Någon komponent som börjar ge upp, vilken?

Permalänk
Medlem

Någon komponent som börjar ge upp, vilken?

Hallå, i slutet av februari i år åkte jag ner till Australien och när jag åkte fungerade min dator felfritt utan några som helst problem. När jag återvände den 24:e juni så började jag få problem. Problemet kan ni se på bilderna här. Först hände det kanske 1 gång i månaden men nu har det blivit allt mer frekvent fram tills nu då det händer 1 gång i veckan. Under sommaren fram tills mitten av augusti har jag varit mycket med flickvännen så har inte varit speciellt mycket framför datorn.

Saker att tänka på: Datorn är samma som i min signatur, SSDn är nyligen formaterad (för ren W10 installation gjord kort efter jag kom hem från Australien). Alla drivrutiner är uppdaterade och även om min SIG säger att både CPU och GPU är överklockade så är dem inte det. GPU var överklockad några veckor för 2 år sedan och CPU klockade jag ner nyligen till stock igen.

Det beror inte på värmeproblem då jag kollat temperaturer och allt ser bra ut. Händer både med 1 fönster som med flera fönster uppe. När problemet väl uppstår så blir skärmarna som på bilden, ibland får båda det randiga mönstret, ljudet blir knas också och verkar köra någon millisekundsloop dvs man hör inget vettigt.

Första tanken är grafikkortet men varför blir det då knas med ljudet? Eller blir det kanske så med GPU problem. All hjälp uppskattas!

Mvh
cjal

Edit: Datorn är köpt och byggd sommaren 2012 så datorn är lite över 4 år gammal.

Permalänk
Medlem

Hade problem med ränder och linjer, samt skärmen blev som din ungefär. I mitt fall var det grafikkortet som var helt slut, har du provat använda inbyggda grafiken i processorn? Om du gör det en vecka kan du ju börja utesluta.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Fler bilder, datorn blir inte så glad när man konstant behöver stänga av den med strömknappen.

Skrivet av didde31:

Hade problem med ränder och linjer, samt skärmen blev som din ungefär. I mitt fall var det grafikkortet som var helt slut, har du provat använda inbyggda grafiken i processorn? Om du gör det en vecka kan du ju börja utesluta.

Nej det har jag inte, problemet är att mitt moderkort saknar en bildanslutning för att kunna köra med den inbyggda grafiken, korkat av mig att inte tänka på det för 4 år sedan när jag köpte moderkortet men nu är det som det är.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Datorn fungerade inte överhuvudtaget idag. Kom på att jag hade ett gammalt HD5770 liggandes i en gammal dator så bytte grafikkort och då fungerade det genast.