Tips på mATX moderkort och ljuddämpat chassi för speldator

Permalänk

Tips på mATX moderkort och ljuddämpat chassi för speldator

Hej,

Jag är lite rådvill inför en uppgradering av gamingdatorn och hoppas få några tips!

I första hand hade jag velat bygga i ett mATX-chassi som dessutom ska vara ljuddämpat och ha plats för ett GTX1070.
Behövs ej plats för optisk enhet utan luftflöde är viktigare.
Är det Fractal Define Mini som gäller?

Jag önskar även tips på ett lämplig6t Z170 mATX moderkort för lättare överklocking av en i5 6600K.
Helst inte över 1500kr, vad tror ni t ex om ASUS Z170m Plus? Eller är det värt att gå upp i prisklass?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoeffectZ:

Hej,

Jag är lite rådvill inför en uppgradering av gamingdatorn och hoppas få några tips!

I första hand hade jag velat bygga i ett mATX-chassi som dessutom ska vara ljuddämpat och ha plats för ett GTX1070.
Behövs ej plats för optisk enhet utan luftflöde är viktigare.
Är det Fractal Define Mini som gäller?

Jag önskar även tips på ett lämpligt mATX moderkort för lättare överklocking va en i5 6600K.

Tack på förhand!

Chassi med bra kvalitet i mATX är Fractal Design, Corsair och Phanteks. Av dessa är det bara FD som har med ljuddämpning. Men kanske går att sätta dit på vissa andra?! Du kan kanske forska lite i det om du vill.

Gällande moderkort är nog ASUS Maximus VIII Gene det bästa kortet.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk

@ALmo: Tack för ditt svar, det får nog bli ett Fractal (igen) även om det varit kul att testa något nytt.

ASUS-kortet har jag kikat på men det ligger aningen över budget, reviderar min första post lite!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoeffectZ:

Hej,

Jag är lite rådvill inför en uppgradering av gamingdatorn och hoppas få några tips!

I första hand hade jag velat bygga i ett mATX-chassi som dessutom ska vara ljuddämpat och ha plats för ett GTX1070.
Behövs ej plats för optisk enhet utan luftflöde är viktigare.
Är det Fractal Define Mini som gäller?

Jag önskar även tips på ett lämplig6t Z170 mATX moderkort för lättare överklocking av en i5 6600K.
Helst inte över 1500kr, vad tror ni t ex om ASUS Z170m Plus? Eller är det värt att gå upp i prisklass?

Tack på förhand!

ASUS Z170m Plus duger absolut, saknar dock SLI funktion om det är något du har behov av. Annars har du AsRock Z170M Extreme4 eller Gigabyte GA-Z170MX-Gaming 5, både korten har SLI funktioner till en överkomlig prislapp.

Define Mini och Nanoxia Deep Silence 4 är de enda chassina i mATX formatet som kommer ljuddämpade ifrån tillverkaren. Tänk även på att inte alla cpu-kylare ryms i dessa chassin, 160mm är max.
Väljer du dock rätt komponenter med omsorg så ska ett ljuddämpat chassi inte vara nödvändigt.

Skrivet av MrShizzle:

Evolv är inte ljuddämpat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Dessutom är Chassit ganska stort för ett mATX

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av klingberg:

Dessutom är Chassit ganska stort för ett mATX

Det är det, men det har både sina fördelar och nackdelar såklart.

Permalänk

Tack för tipsen!
Det är helt klart svårare att bygga gamingdator om man ska hålla sig till en så tajt budget att ett 1070 ryms.

Jag läste på mer om moderkort så det löser sig, jag klarar mig bra med i princip vilket Z170 som helst för en mild överklock. Då jag inte tänkt köra SLI så antingen blir det ett mATX eller kanske t o m en mITX.

Följdfrågan blir då, ska man satsa på 3000MHz-minnen (eller högre), blir det prestandaskillnad jämfört med 2400MHz?

Ang chassi så ser Phanteks EVOLV inte dum ut allts, eller kanske Bitfenix Phenom Mini. Eller ett trevligt kubchassi från Corsair.... Behöver fundera lite mer, blir beslutsångesten för svår finns alltid något från gamla trogna Fractal att välja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoeffectZ:

Tack för tipsen!
Det är helt klart svårare att bygga gamingdator om man ska hålla sig till en så tajt budget att ett 1070 ryms.

Jag läste på mer om moderkort så det löser sig, jag klarar mig bra med i princip vilket Z170 som helst för en mild överklock. Då jag inte tänkt köra SLI så antingen blir det ett mATX eller kanske t o m en mITX.

Följdfrågan blir då, ska man satsa på 3000MHz-minnen (eller högre), blir det prestandaskillnad jämfört med 2400MHz?

Ang chassi så ser Phanteks EVOLV inte dum ut allts, eller kanske Bitfenix Phenom Mini. Eller ett trevligt kubchassi från Corsair.... Behöver fundera lite mer, blir beslutsångesten för svår finns alltid något från gamla trogna Fractal att välja.

Du vinner ett fåtal FPS med snabbare minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|