Phanteks Enthoo Evolv. Fläktar?

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Evolv. Fläktar?

Hejsan!

Har idag ett Fractal Design R4a och tänkte beställa mig ett Phanteks Enthoo Evolv och lite chassifläktar. Har sneglat på Corsairs ledbelysta fläktar. Det finns ju AF (Airflow) och SP (Static Pressure) och jag undrar vilka utav dem är bäst och till vad? Hade tänkt ha två stycken in i fronten och en ut bak. Ska man välja airflow eller static pressure?

Tacksam för era åsikter..

Permalänk
Medlem

Jag tror det är vanligast att ha SP-fläktar i fronten, och airflow ut.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Ahh misstänkte nästan att det var så! Då tror jag att jag börjar med två SP fläktar i fronten och en AF ut där bak. Hoppas och tror att det borde räcka..

Permalänk
Medlem

Attans, ingen utav dessa fläktar går ju att styra med pwm.. förslag på andra fläktar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J3ster:

Attans, ingen utav dessa fläktar går ju att styra med pwm.. förslag på andra fläktar?

Enermax Cluster är snygga, dock lirar de i en annan prisklass. Men varför kör du inte med vanliga fläktar och Phanteks LED strip?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om du vill har LED med PWN så är det nya ML och HD serien som du vill titta på. dem gå att styra PWN.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Enermax Cluster är snygga, dock lirar de i en annan prisklass. Men varför kör du inte med vanliga fläktar och Phanteks LED strip?

Hittar inte de till salu nånstans. Hade tänkt köra både strip + fläktar. Kanske eventuellt blir för mycket. Börjar med stripen och originalfläktarna

Skrivet av Bernd_P1:

Om du vill har LED med PWN så är det nya ML och HD serien som du vill titta på. dem gå att styra PWN.

Ah, tackar! Dyra ML serien va dock.. Men får fundera på det! Tack!

Permalänk
Medlem

Vad det gäller SP vs AF. SP används när de sitter på en kylare.
AF används när de sitter fritt.

Som sagt är ML dyra MEN då ML står för Magnetic levitation vilket innebär att de är mycket tystare än konkurrenter. Ju snabbare de snurrar ju större skillnad blir det. Alltså grymma vid långa gaming sessioner.

OBS: De finns i "PRO" och "Basic" Basic är inte så snygga men om det inte gör nåt så är dessa fläktar bäst på marknaden sett till alla faktorer.
Pris för dessa är 359kr för 2 st hos inet (180kr st)

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J3ster:

Hittar inte de till salu nånstans. Hade tänkt köra både strip + fläktar. Kanske eventuellt blir för mycket. Börjar med stripen och originalfläktarna

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=370#rparams=m=s28498376...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Satte nyss ett system i ett enthoo evolv, måste säga att det känns som ett högkvalitativt chassi.

Mer gedigen känsla än mitt tidigare corsair 600t.

Inte listat ut allt med fläktarna, kopplade dom till CPU-2 på mitt moderkort men dom går i högvarv (låter inte jättemycket men helt klart det som låter mest på systemet).

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Entusiast

Varför ha SP-fläktar i fronten? Om det inte är en massa "objekt" i vägen så ser jag ingen mening att köra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Satte nyss ett system i ett enthoo evolv, måste säga att det känns som ett högkvalitativt chassi.

Mer gedigen känsla än mitt tidigare corsair 600t.

Inte listat ut allt med fläktarna, kopplade dom till CPU-2 på mitt moderkort men dom går i högvarv (låter inte jättemycket men helt klart det som låter mest på systemet).

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Står i manualen att om man inte använder CPU-1 så ska man inte koppla in 12v strömkabeln.. eller nåt sånt, titta på sida 18

http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES314E_Western.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Står i manualen att om man inte använder CPU-1 så ska man inte koppla in 12v strömkabeln.. eller nåt sånt, titta på sida 18

http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES314E_Western.pdf

Så jag ska ha CPU-fläkten i CPU2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Så jag ska ha CPU-fläkten i CPU2?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt, tycker det är lite luddigt förklarat.. Ska prova lite olika när jag får mitt chassi.. verkar inte finnas så många att just nu haha.. har beställt men får vackert vänta..

Permalänk
Skrivet av ALmo:

Vad det gäller SP vs AF. SP används när de sitter på en kylare.
AF används när de sitter fritt.

Som sagt är ML dyra MEN då ML står för Magnetic levitation vilket innebär att de är mycket tystare än konkurrenter. Ju snabbare de snurrar ju större skillnad blir det. Alltså grymma vid långa gaming sessioner.

OBS: De finns i "PRO" och "Basic" Basic är inte så snygga men om det inte gör nåt så är dessa fläktar bäst på marknaden sett till alla faktorer.
Pris för dessa är 359kr för 2 st hos inet (180kr st)

Vad baserar du påståendet om att ML är bäst sett till alla faktorer? Äger du fläktarna själv eller har du läst tester?
Jag har dessa fläktar i 120mm varianten och jag skulle ta phanteks originalfläktar före dom varje dag. Vilket jag också gjort.
Nu är det visserligen inte ML 140mm jag har, men bara av att läsa på specifikationerna så låter ML 140 nästan lika mycket vid startvarv som phanteks gör vid full gas. Visst, ML trycker på bra om man kör vattenkylning. Det är därför jag köpte mina. Blev dock besviken.

TS. Om jag var du så skulle jag ge phanteksfläktarna en ärlig chans innan jag köpte något dyrt och kanske onödigt. Hör av dig om du vill bli av med dom dock, jag köper dom hemskt gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Vad baserar du påståendet om att ML är bäst sett till alla faktorer? Äger du fläktarna själv eller har du läst tester?
Jag har dessa fläktar i 120mm varianten och jag skulle ta phanteks originalfläktar före dom varje dag. Vilket jag också gjort.
Nu är det visserligen inte ML 140mm jag har, men bara av att läsa på specifikationerna så låter ML 140 nästan lika mycket vid startvarv som phanteks gör vid full gas. Visst, ML trycker på bra om man kör vattenkylning. Det är därför jag köpte mina. Blev dock besviken.

TS. Om jag var du så skulle jag ge phanteksfläktarna en ärlig chans innan jag köpte något dyrt och kanske onödigt. Hör av dig om du vill bli av med dom dock, jag köper dom hemskt gärna.

Jag kanske uttrycket mig lite klantigt.. Jag menade inte att de var bäst i alla kategorier utan bäst allround liksom. Detta är baserat på de tester jag sett och läst om dem. Nu är det ju inte jättemånga tester jag tittat på men tyckte det var tillräckligt och från tillräckligt bra källor för att kunna säga som jag gjorde. Om så inte är fallet så tar jag tillbaka mitt uttalande..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR