Permalänk
Medlem

Följer med stort intresse detta projekt.

Jag kan tydligen inte stava.
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@DST:

Just denna modellen var den som passade bäst i mitt tänkta bygge. Men det finns många olika Risers och Splitters att köpa.

Permalänk
Medlem

Har funderat en del på hur jag bäst placerar riser/splittern i bygget. Har kommit fram till att det bästa blir att montera den "underifrån". Dels så sparar jag en del plats på höjden och dels så kan jag delvis gömma den ohyggligt fula gröna PCBn + silverfärgade PCI kabeln. Så har sågat ut en hållare till riser/splittern (två delar för att det var enklast men den riktiga kommer att bestå av en solid del):

Så här blir den med risern/splittern och ett test PCIe kort på plats:

Denna ska sedan skruvas från utsidan av chassit. Kanske svårt att föreställa sig så återkommer med en blid när jag monterat den.

Permalänk
Medlem

Efter lite tester så har jag byggt en version 2 av hyllan för moderkortet:

Det som är ändrat från första versionen är:
- Hål under moderkortet för att få bättre plats för CPU backplate samt M2 SSD samt bättre ventilation av under sidan.
- Bredare för att få plats med en slot där jag kan dra kabeln till PCIe riser/splittern.
- Ventilationshål på sidan för bättre luftflöde inne i chassit samt till undersidan av moderkortet.
- En del som täcker ovansidan på I/O panelen.
- Försänkta skruvar.
- Något lägre höjd.

Bild med moderkortet monterat och kabeln till PCIe riser/splittern dragen genom slotten: