Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av knas123:

Givetvis såg jag det, såg hela eventet. Men att få en adapter för det löser inte problemet. Om man har aux inkopplat via adapter för musik/GPS och man åker en 6-7 timmars resa med aktiv GPS + musik dör batteriet. Hur ska man ladda detta samtidigt som man njuter av lite goa klassiker?

Den gången man åker på 6-7 timmars resor så pass ofta kanske man jobbar som säljare, då kanske man har en bil med bluetooth, right?

Ingen vanlig människa (jag inkluderad) kommer uppleva detta som ett problem. Du letar bara efter fel.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur det kan vara en effekt av får låg PPI. Det är det absolut möjligt att läsa tekniska manualer i "iBooks" på en Iphone6. Texten i dessa blir mikroskopisk på en 4.7" skärm så enda sättet att se texten är att hålla telefonen två decimeter från ansiktet eller köra med förstoringsglas.

Försöker man läsa samma bok på en skärm med 200 PPI (som är betydligt större) är problemet absolut att text renderas med för få pixels, men är ändå möjligt att tyda texten. Med över 50 % högre PPI har jag svårt att se hur PPI fortfarande vara ett problem.

Har däremot noterat att liten text ser suddigt ut i YouTube på Iphone. Men har alltid antagit att endera Safari alt. YouTube helt sonika kör med lägre bitrate då det handlar om en liten skärm. För sättet texten ser suddig ut på skiljer sig rejält från vad man ser i iBooks där upplösningen absolut är så hög som skärmen förmår.

Klart det går att läsa Ibooks!! Frågan är hur mycket man behöver zooma in för att kunna läsa det.

Men om jag säger så här. När jag gick från M8 till Iphone kan inte längre ligga i sängen och titta på league och smite matcher då jag inte längre kan läsa resultat, se ikoner för items eller läsa stat screen.

Jag har inte perfekt syn. Jag har hyfsat bra syn. Men om du ärligt kan säga att du inte kan se skillnad på en legue video på 1080p och iphone i samma storlek så rekommenderar jag dig ett besök till optikern! En helt ny värld kommer öppna sig (förlåt både inte använda ironi...)

Jag tror att problemet är att man vänjer sig vid hur dålig skärmen är på Iphone sen tänker man inte på det lika mycket. Om man inte som jag gillar att se Esport på mobil i sängen

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kaine_Uro:

Låg kapacitet i batteriet är ett minne blott med trådlös laddning. Om du låter mobilen ladda lite varje gång du lägger den ifrån dig så laddar den aldrig ur helt.

Skulle det vara smidigare att sätta i en laddkabel varje gång man behöver ladda jämfört med att underhållsladda mobilen när man lägger den ifrån sig på t.ex. ett bord?

Seriöst, det tar 2 sekunder att peta i en laddsladd i en telefon med lightning/usb c.
Jag laddar min telefon varje dag några gånger beroende på hur länge management sitter i skype och vill ha statusuppdateringar. Trådlös laddning hade ju gett mig ännu sämre batteriprestanda.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med 2+2, blir det kanske 4+2 eller 4+4 i nästa iPad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

DAC;en i iPhone är ca 1/4 av ett Nano-SIM och kostar runt 10-20Kr. Du är med andra ord helt ute och cyklar.

Visst finns det relativt små DACS i nuläget, problemet med dessa är dock att man i det närmaste måste ha en rejälare AMP efter sin DAC om man vill ha någon sorts volymkontroll att tala om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Seriöst, det tar 2 sekunder att peta i en laddsladd i en telefon med lightning/usb c.
Jag laddar min telefon varje dag några gånger beroende på hur länge management sitter i skype och vill ha statusuppdateringar. Trådlös laddning hade ju gett mig ännu sämre batteriprestanda.

Fast vissa av oss föredrar trådlös laddning.
Då det är betydligt smidigare, inte direkt svårt att förstå.

Du kanske tycker om sladdar, vad vet jag.
Jag tycker trådlös laddning ska vara standard 2016 i flagships, och det är sjukt skönt med trådlös laddning.

Sladdar är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naniska:

Gillar hur ditt bevis att jag har fel är en summa du har hittat på för att hjälpa ditt argument
Kan du länka en källa till vad den kostar?
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-6-plus.htm
Där är ett expempel där reviews pratar om att iphone har en dac som är att likna med "hi-fi" dacs...
Samt att DACen i många iphone som 4 och 5 har ansetts extremt bra! Så om detta är sant varför köper inte alla en dac för 10-20kr? xD
Om du hävdar att jag har fel hitta en länk eller något för att backa upp det du säger

iPhone från 5 och uppåt använder Cirrus Logic 338S1201 chip, som bygger på bygger på CS42L51. Den är 5x5mm stor. Du hittar databladet här:
https://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1088.html

Här har du en källa på att det är dessa chip Apple använder:
http://www.macrumors.com/2014/09/26/iphone-6-hd-audio/

Du kan googla för fler källor. Det är tämligen väl bekräftat att Apple använder Cirrus Logics chip.

Här kan du köpa ett för 27Kr:
http://www.ebay.com/itm/CIRRUS-LOGIC-CS42L51-CNZ-24BIT-CODEC-...

Jag tvivlar på att Apple betalar så mycket när de vill ha ett par hundra miljoner stycken (de har sålt runt 180 miljoner iPhones i år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vadå "Försöka lirka in en sladd"? Lightning är inte direkt USB 3.0, den är ju skitlätt att få in, har du ens en apple-telefon?

Jag har garanterat perfekt syn, jag lovar. Och du som säger att du har bättre tycker inte heller det ser grötigt ut, så vad?

Men som jag skrivit många gånger nu i tråden, man behöver inte ladda telefonen och lyssna på musik. Man vaknar efter att ha haft telefonen på laddning så den är 100% laddad. Sen åker man till jobbet, sen när man är framme så laddar man när man kan. När man ska hem så har telefonen 100% batteri igen. Hur kan detta möjligen vara ett problem i verkligheten?

Okej låt oss hitta exempel!
Du skall åka buss i timmar och vill lyssna på ljudbok
Du gillar att titta på youtube vilket suger ditt batteri på typ 2-3 timmar
Du gillar att spela på mobilen och ha hörlurar!
Du vill kunna lyssna på musik och använda GPSen utan att mobilen dör på typ 50min
Du glömde att ladda mobilen men vill ända lyssna på något just nu

Bara några nämnda Dessa kanske inte gäller dig men att säga att inget av detta kan vara ett problem för någon är kanske lite att ta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vadå "Försöka lirka in en sladd"? Lightning är inte direkt USB 3.0, den är ju skitlätt att få in, har du ens en apple-telefon?

Jag har garanterat perfekt syn, jag lovar. Och du som säger att du har bättre tycker inte heller det ser grötigt ut, så vad?

Men som jag skrivit många gånger nu i tråden, man behöver inte ladda telefonen och lyssna på musik. Man vaknar efter att ha haft telefonen på laddning så den är 100% laddad. Sen åker man till jobbet, sen när man är framme så laddar man när man kan. När man ska hem så har telefonen 100% batteri igen. Hur kan detta möjligen vara ett problem i verkligheten?

Som jag sa, i mörker + att Lightning kontakten är rätt liten.

Så du påstår alltså att efter att man upplever en skärm "inte grötig" så är det så bra en skärm bara kan vara? Skojar du med mig? Om du var seriös kan vi nog stryka det där med din perfekta syn...

Sant, man behöver inte ladda telefonen och lyssna på musik? Man behöver väl inte ens äga en telefon eller? Ditt argument hållet tyvärr inte något vidare, alls...

Man kanske vill lyssna på musik när man kommer till jobbet och ska ladda telefonen? Kanske är det helg och telefonen är död för man varit ute och man vill lyssna på musik, men måste samtidigt ladda? Man kanske glömt ladda den??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Den gången man åker på 6-7 timmars resor så pass ofta kanske man jobbar som säljare, då kanske man har en bil med bluetooth, right?

Ingen vanlig människa (jag inkluderad) kommer uppleva detta som ett problem. Du letar bara efter fel.

Du inser att väldigt många inte har Bluetooth i sin bil då det är ett ganska dyrt tillval för många samt att de flesta äldre modeller saknar det?

Fenomenet kan väldigt ofta göra sig gällande i andra situationer med, t ex när man åker bil hem från randomiserade evenemang och har låg batteritid kvar mm. Tycker inte alls man behöver vara en "ovanlig" människa för att inse att detta väldigt ofta kommer resultera i komplikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Den gången man åker på 6-7 timmars resor så pass ofta kanske man jobbar som säljare, då kanske man har en bil med bluetooth, right?

Ingen vanlig människa (jag inkluderad) kommer uppleva detta som ett problem. Du letar bara efter fel.

Jag letar inte fel, jag beskriver min vardag och gav åsikter baserat på detta ... Jag skrev klart och tydligt att det är mina åsikter och självklart baseras de på min vardag/livsstil... Varför så fientlig?

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av knas123:

Jag letar inte fel, jag beskriver min vardag och gav åsikter baserat på detta ... Jag skrev klart och tydligt att det är mina åsikter och självklart baseras de på min vardag/livsstil... Varför så fientlig?

Va? är din vardag 6-7 timmar i bil? Den enda anledningen jag kan tänka mig är taxichaufför och de stora bolagen tillåter bara bilar nyare än 3 år och då har du garanterat bluetooth i bilen. Hur många vardagar spenderar du 6-7 timmar i bilen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av DozeN:

Som jag sa, i mörker + att Lightning kontakten är rätt liten.

Så du påstår alltså att efter att man upplever en skärm "inte grötig" så är det så bra en skärm bara kan vara? Skojar du med mig? Om du var seriös kan vi nog stryka det där med din perfekta syn...

Sant, man behöver inte ladda telefonen och lyssna på musik? Man behöver väl inte ens äga en telefon eller? Ditt argument hållet tyvärr inte något vidare, alls...

Man kanske vill lyssna på musik när man kommer till jobbet och ska ladda telefonen? Kanske är det helg och telefonen är död för man varit ute och man vill lyssna på musik, men måste samtidigt ladda? Man kanske glömt ladda den??

Såhär, jag ser direkt om någon kör sin skärm i fel upplösning och en vanlig iphone eller en 1080 android-telefon fixar nog ingen ett blindtest på, kom igen.

När man ska till jobbet så har man väl sovit? Då är det bara att peta i en laddare så klarar man sin timme eller vad det nu är pendling. Glömmer man ladda telefonen vid 10% så klarar den inte resan ändå, sladd-hörlurar till trots.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av naniska:

Okej låt oss hitta exempel!
Du skall åka buss i timmar och vill lyssna på ljudbok
Du gillar att titta på youtube vilket suger ditt batteri på typ 2-3 timmar
Du gillar att spela på mobilen och ha hörlurar!
Du vill kunna lyssna på musik och använda GPSen utan att mobilen dör på typ 50min
Du glömde att ladda mobilen men vill ända lyssna på något just nu

Bara några nämnda Dessa kanske inte gäller dig men att säga att inget av detta kan vara ett problem för någon är kanske lite att ta i

Alltså, jag har ju klarat mig hela livet utan powerbank förutom sen pokemon go... Är alla beroende av powerbanks helt plötsligt? Bara för att apple släpper en telefon som inte går att ladda och lyssna på musik samtidigt så går världen under. Jag menar titta på deras macbook som inte går att ladda och... Eh... jag tar tillbaka den, macbooken sög.

Men kom igen, folk har klarat sig på ipones dåliga batteri sen 2007, är det verkligen bara i år när dom ändrar laddsladden som det blev ett problem?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Va? är din vardag 6-7 timmar i bil? Den enda anledningen jag kan tänka mig är taxichaufför och de stora bolagen tillåter bara bilar nyare än 3 år och då har du garanterat bluetooth i bilen. Hur många vardagar spenderar du 6-7 timmar i bilen?

Jag har endast 20 minuter till jobbet och jobbar på kontor. Men åker till stuga (över helger), kamrater och arbetsresor 1-2 gånger i veckan.
Men att köpa en mobil för 10 000 kr när den saknar vissa funktioner som anses vara en självklarhet och saknar saker som snabbladdning som man förväntar sig för en top of the line mobil så tycker jag inte mobilen är så check. Sen är det upp till var och en att bestämma för sig själva.

