Intel Core I5 4690K eller Intel Core i7 3930K

Permalänk

Intel Core I5 4690K eller Intel Core i7 3930K

Tjennare! Har nu 2 processorer hemma, Intel Core I5 4690K och Intel Core i7 3930K. Frågan är då vilken jag ska köra med? Spelar alla möjliga sorters spel samt hade tänkt börja redigera lite videor och kanske streama, så vilken av dem tycker ni jag ska köra på?

Specs på hur datorn ser ut nu:

Intel Core I5 4690K
HyperX Fury 2x8gb 1600Mhz
MSI Gaming 5
Corsair 750D
Corsair RM 1000
Samsung SSD (840 ngt)
2x GTX 780 Poseidon

Är det några mer frågor som ni behöver svar på så bara ställ dem i tråden! Tack för all hjälp på förhand.

Permalänk
Medlem

@Sturesson: i5:or fungerar mindre bra med streaming mot vad i7:or gör. Redigering går snabbare med fler kärnor men fungerar ok med i5 man får dock vänta längre. Spel som är sämre optimerade för flertråds processorer kommer i5:an att fungera bättre i eftersom den har högre klockhastighet och snabbare akitektur än den i7:an du har, men den i7:an är inte dålig =), man kan alltid överklocka om man vill ha den prestandan.

Beror på vad du vill mest, vill du streama mycket så kanske inte i5:an kommer orka med i alla spel.

Edit: Såg att du inte skrev något om tillbehören till i7 3930k, den är ju en annan socket än i5:an, socket 2011. Har du grejer till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Tjennare! Har nu 2 processorer hemma, Intel Core I5 4690K och Intel Core i7 3930K. Frågan är då vilken jag ska köra med? Spelar alla möjliga sorters spel samt hade tänkt börja redigera lite videor och kanske streama, så vilken av dem tycker ni jag ska köra på?

Specs på hur datorn ser ut nu:

Intel Core I5 4690K
HyperX Fury 2x8gb 1600Mhz
MSI Gaming 5
Corsair 750D
Corsair RM 1000
Samsung SSD (840 ngt)
2x GTX 780 Poseidon

Är det några mer frågor som ni behöver svar på så bara ställ dem i tråden! Tack för all hjälp på förhand.

3930k är för socket 2011 / X79. Har du något sådant moderkort?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag har 2 moderkort, en socket 1150 som jag skrev innan, sen har jag ngn asus moderkort med socket 2011 som passar så jag glömde skriva det! Så allt jag behöver är att byta! Kör mitt egna Custom loop så att överclocka I7an bör inte vara några större problem.

Det enda problemet jag har är att jag har för mig I7an kör med PCIE 2.0 och i5an kör med PCIE 3.0 vilket är bättre, men kommer det ha någon större påverkan?

Permalänk
Avstängd

Jag hade utan tvekan kört med 3930K, 6 kärnor och 12 trådar mot 4 kärnor 4 trådar. Kommer vara mycket starkare i det mesta, redigera videos och streama kommer den vara överlägsen. Är väl bara några enstaka 1-trådiga spel och applikationer (troligtvis då äldre) där den kommer vara svagare

Dessutom kan du köra quad-channel ram med X79 (om du nu har 4 minnes-stickor). X79 är mycket mer påkostad plattform rakt igenom

3930k stödjer mycket riktigt endast pci-e 2.0 men har 40 pci-e lanes jämfört med 16 lanes för 4690, så dina två grafikkort kommer båda gå i 16x2.0 med 3930 medans de kommer gå i 8x3.0 med 4690, kommer inte göra någon skillnad

Permalänk
Medlem

Helt klart i7 3930K. Släng på en lättare överklockning, sälj dina minnen och köp snabbare DDR3 2133 så har ett riktigt fint system.

