Input-lagg med SLI aktiverad

Permalänk
Medlem

Input-lagg med SLI aktiverad

Hej!

Har sökt runt på Google och Sweclockers Forum men tyvärr hittar ingen lösning till mitt problem. PC-spec hi i min signatur.

Sitter på två stycken EVGA GTX980Ti körandes i SLI, tråkigt nog så är det extremt mycket inputlagg för enbart tangentbordet i vissa spel. Avaktiverar jag SLI så fungerar det hur bra som helst. Införskaffade mig datorn för ca ett år sen men har inte haft tid att spela alls fram tills nyligen, med lagget kan man inte njuta av spel för fem öre. De spel som påverkats är Armored Warfare, The Division, The Witcher 3, Skyrim när EMB och andra grafikbooster är aktiverad och Battlefield 4 när resolution scaling ökas till mer än 100%. Det verkar som när GPUn används mycket så uppstår lagget och det blir värre ju mer de används. FPS håller sig stadigt på 60-100+ i alla spel.

Är det någon som har/haft samma problem? Går det att lösa på något sätt?

Mvh

Carliz

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Testa att dra ner prerender frames limit (förrenderade bildrutor) till 1 i nVidias kontrollpanel

Permalänk
Medlem

Låter lite underligt, skulle inte kunna vara att du kör tangentbordet via en usb controller som delar pci-e lanes med den pci-e slot som kort nummer två sitter i? Typ en extra usb 3.0 controller? Om det vore frame buffer relaterat eller antal förrenderade rutor så skulle det påverka all inmatning inklusive mus, inte enbart tangentbordet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Säker på att det bara är tangentbordet och inte musen också??
Riktigt udda isåfall. Provat sätta tgb i annan USB port? (rekommenderar att testa usb2 före usb3 på de flesta tgb)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testa att dra ner prerender frames limit (förrenderade bildrutor) till 1 i nVidias kontrollpanel

Jag hittar bara prerender frames limit för virtual reality, var hittar man det du pratar om?

Edit: Hittade det men hjälper inte:/

Skrivet av tellus82:

Låter lite underligt, skulle inte kunna vara att du kör tangentbordet via en usb controller som delar pci-e lanes med den pci-e slot som kort nummer två sitter i? Typ en extra usb 3.0 controller? Om det vore frame buffer relaterat eller antal förrenderade rutor så skulle det påverka all inmatning inklusive mus, inte enbart tangentbordet.

Skrivet av Roger W:

Säker på att det bara är tangentbordet och inte musen också??
Riktigt udda isåfall. Provat sätta tgb i annan USB port? (rekommenderar att testa usb2 före usb3 på de flesta tgb)

Jag har testat byta usb ingång, även testat främre portar men hjälper inte.

Om man aktiverar Vsync så hjälper det lite mot lagg men tar inte bort det helt, när det blir mer krävande att rendera bilder så som mycket rök och explosioner så laggar det mer. Riktigt irriterande trots att frame raten håller sig långt över 60, i Armored Warefare är FPS konstant 100+ och är fördröjning upp till flera sekunder. Musen påverkas inte alls av detta, bara tangentbordet.

Edit: Enda sättet att minska på lagg är tvinga spelen till köra på singel GPU i Nvidia control panel, stänger jag av SLI helt så körs alla spel laggfritt. Jävligt störigt:(

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Det lär ju vara något drivrutinsrelaterat isf, där SLI krockar på ett eller annat sätt. Min telefon kunde inte ansluta via USB-kabel efter Windows 10 (connect/disconnect-loop), efter uppdatering av USB-drivrutiner så funkade det galande. Kunde inte heller köra Vive med nuvarande mus i samma hub utan att musen disconenctade, löstes också av nya drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det lär ju vara något drivrutinsrelaterat isf, där SLI krockar på ett eller annat sätt. Min telefon kunde inte ansluta via USB-kabel efter Windows 10 (connect/disconnect-loop), efter uppdatering av USB-drivrutiner så funkade det galande. Kunde inte heller köra Vive med nuvarande mus i samma hub utan att musen disconenctade, löstes också av nya drivers.

Alla drivers är uppdaterad enligt Slimdriver.

Jag har pillat med inställningar, verkar som när Båda GPU används mer än 60% så uppstår inputlagg i visa spel. Än så länge känns det som AA påverkar lagget mest. Dock tycker jag inte det känns rimligt att bara vissa spel laggar men inte andra samt varför kan jag inte utnyttja båda GPU fullt ut?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Har du händelsevis testat ett annat tangentbord? Det låter fortfarande mycket underligt att det bara skulle drabba tangentbordet, vore det sli relaterat skulle det visa sig på all input. För min del låter det fortfarande som en controller, vissa mobos kör en extra kontroller som har portar bak och till frontpanel, testa att gå in i bios/uefi och stäng av alla extra usb controllers och om möjligt stäng av legacy support på usb3 för native controllern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Alla drivers är uppdaterad enligt Slimdriver.

Ingen aning om vad detta är, Intels chipset drivers samt ASMedia hittes från respective hemsidor.

Permalänk
Medlem

Vad är det för tangentbord som jäklas på det här sättet? Prova ett annat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ingen aning om vad detta är, Intels chipset drivers samt ASMedia hittes från respective hemsidor.

Det är mjukvara som letar efter befintliga uppdateringar för allt på datorn. Fick tyvärr återställa windows efter senaste chipset update då bildskärmen börjar flimra lite då och då när man spelar.

Skrivet av tellus82:

Har du händelsevis testat ett annat tangentbord? Det låter fortfarande mycket underligt att det bara skulle drabba tangentbordet, vore det sli relaterat skulle det visa sig på all input. För min del låter det fortfarande som en controller, vissa mobos kör en extra kontroller som har portar bak och till frontpanel, testa att gå in i bios/uefi och stäng av alla extra usb controllers och om möjligt stäng av legacy support på usb3 för native controllern

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Roger W:

Vad är det för tangentbord som jäklas på det här sättet? Prova ett annat

Jag har tyvärr inget backup tangentbord, använder ett Razer Lycosa.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>