Permalänk
Medlem

Ska gå till ssd. Måste man formatera

Som rubriken lyder. Jag har mitt windows 8.1 på min hdd. Men skulle vilja byta till en ny ssd. Finns det något lätt sätt att bara kopiera över windows och några spel. Eller måste man formatera om allt?

Har liksom hur mycket som hällts lagrat. Jag har faktiskt en extern jag kan använda. finns det något man kan göra med den. Typ kopiera över alla spel. Sen ta in dom igen ?

Permalänk
Entusiast

Du kan klona disken. Beroende på vilken tillverkare du har på SSDn så har du ett urvalt mjukvaror att välja mellan.

Intel: Intel Data Migration Software
Samsung: Samsung Data Migration Software

Sen har jag för mig OCZ, Crucial och Corsair också har egna, men annars fungerar Acronis True Image.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Rekordmedlem

Formatera måste du annars går det inte att lagra nått på ssdn, men du verkar mena installera, du kan klona men det kan vara en fördel med en ren installation också för då får du en omstart med datorn och det kan göra den piggare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är bäst att göra en ominstallation på din nya SSD, istället för att klona över dina gamla installation.

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz | 12GB DDR3 | ASUS Z-97A | GTX 560 | 64GB Samsung SSD + diverse hårddiskar.

Permalänk
Medlem

formatera är nästan givet när man går från HDD till SSD.. SSD till ny SSD kan du klona.. men ja, systemet kommer installeras och anpassas från start för en ssd om du kör nyinstallation

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Vid sådana situationer brukar jag lämna kvar den gamla disken i datorn, koppla in den nya snabbare SSD:n och installera nytt.

Därefter via nya os:et flytta filer från gamla till nya allteftersom vid behov. Det kan vara egna dokument, bilder och liknande men även programfiler och profiler från appdata och programdata.
Brukar även ladda ner samtliga drivrutiner, program och service packs i förväg på den gamla os:et som jag senare kommer åt från den nyinstallerade.

Dessutom har jag en mapp c:\applications där jag har alla mina "portabla program" som notepad++, filezilla, sysinternalsuit, media player classic, vlc m.m. som jag bara behöver kopiera från gamla till nya som fungerar utan några installers.

När det gäller kloning kör jag med cloneZilla.

Om du har steam(gog?) kan du i regel flytta över spelen, finns guider på nätet som du kan följa.

Permalänk
Medlem

Hur ska jag då göra.

Jag har bestämt mig att formatera datorn men jag är ju inte hundra säkert på hur man gör.

Windows skivan har jag hemma, men själv hade jag polarn som byggde datorn då jag inte var lika kunnig då.
Vad är windows skiva bunden till.

Alltså kommer jag att formatera min nuvarande 1tb hdd.
Sedan kommer jag installera mitt windows om det är möjligt på min då nya ssd på ca 250gb.
Sedan kommer jag också att addera en 2tb hdd efter installationen men det antar jag går finns ?

Men hur går jag till väga med att formatera datorn utan problem?
Hade en kompis som misslyckades.

Igenom detta kommer jag nog också att köpa ett 980ti till då det finns helt okej pris för dom.
Hur går jag tillväga men att instalera drivrutiner och allt nu ?
Jag vill gärna få den återställd men viss ska finnas kvar alltså standard grejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Jag har bestämt mig att formatera datorn men jag är ju inte hundra säkert på hur man gör.

Du behöver inte installera om, det är inte så stor skillnad som folk vill få det till.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saizz:

Jag har bestämt mig att formatera datorn men jag är ju inte hundra säkert på hur man gör.

Windows skivan har jag hemma, men själv hade jag polarn som byggde datorn då jag inte var lika kunnig då.
Vad är windows skiva bunden till.

Alltså kommer jag att formatera min nuvarande 1tb hdd.
Sedan kommer jag installera mitt windows om det är möjligt på min då nya ssd på ca 250gb.
Sedan kommer jag också att addera en 2tb hdd efter installationen men det antar jag går finns ?

Men hur går jag till väga med att formatera datorn utan problem?
Hade en kompis som misslyckades.

Igenom detta kommer jag nog också att köpa ett 980ti till då det finns helt okej pris för dom.
Hur går jag tillväga men att instalera drivrutiner och allt nu ?
Jag vill gärna få den återställd men viss ska finnas kvar alltså standard grejs

Börja med att ladda hem drivrutinerna från moderkortets hemsida och lägg dem helst på ett usbminne.
Koppla bort dina hårddiskar och koppla sedan in ssdn, kontrollera i bioa att porten du ansluter ssdn till är i ahci läge men porten som den optiska enheten är ansluten till bör vara i ideläge, se moderkortsmanualen för hur du ställer in det så.
Boota från din win skiva och installera, om du har hårddiskarna bortkopplade under installationen så kan du inte göra fel och skada nått på dina hårddiskar, när du installerat klart och kört färdigt alla uppdateringar så kan du koppla in hårddiskarna.
Om du gör på det viset har du fortfarande kvar din gamla wininstallation orörd och kan koppla tillbaka allt som det var innan du kopplade in ssdn och starta datorn utifall det skulle bli nått strul med installationen på ssdn.

När du sen vet att allt fungerar och du har sparat de filer du vill spara osv så kan du radera den gamla wininstallationen om du vill för att frigöra lite utrymme.

Det är väldigt dumt att börja med att radera den gamla installationen som du skriver att du vill göra för då kan du inte gå tillbaka om det strular eller om du upptäcker att du glömt att göra backup på något, därför är det det sista du bör göra när du vet att allt verkligen fungerar och att allt du vill spara finns kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Tack så jätte mycket för hjälpen. Nu skulle jag bara fråga om det är värt besväret och allt der är med flyta med usb hit och dit. Säkert klarar jag av det och kommer nog göra det.
Annars köpar jag ju bara en hdd på 2tb.

Jag vill ju tömma den gamla helt ungefär. Men om det går att spara spelen jag lirar gör jag gärna men resten ska bort. Hur går jag tillväga med detta.

Samt vilken ssd skulle ni rekomenderaca 250gb antar jag och runt 800kr gärna inte över.

Ungefär hur stor usb minne behöver jag. har några hemma.
Windows ligger på min skiva. Antar att de är bunder till moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Som rubriken lyder. Jag har mitt windows 8.1 på min hdd. Men skulle vilja byta till en ny ssd. Finns det något lätt sätt att bara kopiera över windows och några spel. Eller måste man formatera om allt?

Har liksom hur mycket som hällts lagrat. Jag har faktiskt en extern jag kan använda. finns det något man kan göra med den. Typ kopiera över alla spel. Sen ta in dom igen ?

Jag skulle säga att du kan klona disken men skulle rekommendera att bara klona om du har mindre än 100 gb i filer på disken

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saizz:

Perfekt. Tack så jätte mycket för hjälpen. Nu skulle jag bara fråga om det är värt besväret och allt der är med flyta med usb hit och dit. Säkert klarar jag av det och kommer nog göra det.
Annars köpar jag ju bara en hdd på 2tb.

Jag vill ju tömma den gamla helt ungefär. Men om det går att spara spelen jag lirar gör jag gärna men resten ska bort. Hur går jag tillväga med detta.

Samt vilken ssd skulle ni rekomenderaca 250gb antar jag och runt 800kr gärna inte över.

Ungefär hur stor usb minne behöver jag. har några hemma.
Windows ligger på min skiva. Antar att de är bunder till moderkortet

Jag har ingen koll på vilka spel/spelsystem du använder eller hur du flyttar alla olika saker för det skiljer, en del skapar sparfiler i nån mapp du själv valt och en del kan du flytta "hela systemet", innan du tömmer den gamla disken så är det nog lättare att inte använda nått usbminne utan bara läsa direkt från den så långt det går. Du får söka reda på guider som passar de spel du vill spara och prova och testa innan du rör den gamla disken och när du kollat att allt är flyttat ok så kan du tömma den gamla.
Kolla tex på >
http://www.gamesave-manager.com/
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8794-yphv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.