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Såhär, jag ser direkt om någon kör sin skärm i fel upplösning och en vanlig iphone eller en 1080 android-telefon fixar nog ingen ett blindtest på, kom igen.

När man ska till jobbet så har man väl sovit? Då är det bara att peta i en laddare så klarar man sin timme eller vad det nu är pendling. Glömmer man ladda telefonen vid 10% så klarar den inte resan ändå, sladd-hörlurar till trots.

Nästan alla klarar det blindtestet... Jag har testat. Mellan Iphone 6S och M8. Syns sjukt stor skillnad på t.ex. youtube.

Du vet att man kan ladda mobilen i bilen eller? Nu kan man dock inte göra det medans man lyssnar på musik.

För övrigt är det inte bra att lämna mobilen på laddning över natten. Batteriet blir sämre snabbare. Då det ligger och slår av och på laddning under hela natten. 99% 100% 99% 100% 99% 100% 99% 100%!
Därför väljer de flesta att inte göra detta.
+ att ladda en mobil från nästan tomt till full laddning på en gång inte är bra på nya batterier då värme är det nya batterier mår sämst av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså, jag har ju klarat mig hela livet utan powerbank förutom sen pokemon go... Är alla beroende av powerbanks helt plötsligt? Bara för att apple släpper en telefon som inte går att ladda och lyssna på musik samtidigt så går världen under. Jag menar titta på deras macbook som inte går att ladda och... Eh... jag tar tillbaka den, macbooken sög.

Men kom igen, folk har klarat sig på ipones dåliga batteri sen 2007, är det verkligen bara i år när dom ändrar laddsladden som det blev ett problem?

Nej folk har ogillat dem länge. Men ditt exempel är precis varför folk är arga. För går apple och gör skit batterier som håller kortare än alla andras trots att de har lägre upplösning.

Så folk gick och köpte powerbanks. De gick och köpte dyra jävla laddkablar för att man gillade vissa delar av iphone/apple.

Nu kommer det nästa version! Gissa vad! Batteriet suger fortfarande! Men nu kan du inte längre använda powerbanks och laddkablar lika lätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Såhär, jag ser direkt om någon kör sin skärm i fel upplösning och en vanlig iphone eller en 1080 android-telefon fixar nog ingen ett blindtest på, kom igen.

När man ska till jobbet så har man väl sovit? Då är det bara att peta i en laddare så klarar man sin timme eller vad det nu är pendling. Glömmer man ladda telefonen vid 10% så klarar den inte resan ändå, sladd-hörlurar till trots.

Jag fixar ett sådant test ja, jag och min kompis lade faktiskt telefonerna bredvid varandra och skillnaden var uppenbar, enligt min kompis också. Värt att nämna är att jag även ser tydlig skillnad mot farsans 1080p mot morsans iPhone 6s, så... Tror jag har ganska bra syn dock, förstår att den del har svårt att se skillnad.

Dina argument om laddning och musiklyssning är så patetiska, så jag avslutar den diskussionen här.

Jag tror alla här förstår att det finns uppenbara situationer där avsaknaden av 3,5mm uttaget utgör problem när man vill ladda samtidigt som man vill lyssna på musik.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så man kommer alltså inte kunna ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så man kommer alltså inte kunna ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt?

Alldeles riktigt. Om du använder vanliga, trådade hörlurar då vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så man kommer alltså inte kunna ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt?

Inte om du vill använda vanliga trådade hörlurar.

Bluetooth hörlurar: ja då kan du ladda samtidigt.
Högtalare: Ja

Finns en möjlighet att de kan göra en splitter/hub som kan ge ut ljud och ladda samtidigt men finns ingen info om en sådan eller om Lightning kan göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väldigt enkelt. Jämför att koppla in en USB-C-kontakt mot en Lightning-kontakt.

Du skämtar hoppas jag...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av naniska:

Inte om du vill använda vanliga trådade hörlurar.