Ram
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

3930k absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag hade utan tvekan kört med 3930K, 6 kärnor och 12 trådar mot 4 kärnor 4 trådar. Kommer vara mycket starkare i det mesta, redigera videos och streama kommer den vara överlägsen. Är väl bara några enstaka 1-trådiga spel och applikationer (troligtvis då äldre) där den kommer vara svagare

Dessutom kan du köra quad-channel ram med X79 (om du nu har 4 minnes-stickor). X79 är mycket mer påkostad plattform rakt igenom

3930k stödjer mycket riktigt endast pci-e 2.0 men har 40 pci-e lanes jämfört med 16 lanes för 4690, så dina två grafikkort kommer båda gå i 16x2.0 med 3930 medans de kommer gå i 8x3.0 med 4690, kommer inte göra någon skillnad

3930K har PCI-E 3.0 stöd men den kom ut före det fans stadardiserade metoder att testa stödet med.
Från dom tester jag sett anses enbart C2 steppade 3930K vara det ultimata för stabil 3.0 stöd och det är vad jag kör med själv.
Tidigare steppings har visat på problem i tester jag läst.

Själv har jag kört med 3.0 aktiverat på mitt GTX 780 i över 2 år och den går 24/7. Hittills inga problem.

Det ända jag fick göra var att ändra variabeln för att Nvidias drivrutiner ska tillåta 3.0 då dom som standard nekar grafikkortet PCE 3.0 med officiellt icke stödda konfigurationer.

Men som sagt en C2 steppad 3930K och ett PCI-E 3.0 ready moderkort är en förutsättning.

Permalänk
Medlem

I7 3930K är enligt mig det bättre valet.

Skrivet av SCORPIUS:

sälj dina minnen och köp snabbare DDR3 2133 så har ett riktigt fint system.

Inte alls lika stor betydelse på quad channel system. I samma frekvens så har ju quadchannel system bokstavligen dubbla bandbredden gentemot dual channel. Om någonting så bör han istället köpa till två stycken RAM moduler så att han får quadchannel aktiverat då det kräver minst 4 stycken RAM minnen, visserligen är en bieffekt då att han får 24 eller 32GB RAM men mer RAM skadar verkligen inte. Bandbredden är ju högre på quadchannel 1600MHz än dual channel 2133MHz, samt så kan man ofta få lägre latenser på 1600MHz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Själv har jag faktiskt en i7 3930K @ 4Ghz på alla kärnor med HT på och en i3 4360 @ 3.7Ghz så jag kan jämföra dom ganska bra mot varan.

Men som sagt Haswell refresh har fördelar, mycket bättre bransh predictor (se länk #15224154, scenarion som påverkas av det är tex kompilering av kod.
AVX2, ser mycket bra ut för flyttals prestandan i syntetiska tester men när jag encodat film på båda samtidigt så ser jag igen noterbar vinst värt att reflektera över men det kan så klart skilja från mjukvara till mjukvara och över tiden med optimeringar.
Har inga resultat sparade från att encoda film MEN jag vill minnas att båda var ungefär lika snabba per kärna så det tog i3 maskinen 3 gånger så lågt tid att bli klar som i7 maskinen och jag taxade båda med flera batcher av encodes samtidigt för att utnyttja all prestanda i båda maskinerna.

Spel bör lägga det mest flyttals intensiva på GPU:n ändå då den har avsevärt högre kapacitet och det är mycket klokare för prestandan att använda processorn till annat än flyttal.

Så ja en Haswell Refresh är 8-21% snabbare enligt mina tester i IPC för en tråd per kärna

Men HT ger en 10-20% extra prestanda (i mer normala konservativa fall annars kan vinsten vara avsevärt högre) i flertrådade laster eller tillåter dig att köra flera tunga processer samtidigt och få ut mer prestanda per kärna så i slutändan är det ju lite hugget som stucket mellan en ny i5 och en gammal i7 i vilken som är snabbast.

Det är inte direkt så att man "märker" skillnaderna utan man får mäta dom som jag gjorde för rent subjektivt så skiljer det för lite i det mesta och endast extrema fall som kompilering mm kan visa 20%+ vinster i prestanda vid samma frekvens.

En i7 3930K gör ju ganska lätt 4Ghz också på alla kärnor. Mer varierar ju från exemplar till exemplar. Min blir Vcor hungrig som fan allt över 4Ghz på alla kärnor så jag tycker inte det är värt mer för VRM kretsarna börjar bli fett varma när processorn passerar TDP 170-180W så då behövs bra kylning.

Men HT är bland det mest effektiva sett ur prestanda per Watt dock endast relevant för samma typ av CPU.

Permalänk

Tack för alla som har skrivit och gett svar! Som jag har läst nu så är I7an en ganska solklar vinnare till det jag ska använda den till. Är det någon mer som har något att säga så lyssnar jag gärna