på Coop.
*Utomlands cirka en gång om året.
*Har ingen bil utan bara SL kort.
*Bor i andrahands kontrakt, Sambo betalar hyra/försäkring och jag swishar henne halva beloppet. (Nuvarande lösning)
*Köp görs oftast i sverige men även rätt ofta inom eu via nätet typ amazon, ebay etc.
*Hyr bil ca 2ggr om året.
*Äter ute väldigt ofta.

Har just nu handelsbankens bankkort men ser få fördelar med detta medtanke på att de kostar 300kr om året och saknar förmåner.

Frågan: Vi funderar på att skaffa ett delat typ kort för mat (varsitt). Själv tänkte jag kanske byta ut handelsbanken kortet mot 1-2 andra kort bank/betal eller kreditkort med bättre förmåner. Vilka kort rekommenderar ni mig i denna djungel av kort

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Har själv Nordea dom är inte bättre har funderat på att byta till Handelsbanken .
Kort för handla utomlands har Mastercard varigt bra kort hur det är nu ingen aning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Jag har SEB Enkla vardagen. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
300 kr á 25 kr per månad.
http://seb.se/privat/betala/enkla-vardagen

Antar att ni redan har MedMera konsum-kort.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tycker utan tvekan att ett konto hos Skandiabanken är mest fördelaktigt.

https://www.skandia.se/vardagstjanster/kort/vilket-kort-passa...

20:-/mån är prisvärt, då andra avgifter i stort sett är obefintliga. Deras Internetbank är gratis och det är trevligt med EuroBonus om man nu nyttjar flyg då och då. Reseförsäkringen som ingår med VISA är även betydligt generösare än MasterCards alternativ.

Många banker tar även ut en avgift på 35:-/uttag utanför EU (exempelvis SEB), men detta är gratis hos Skandiabanken. Kan snabbt bli väldigt dyrt att resa med fel bankkort.

Själv har jag vanligt Visa Bankkort hos Skandiabanken.

Permalänk
Medlem

Har försäkringar och internetbank via Länsförsäkringar, kostar 0 kr/år och får 10% rabatt på försäkringar.

Kort: Vet inte om coop's egna kort är så bra, och gillar egentligen inte kort bundna till en specifik butik. Kör på tre kort själv, kreditkort från Santander utan växelavgifter för betalning utomlands samt ett likadant bankkort som ger en låg ränta på insatt kapital, i det fall man behöver ta ut pengar men med swish så existerar knappt det behovet längre. Det senare finns ej längre för nyteckning.
Som "huvudkort" har jag remember:more, 1% cash back och en del försäkringar. Gratis första året och ger de mig inte gratis andra så byter jag till något av bensinbolagen som har väldigt snarlika kort fast utan årsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidust:

Är i kortbytestankarna och skulle uppskatta lite assistan av er kunniga

Förutsättningarna är följande:
*Mat handlas för det mesta på Coop.
*Utomlands cirka en gång om året.
*Har ingen bil utan bara SL kort.
*Bor i andrahands kontrakt, Sambo betalar hyra/försäkring och jag swishar henne halva beloppet. (Nuvarande lösning)
*Köp görs oftast i sverige men även rätt ofta inom eu via nätet typ amazon, ebay etc.
*Hyr bil ca 2ggr om året.
*Äter ute väldigt ofta.

Har just nu handelsbankens bankkort men ser få fördelar med detta medtanke på att de kostar 300kr om året och saknar förmåner.

Frågan: Vi funderar på att skaffa ett delat typ kort för mat (varsitt). Själv tänkte jag kanske byta ut handelsbanken kortet mot 1-2 andra kort bank/betal eller kreditkort med bättre förmåner. Vilka kort rekommenderar ni mig i denna djungel av kort

kör på nordea, 12 kr i månaden och fungerar utmärkt för allt du nämner samt perfekt service, har som sagt slitit ut ett par kort i förtid och fått dom utbytta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidust:

Är i kortbytestankarna och skulle uppskatta lite assistan av er kunniga

Förutsättningarna är följande:
*Mat handlas för det mesta på Coop.
*Utomlands cirka en gång om året.
*Har ingen bil utan bara SL kort.
*Bor i andrahands kontrakt, Sambo betalar hyra/försäkring och jag swishar henne halva beloppet. (Nuvarande lösning)
*Köp görs oftast i sverige men även rätt ofta inom eu via nätet typ amazon, ebay etc.
*Hyr bil ca 2ggr om året.
*Äter ute väldigt ofta.

Har just nu handelsbankens bankkort men ser få fördelar med detta medtanke på att de kostar 300kr om året och saknar förmåner.

Frågan: Vi funderar på att skaffa ett delat typ kort för mat (varsitt). Själv tänkte jag kanske byta ut handelsbanken kortet mot 1-2 andra kort bank/betal eller kreditkort med bättre förmåner. Vilka kort rekommenderar ni mig i denna djungel av kort

Kreditkort rekommenderar jag inte till någon, men ni kan ju skaffa gemensamt konto och skaffa två bankkort till det. Vad är det förmåner du är ute efter?
De förmåner du får genom ett kreditkort är inte gratis, kortet är inte gratis och du får fakturaavgifter och ränta om du inte betalar hela summan direkt. Det bästa är vanligt bankkort, fungerar överallt i hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag och tjejen skulle skaffa gemensamt konto med varsitt kort blev det väldigt krångligt. Vi är kunder hos olika banker och ingen av bankerna var särskilt sugen på att låta oss öppna gemensamt konto utan att den andra partnern gick med på att byta bank helt och hållet. Vi gick istället in på ICA-banken och blev kunder, det gick riktigt smidigt! Vet inte om det är några särskilda förmåner, men det fungerar bra för oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kreditkort rekommenderar jag inte till någon, men ni kan ju skaffa gemensamt konto och skaffa två bankkort till det. Vad är det förmåner du är ute efter?
De förmåner du får genom ett kreditkort är inte gratis, kortet är inte gratis och du får fakturaavgifter och ränta om du inte betalar hela summan direkt. Det bästa är vanligt bankkort, fungerar överallt i hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

KÖper så mycket som jag kan på mitt kreditkort, detta generar i 1% i bonus, inte mycket, men det är alltid något.

Och eftersom jag reser mycket så kan jag använda min bonus till resor. Nu senast när jag bokade flygbiljetter till USA så fick jag först 1500:- rabatt, sedan "gratis" platsreservation samt extra bagage.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Amex SAS Eurobonus skulle jag säga (om man nu reser ibland). Inget kreditkort utan ett betalkort (i princip ingen köpgräns) där fakturan skall betalas i sin helhet. Ger mig runt 5-6% tillbaka i form av flygbiljetter efter det att årsavgiften dragits av, skulle kännas dumt att inte få tillbaka 5-6% bara för att använda det kortet.

Permalänk
Medlem

Remember card, 1% cashback på alla inköp. Samt lite trevliga försäkringar som ingår, till exempel prisgaranti.

Permalänk
Medlem

Banken No: 1 !

ENKELT Kolla med FOREX BANK har använt dom i över 15 år. Gratis kort och dom hanterar som tur är även kontanter. Gemensamt konto inga problem för mej och min tjej. Föredömliga. Bättre öppettider än alla andra banker och många kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

ENKELT Kolla med FOREX BANK har använt dom i över 15 år. Gratis kort och dom hanterar som tur är även kontanter. Gemensamt konto inga problem för mej och min tjej. Föredömliga. Bättre öppettider än alla andra banker och många kontor.

Dock har de dålig växlingskurs, skillde nästan 1% när vi växlade euro sist jämfört med utag med ica-kortet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med SAS eurobonus mastercard.
Får ihop poäng till 1-2 inrikes resor per år, så tycker det ger mer än 1% cashback.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Zidust: Bäst är nog OKQ8 kreditkort. Inga avgifter och lite förmåner som medlemsåterbäring och bonusåterbäring.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Rent generellt är det väl hugget som stucket. Oftast klarar man sig på bankkort, har du visa där så omfattas du av deras reseförsäkring osv. Men har varit utomlands några gånger när dom inte fått kontakt med banken här, då är kreditkort skönt att ha då visa funkar överallt.
Så ett kreditkort att ha i hyllan, ett bankkort för att använda här?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Rent generellt är det väl hugget som stucket. Oftast klarar man sig på bankkort, har du visa där så omfattas du av deras reseförsäkring osv. Men har varit utomlands några gånger när dom inte fått kontakt med banken här, då är kreditkort skönt att ha då visa funkar överallt.
Så ett kreditkort att ha i hyllan, ett bankkort för att använda här?

Varför inte alltid använda kreditkort/betalkort? Speciellt om man får pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om du handlar på Coop så känns väl coops kort ganska vettigt då de har ett ganska förmånligt poängsystem.

https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kredit...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

kör på nordea, 12 kr i månaden och fungerar utmärkt för allt du nämner samt perfekt service, har som sagt slitit ut ett par kort i förtid och fått dom utbytta

Jag håller just på att byta från Nordea till Länsförsäkringar på grund av Nordeas nya rutiner för kortköp på internet. Nordea-kontokort kan bara låsas upp för "vanliga" internetköp (som inte använder sig av Visas tvåfaktorslösning utan bara kortnr+innehavare+giltighetstid+CVV) en halvtimma åt gången. Detta är lite jobbigt när man handlar saker där betalningen dras när varan skickas eller tjänster som dras månadsvis (servertjänster från Google, t ex). Nordea har en vitlista med några kända tjänster som tillåts dra pengar (Steam, Spotify, Netflix har jag aldrig haft några problem med), men som kund kan man inte bygga en personlig vitlista eller permanent låsa upp sitt kort.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Varför inte alltid använda kreditkort/betalkort? Speciellt om man får pengar tillbaka.

För att ingenting är gratis? Är det gratis är du produkten
Samt, väldigt många har svårt att hantera kreditkort.
Med bankkort menade jag betalkort

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

För att ingenting är gratis? Är det gratis är du produkten
Samt, väldigt många har svårt att hantera kreditkort.
Med bankkort menade jag betalkort

Korten tar till största delen kostnaden från butikerna så där är alla med och delar på kostnaden för dessa. Du ger lika mycket information om dina shoppingvanor om du använder ett bankkort kopplat till Visa/Mastercard som om du använder ett kreditkort eller betalkort.

Ett betalkort är ett kort som inte är kopplat till ett konto där pengar dras och har normalt ingen köpgräns, dvs allt kommer på en faktura som skall betalas vid slutet av månaden.

Det går som sagt att räkna på hur mycket man får tillbaka efter eventuella avgifter och då komma fram till hur fördelaktigt det är att använda dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

För att ingenting är gratis? Är det gratis är du produkten

Du är "produkten" hos alla kredit-/bankkort. Så då tar man det med bäst villkor, eller inget alls. Att ta ett sämre kort är ju ingen lösning.

Skrivet av orig_rejser:

Samt, väldigt många har svårt att hantera kreditkort.

Så för att andra inte kan köra bil så ska inte jag heller göra det? Ett kreditkort är helt objektivt ekonomiskt bättre än ett betalkort, att man måste kunna hantera det är självklart. Köper du över din förmåga är inte det bankens fel.

Skrivet av Dem8n:

Kreditkort rekommenderar jag inte till någon

Varför?

Skrivet av Dem8n:

De förmåner du får genom ett kreditkort är inte gratis, kortet är inte gratis och du får fakturaavgifter och ränta om du inte betalar hela summan direkt.

Jo de är gratis. Som du själv skriver. Köp inte över din förmåga, betala hela summan och det blir inga avgifter.

Skrivet av Dem8n:

Det bästa är vanligt bankkort, fungerar överallt i hela världen.

Inte bäst ekonomiskt, bäst för folk som inte kan hantera sin ekonomi, vilket inte var frågan.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning börjar folk alltid rekommendera vad de själva kör utan att beakta frågeställarens egenskaper. Om vi sammanfattar vad som skrivits hittills går väl SEB och Skandia bort. För det första kostar de och för det andra är de banker utan förmånskort.

Pratar vi banker är väl förslaget på Länsförsäkringar/Forex isf bra, då de är gratis och har gratis kort.

OKQ8-kort går också bort då de sänkt bonusen från 1% till 0,3%.

Vad gäller resekort, som t.ex. EuroBonus, har jag haft lite svårt att omvandla resepoängen till pengar för att kunna jämföra med "vanliga" bonuskort. Men rent generellt verkar bonusen vara mindre (och mer låst då så klart). Bäst erbjudanden får man på de dyra korten, där man måste handla en hel del bara för att tjäna in avgiften. Plus att de inte tar Amex på många ställen. Med en resa per år känns det också felriktat.

Skrivet av Zidust:

*Mat handlas för det mesta på Coop.
/.../
Frågan: Vi funderar på att skaffa ett delat typ kort för mat (varsitt).

Är tanken att bara handla på Coop med delat kort får du ju dubbla poäng och gratis extrakort med Coop Medmera Konto. Vill man handla utanför finns ju även gratis Coop Medmera Betala Före/Efter, men känner inte till vad som gäller för delat konto där. ICA-banken har jag använt med delat konto och fungerar smidigt, men kanske inte att rekommendera för en coop-shoppare.

Skrivet av Zidust:

Vilka kort rekommenderar ni mig i denna djungel av kort

*Äter ute väldigt ofta.

Ska vi fokusera på punkten ovan, som känns viktigast förutom var du handlar, så skulle jag rekommenderar Ikano-kortet som alltid har 5% cashback på restauranger. Kortet är gratis och de har varje månad nya procentsatser på en viss produktkategori. September är 25% hos bokhandlare, Okt 5% hos elektronikbutiker, Nov 15% smyckes-/klockbutiker och Dec 10% i leksaksbutiker tex.

Permalänk
Medlem

Den viktigaste aspekten att tänka på är hur mycket du spenderar på kortet varje år. Många kort med höga förmåner kräver ju också att det omsätts en del för att bli lönsamt.

Permalänk

Länsförsäkringar har ju inte gratis kort? årsavgift 225kr
http://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/konton-betalnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JungelTarzan:

Länsförsäkringar har ju inte gratis kort? årsavgift 225kr
http://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/konton-betalnin...

Syftar du på det jag skrev så menade jag i huvudsak Forex. Det går dock att ta bort årsavgften, fast det kan bero på ditt lokala kontor och/eller tjänsteman.

Permalänk
Medlem

Grund: Välj en bank som du gillar - kolla deras appar, hemsida, hur de är att använda. Gärna låga avgifter.

Kan du hantera kreditkort så kan du använda det imho - men det är ju upp till dig - vet du att du har svårt att klara ekonomi i vanliga fall så bör du ju inte ha ett kreditkort.

Jag har kikat lite själv nyligen, men har lite udda användningsmönster då jag bor i London men är i Sverige rätt ofta. Reser du en del privat och en del genom jobbet där du lägger ut pengarna kan det ju vara värt att titta på SJ Mastercard, SAS Amex, British Airways MC.

Annars tror jag att Preems MC är ett bra val. 1% cashback och det kostar inget att använda hos Betalo vilket gör att du kan betala räkningar med ditt MC och tillgodogöra dig cashbacken.

Om du vill göra ett riktigt bra val, så ta fram underlag från förra året, hur mycket du omsatt och framför allt per kedja. Kolla hur mycket ni lägger på käk, kolla på Medmeras kort och försök omvandla deras återbäring till reda pengar. Kolla på årsomsättningen, ta 1% av den, är et högre eller lägre än återbäringen hos Medmera?

Funderar ni på att flytta framöver? Är det ett aktivt val att handla på Coop eller det som ligger närmast? (Jag handlar ju där det är närmast, lat som jag är så när jag flyttade senast bytte jag från Hemköp till Ica - då är det ju dumt att skaffa ett medmera kort).

Bara mina £0.05

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar! Märker att man inte är ensam i att ha kortbytestankar☺️

Har bestämt mig för följande:
*Byta bank till Swedbank. Blir allmänt smidigare för mig.
*Skaffa Ikano kreditkort. Gratis, 5% på restauranger och trevliga månadsrabatter.

Är i tankarna över följande:
*Om man klarar sig utan bankkort helt och hållet och körbpå betal/kreditlösningar. Tänker om man tex är ute och festar så kan de ju kännas nja med kreditkort. Någon med input om tex detta?
*
1: Santander och Medmera betala efter (tillsammans med sambon) eller
2: Medmera Mer (tillsammans med sambon).

Fördelar med 1: inga avgifter (348kr för medmera mer)
Fördelar med 2: Dubbla poäng utanför Coop. Bara ett kort istället för två. Lättare översikt därav?

Båda lösningarna har följande: Bra reseförsäkringar, inga valuta påslag, ingen avgift vid uttag utomlands (om saldo finns på korten), poäng på allt du handlar, extra kort gratis.

Finns det något jag missat i tankarna mellan lösning 1 och lösning 2?

Har för övrigt inga planer på flytta inom närmsta året/åren och Stora Coop är närmaste butiken.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidust:

Är i kortbytestankarna och skulle uppskatta lite assistan av er kunniga

Förutsättningarna är följande:
*Mat handlas för det mesta på Coop.
*Utomlands cirka en gång om året.
*Har ingen bil utan bara SL kort.
*Bor i andrahands kontrakt, Sambo betalar hyra/försäkring och jag swishar henne halva beloppet. (Nuvarande lösning)
*Köp görs oftast i sverige men även rätt ofta inom eu via nätet typ amazon, ebay etc.
*Hyr bil ca 2ggr om året.
*Äter ute väldigt ofta.

Har just nu handelsbankens bankkort men ser få fördelar med detta medtanke på att de kostar 300kr om året och saknar förmåner.

Frågan: Vi funderar på att skaffa ett delat typ kort för mat (varsitt). Själv tänkte jag kanske byta ut handelsbanken kortet mot 1-2 andra kort bank/betal eller kreditkort med bättre förmåner. Vilka kort rekommenderar ni mig i denna djungel av kort

Skaffa Bank Norwegian, gratis kort som det går att betala räkningar med. Dessutom bonus cashpoints på allt du köper, ingen uttagningsavgift utomlands och möjlighet att ändra krediten på kortet online.