Permalänk
Skrivet av svalle:

Så jag behöver inte gå in och ändra något i routern eller noip.com. Allt fungerar som innan även om jag har igång VPN?

Precis, du behöver inte göra någon ändring, allt ska fungera precis som innan.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Precis, du behöver inte göra någon ändring, allt ska fungera precis som innan.

Vad bra, får testa när jag kommer hem. För då kan jag sätta vpn på autouppkoppling. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv men din router har dd-wrt-stöd vilket innebär att du borde kunna installera ditt vpn i din router.

Se här för ny firmware till din router: https://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Guide här för att installera vpn på din dd-wrt router http://www.howtogeek.com/221889/connect-your-home-router-to-a...

Permalänk
Skrivet av naren:

Har inte testat själv men din router har dd-wrt-stöd vilket innebär att du borde kunna installera ditt vpn i din router.

Se här för ny firmware till din router: https://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Guide här för att installera vpn på din dd-wrt router http://www.howtogeek.com/221889/connect-your-home-router-to-a...

Ingen bra idé att köra en OpenVPN klient i sin router såvida man inte har en "riktig" dator som kör PfSense eller liknande. Processorn i konsumentroutrar är alldeles för klen för att köra OpenVPN med AES-256-CBC kryptering.

Så som jag förstår det så vill han endast köra VPN på sin NAS och inte på speldatorn (då det kommer skapa högre pingtider och eventuellt lite packetloss), så då är det bäst att köra VPN-klienten direkt på NASen istället.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite:

Jag kör BBB's egna modem/router-lösning i bryggat läge, funkar det med VPN? Jag köpte lite OVPN-tid igår, men får bara fel-meddelande när jag försöker ansluta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag lånar tråden lite:

Jag kör BBB's egna modem/router-lösning i bryggat läge, funkar det med VPN? Jag köpte lite OVPN-tid igår, men får bara fel-meddelande när jag försöker ansluta.

Ser ingen anledning till att det inte ska fungera.
Har du provat ansluta till olika servrar hos OVPN?
Kör du deras egna klient eller den "riktiga" OpenVPN-klienten? Prova båda om du inte har gjort det redan. Kom ihåg att köra programmet som Administratör.
Har du möjlighet att prova en annan dator för att se så felet inte ligger där?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Ser ingen anledning till att det inte ska fungera.
Har du provat ansluta till olika servrar hos OVPN?
Kör du deras egna klient eller den "riktiga" OpenVPN-klienten? Prova båda om du inte har gjort det redan. Kom ihåg att köra programmet som Administratör.
Har du möjlighet att prova en annan dator för att se så felet inte ligger där?

Har testat lite olika servrar hos OVPN. Jag kör deras egen klient och det fungerar utmärkt på en annan dator med samma uppkoppling. Kört som administratör.

EDIT: Nu hoppade det igång av någon anledning. Tack för hjälp i alla fall!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite för två frågor...

Många väljer ju Bahnhof för de VPN-möjligheter som finns att tillgå i deras nät.
Men är det verkligen BARA deras nät som har dessa sekretessmöjligheter?

Här i vårat optiska kabelnät (som ej är helt installerat än) ska folk under hösten snart välja en leverantör mellan en uppsjö olika. Jag har sett att minst två har de stående epiteten "Integritetsmärkt bredband" på sina sidor, där Bahnhof är en av dem och den andra är Universal Telecom. Borde inte detta betyda att de båda stödjer VPN-tjänst?
...Alltså inte bara Bahnhof!

https://www.valjtjanst.se/bahnhof-100100-mbits-telefoni-stand...
https://www.valjtjanst.se/universal-telecom-100100-mbits-tele...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Ingen bra idé att köra en OpenVPN klient i sin router såvida man inte har en "riktig" dator som kör PfSense eller liknande. Processorn i konsumentroutrar är alldeles för klen för att köra OpenVPN med AES-256-CBC kryptering.

Så som jag förstår det så vill han endast köra VPN på sin NAS och inte på speldatorn (då det kommer skapa högre pingtider och eventuellt lite packetloss), så då är det bäst att köra VPN-klienten direkt på NASen istället.

Vad räknar du som konsumentroutrar? Hur vet man om den är för klen för det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått OVPN att funka som det ska på min Synology-NAS och nu efter att jag aktiverat i Synology:
Svara på ARP-frågor om målets IP-adress är identiskt med en lokal adress konfigurerad på det inkommande gränssnittet.
Aktivera flera gateways.

Och i Plex lagt till:
Lista på nätverk som tillåts utan autentisering
127.0.0.1/255.255.255.255, 192.168.1.1/255.255.255.255.

Så nu kan jag ansluta till Nasen via mitt publika ip om jag vill och kan spela upp saker via Plex.
Men problemet är att Plex går via VPN-tunneln ut och belastar CPUn till 100%.

Någon som vet hur man kan fixa så att PLEX inte går via vpn-tunneln utan den vanliga anslutningen?