Bluetooth hörlurar: ja då kan du ladda samtidigt.
Högtalare: Ja

Finns en möjlighet att de kan göra en splitter/hub som kan ge ut ljud och ladda samtidigt men finns ingen info om en sådan eller om Lightning kan göra detta.

Why, just why?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Detta kommer förhoppningsvis leda till vitalisering utav marknaden för BT-hörlurar samt till ett priskrig. Resultatet är bättre och billigare trådlösa hörlurar för alla. Gillas starkt!

Inte nödvändigtvis. Ljudet skickas komprimerat men för att få god ljudkvalitet så krävs att hörluren stödjer en bra codec vilka är patenterade och kräver en licensavgift att stoppa i en produkt.
Visst kan priserna på bra BT-lurar gå ner, men räkna med att de billigaste hörlurarna inte kommer att ha stöd för de bästa codec:arna.

Och analoga hörlurar med bättre kvalitet kommer att kosta mindre under lång tid framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att ta bort 3.5mm jacket...Visst, de verkade ju erkänna att det var pga platsbrist men gör plats då....Hoppas innerligt inte att de skapar någon ny trend bland mobiltillverkare med detta stund. Har 3.5mm hörlurar och vill gärna fortsätta använda dem utan adaptrar, och trådlösa lurar är inte ens på tapeten. *ryser*

Skrivet av DozeN:

Håller med dig, ser inget andledning till att inte införa trådlös laddning i alla telefoner idag. Tycker även jag det är lite lustigt att @PowerNet förespråkar borttagning av 3,5mm uttaget, för att tekniken ska gå framåt, men tycker trådlös laddning är värdelös skit? Lite komiskt.

Det är inte komiskt. Låt mig förklara varför:

Den snubben skulle prisa Apple för precis vad som helst. Han skulle nog själv förneka detta om han läser detta inlägg men det kvittar vad han själv säger som försvar, det är bara så det verkar fungera där. Han är helt inkapabel att göra något annat än att prisa Apple för ALLT de gör nämligen. Har aldrig sett det hända i alla fall, allt är bara perfekt. Vi får väl hoppas att det fortsätter så....annars skapas väl en singularitet eller något. Universum.exe skulle omedelbart sluta fungera om detta skulle ske.

Du ser ju på den trådlösa laddningen som sagt. Han är i full förnekelse att någon i världen över huvud taget skulle behöva denna funktion någonsin! Punkt!

Skulle kunna acceptera detta men förutom detta så slänger han dessutom mer än gärna kängor mot andra för att de är Samsung-fanboys eller liknande när de kritiserar Apple för saker som faktiskt är helt befogade om man ser på saken ur deras perspektiv. De säger att de äger Apple produkter, är tydliga med att de äger en iphone men att de fortfarande tycker att vissa saker vill de se en förändring kring....men nej, de har fel och de är Samsung-fanboys då minsann!

Det min vän....det är komiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tar bort 3.5 och fortfarande en utstickande kamera och relativt litet batteri. Hur löser man sånt?
Jag vet. Gör telefonen lite tjockare så blir man av med utstickande kamera, får ett större batteri och behåller 3.5mm.
Hmmm, mer ska in i telefonen men det finns för lite plats. Ta bort något istället för att tänka om.
Apple i ett nötskal.

inte för att ett större batteri verkligen behövs. har man en upplösning som är snäppet större än 720p och ett väldigt optimerat system och SoC så behövs de inte.
min tjejs iphone 6s räcker längre än mig oneplus two, och då använder hon den överdrivet mycket på en dag, och jag kollar 9gag på rasterna och på lunchen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naniska:

Jag jämnförde mellan Iphone 6 och min HTC m8 som har lika stor skärm Och ja skillnaden är natt och dag i video på youtube Du kommer inte se någon skillnade på DVD film som har låg upplösning t.ex.

HTC One M8 har en 5.0" skärm, iPhone 6 har en 4.7" skärm.

