Få bukt med hårddiskvibrationer?

Permalänk
Medlem

Få bukt med hårddiskvibrationer?

Hej,

Sedan jag bytte hårddisk har jag märkt av lite missljud vid diskaktivitet. Upptäckte snart att det var vibrationsljud snarare än missljud från hårddisken i sig. När jag nyligen bytte grafikkort så passade jag på att flytta hårddisken från översta vaggan till nedersta och även försökte skruva åt skruvarna lite lösare (fanns dock inte så mycket utrymme för detta då huvudet knappt tar i gummibussningarna innan gängorna "tar slut") Detta gjorde tyvärr oljudet mycket värre. Ett väldigt jobbigt skramlande ljud som blir ganska frekvent när disken väl används.

Liksom innan jag flyttade ner disken så kan jag tillfälligt få bort ljudet genom att trycka på den lite med ett finger.

Använder ett Antec P280 och vaggorna och skruvarna i fråga är dessa: (3,5")
http://support.antec.com/support/solutions/articles/100017328...

Finns det några enkla tricks för att lösa detta? Vill helst inte hålla på med massa konstiga lösningar eller gå och köpa massa grejor.

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testa Sonic Designs dämpkuddar. Kontrollera att du köper rätt vikt på dem.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddisk?

Har själv ett Antec P280 med 8 st hårddiskar i som inte ger ifrån sig några andra ljud än de från fläktarna.

4 st WD RED och 4 st WD Green har jag.

Permalänk

@LemonIllusion: Så enkelt men ändå så effektivt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hmm, har nog sett detta lite snabbt, därav min sista klausul... Verkar ju dock effektivt. Kanske får kolla närmare på det trots allt...

Skrivet av Lorault:

Testa Sonic Designs dämpkuddar. Kontrollera att du köper rätt vikt på dem.

Hittade inga för under 2 kg? Verkar lite dyrt också, men tack ändå!

Skrivet av Exxovion:

Vad är det för hårddisk?

Har själv ett Antec P280 med 8 st hårddiskar i som inte ger ifrån sig några andra ljud än de från fläktarna.

4 st WD RED och 4 st WD Green har jag.

En styck 4 TB WD Red. Men jo, det är lite konstigt tycker jag. Förra hårddisken orsakade inte något oväsen vad jag märkte av, och den var ändå 7 200 RPM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Problemet med att hänga upp hårddisken i gummiband är ju att förr eller senare så kommer bandet torka, förlora sina elastiska egenskaper och gå av. Det lär ju dock ta ett ganska bra tag om man använder ett tjockare gummiband och inte vanliga gummisnoddar.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Problemet med att hänga upp hårddisken i gummiband är ju att förr eller senare så kommer bandet torka, förlora sina elastiska egenskaper och gå av. Det lär ju dock ta ett ganska bra tag om man använder ett tjockare gummiband och inte vanliga gummisnoddar.

Det kanske är därför ingen i tråden har föreslagit gummiband.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det kanske är därför ingen i tråden har föreslagit gummiband.

Ingen har föreslagit det hittills ja, men det betyder inte att någon kan komma att göra det eller att ts har den iden i åtanke vettu.
Näe men det var väl dåligt formulerat av mig. Jag borde ha skrivit "utifall ts tänkt använda gummiband så är problemet..." istället för "Problemet med att hänga upp hårddisken i gummiband..." för att förtydliga att jag menade just utifall och inte att någon skulle ha föreslagit gummiband som en bra ide

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Jag har provat att hänga upp hårddiskar. De brummar ändå så inte bara vibrationer som låter. Ett sätt är att bygga ett billigt AMD-system (APU) och köra som server i garderoben och spela genom Gigabit LAN. Jag gör det och enda spelet som hackar lite är Just Cause 3. Blir i runda slängar runt
1500 kr med billigaste CPU+4-8 GB minne och moderkort om man har ett nätagregart liggande.

Exempel från Proshop med frakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3534401 = 691 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671921 = 491 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=677477 = 276 kr

Eventuell låda med nätagregat:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840441 = 437 kr

Hårddiskar har du ju
Installera Ubunut eftersom jag tycker Windows segar ner. Kul att lära sig Ubunut. Du styr det hela med programmet TeamViewer. Enda klienten som inte stödjer installation på nätverksdisk är Origin men de spelen får du installera på datorns SSD.

Hittade denna sida som jag tycker är den bästa som förklarar Linux och tror den är svensk så du kan nog maila frågor till dem om du undrar över någonting: https://www.techandme.se/category/linux/

Permalänk
Medlem

@delete_home_end:

Lite i överkant kanske, men tack ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.