Kan inte installera Win 10!

Permalänk

Kan inte installera Win 10!

Tjenare allihopa. Har stött på ett problem nu när jag ska ominstallera Windows 10 på datorn. Och det är att jag inte kan klicka nästa när jag ska välja var man installerar Windows. Hade det här problemet på en dator jag installerade på för ett tag sen också och som jag har förstått ska jag göra om hårddisken till en GPT-disk. Hur man nu gör det vet jag inte eftersom jag inte vet hur man kommer in i bios med tanke på att jag inte har något OS. Det är iallafall vad det står när jag startar datorn.

Permalänk
Medlem

Har du testat att läsa felmeddelandet du får?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av HeyyRisee:

Tjenare allihopa. Har stött på ett problem nu när jag ska ominstallera Windows 10 på datorn. Och det är att jag inte kan klicka nästa när jag ska välja var man installerar Windows. Hade det här problemet på en dator jag installerade på för ett tag sen också och som jag har förstått ska jag göra om hårddisken till en GPT-disk. Hur man nu gör det vet jag inte eftersom jag inte vet hur man kommer in i bios med tanke på att jag inte har något OS. Det är iallafall vad det står när jag startar datorn.

Svarar mig själv här, men jag hittade lösningen på ett forum. Här är en guide ifall det är någon anna som skulle stöta på problemet

"This is easy, when you go through installation guide, you can at any time press Shift + F10 - command prompt shows up.

Then write Diskpart, then List Disk. You see there a list of your disks, then select the one you want to convert.

Select disk 0 (if you want to install on the first disk, for an example). Clean it with Clean, and convert into GPT Convert GPT. Enjoy

Unluckily I wanna MBR and got GPT :/"

Skickades från m.sweclockers.com