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat hos en större operatör här i landet skulle jag aldrig köpa en Iphone, de flesta kollegorna håller med och försöker undvika sälja Iphones till kunder. Anledningen är simpel: så löjligt många kommer tillbaka, antingen med trasig skräm eller annat fel t.ex. någon typ av mjukvarufel som inte går på garanti men ändå gör telefonen oanvändbar. Dessutom utan tvekan den vanligaste telefonen som har är DOA, eller allmänt fryser/hänger sig i uppstart, väldigt kul att stå och förklara för en kund hur det är normalt att man måste starta om telefonen 3 gånger under uppstart då den hängt sig.

Självklart har jag ingen statistik på detta, men upplevt av mig och kollegor är att vi i vår butik säljer under 50% Iphone, men ca 80-90% av de serviceärenden vi gör är Iphone.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av naniska:

Klart det går att läsa Ibooks!! Frågan är hur mycket man behöver zooma in för att kunna läsa det.

Men om jag säger så här. När jag gick från M8 till Iphone kan inte längre ligga i sängen och titta på league och smite matcher då jag inte längre kan läsa resultat, se ikoner för items eller läsa stat screen.

Jag har inte perfekt syn. Jag har hyfsat bra syn. Men om du ärligt kan säga att du inte kan se skillnad på en legue video på 1080p och iphone i samma storlek så rekommenderar jag dig ett besök till optikern! En helt ny värld kommer öppna sig (förlåt både inte använda ironi...)

Jag tror att problemet är att man vänjer sig vid hur dålig skärmen är på Iphone sen tänker man inte på det lika mycket. Om man inte som jag gillar att se Esport på mobil i sängen

Menade självklart att det går att läsa texten i Ibooks utan att zooma. Zoomar man skulle vilken text som helst vara läsbara även med 100 PPI...

En person med "perfekt" syn kan se detaljer som är separerade med 1,0 bågminut (om min google-fu fungerat). Vilken PPI som krävs blir då en funktion av hur långt ifrån ögat skärmen befinner sig enligt formeln

25,4 (mm per tum) / (2 * D * tan(B * 0,000291 (radianer per bågminut) / 2))

Där D är avståndet i millimeter och B är synskärpa i bågminuter. Det ska tydligen vara fysisk omöjligt för ett mänskligt öka att ha högre upplösning än 0,4 bågminuter och enligt mitt Googlande ska alltså en normal människa med "perfekt" syn ha en upplösning på ca 1,0 bågminuter

Antag att man håller skärmen 300 mm från ögonen (kanske är lite lägre bort i praktiken, så lite av ett "worst-case")

25,4 / (2 * 300 * tan(1,0 * 0,000291 / 2)) = 290 PPI

Om min matematik inte är fel så når alltså en skärm med PPI 330 "retina-nivå" ungefär vid avstånd av 26,5 cm om man inte sitter med falkögon.

Brukar faktiskt vara på andra sidan staketet i diskussionen om PPI, klara själv inte av att använda laptops med 13" 1920x1080 (170 PPI) då man absolut ser enskilda pixels i text. För datorskärmar verkar min gräns gå någonstans mellan 200 och 250 PPI, vilket då också pekar mot perfekt syn då avståndet till skärmen är kanske 40-50 cm ("retinanivå" nås vid ca 220 PPI på 40 cm).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Efter att ha jobbat hos en större operatör här i landet skulle jag aldrig köpa en Iphone, de flesta kollegorna håller med och försöker undvika sälja Iphones till kunder. Anledningen är simpel: så löjligt många kommer tillbaka, antingen med trasig skräm eller annat fel t.ex. någon typ av mjukvarufel som inte går på garanti men ändå gör telefonen oanvändbar. Dessutom utan tvekan den vanligaste telefonen som har är DOA, eller allmänt fryser/hänger sig i uppstart, väldigt kul att stå och förklara för en kund hur det är normalt att man måste starta om telefonen 3 gånger under uppstart då den hängt sig.

Självklart har jag ingen statistik på detta, men upplevt av mig och kollegor är att vi i vår butik säljer under 50% Iphone, men ca 80-90% av de serviceärenden vi gör är Iphone.

Uhh..har bara läst på nätet att det är ALDRIG problem med iPhones ju? It just works!

Airpods 1795:- Inte konstigt dom tagit bort 3.5mm kontakten.

Vad är det som "We cant live without" med iphone 7? enligt Mr. Cook?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|