Permalänk
Medlem

6700k vs 6800k z170 vs x99

Hallå

Sitter i valet och kvalet mellan dessa två. Är sugen på steget till x99, men är de värt skillnaden emot z170?

CPUerna de är tal om är 6700k eller 6800k.

Sitter idag på datorn i sign, och känner att min 2600k inte hänger med i alla spel idag. Körs i 4.2ghz, så en uppgradering är i tankarna, även för att komma åt nya features.

Nya delar jag bestämt mig för är än så länge en noctua d15, 16/32gb ram samt antingen RM650x eller g2 750g2, resten är upp till förslag. Moderkort från strix är också ett "krav" då de ser väl lite fint ut tillsammans med grafikkortet. Spelar mest, men tar även ut lite cs klipp när man pangat nån snygg runda, så de extra 6800k är ju inte fel. Vet att 6700 har höre ipc, men en klockad 6800 är ju inte trött den heller jämfört med vad jag har. Sen ger ju x99 lite mer e-penis.

Om pengarna till uppgraderingen inte är "problemet" utan vad som ger mest, samt håller bäst för framtiden. Inte tänkt byta cpu på 3-5 år igen, med tanke på hur länge min gamla SB har hängt med. Ett 1080 till om ett halvår/år är väl inte omöjligt då ny skärm är i tankarna också, och att då gå från 1080p till 1440p minst.

Även en fråga angående ljudkretsen som sitter på ROG brädorna, hur är dom i jämförelse jämfört med mitt nuvarande Phoebus Solo? Är de såpass så man kan kasta ur de? Ser ju mer städat ut i chassit med så lite bröte som möjligt.

Som sagt, jag är kluven. Sitter och pillar på dom två olika paketen. 6700k maximus vii hero z170 vs 6800k rog strix x99

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

X99 är lite som sex med en äldre kvinna - mycket bättre i fantasin. I verkligheten är det som att kramas med din kompis mamma och hela tiden ligger du där och undrar varför i hela glödheta du inte gick på den nyare modellen istället.

Nog kan du krama ur lite mer ur din 2600k men om inte det räcker så 6700k såklart.

Permalänk

@qquality:

Dagens! HAHA

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga till folk att köp för fan inte X99 om du inte vet specifikt att det området du ska använda det till i princip kräver/nyttjar den strukturen på kraft och expansionsmöjligheter. Och 19 gånger av 20 inser folk efter lite utbildning att det är fel för dem.

Står fast vid att alla som köper X99 enbart för att spela på är ute och cyklar. Vissa av oss, jag t.ex; använder också maskinerna för arbete som drar nytta av möjligheter Z170 inte kan ge. Fler kärnor, mer RAM för lite spexigare configs med eventuella RAM-diskar eller groteskt många virtuella skrivbord, sånt där som inte är direkt vaniljglass för datoranvändning.

"Meh vadå jävla hycklare du kör ju X99 själv"

Ja. Och orsaken till att jag då valde det jag gjorde är för att jag inte har råd eller utrymme för två system, så X99 var en bra kompromiss för att få bägge sidorna på ett rätt bra sätt i samma dator. En Z170-plattform med en 6700k uppskrämd utav bara fan hade antagligen presterat bättre i spel, medans en Xeon-baserad station med fler kärnor och mer nummertuggarkraft hade hjälpt mig mer på jobbet. Men ska jag sitta i ETT rum med två datorer och inga pengar till hyran? Nä.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Vad jag inte kan fatta med Intels entusiast platform är varför dom verkar totalt strunta i energieffektivitet.
Jag menar värsting skylakesystem med senaste grafiken ligger på 30-40 watt i idle.
Och kanske 200-250 när man spelar.
Och då mäter jag vid väggen.
Medans "E" systemen ligger på 100+ watt redan vid idle.
Och skulle man få för sig att överklocka så skenar verkligen x99 iväg.
Jag menar det är ju tråkigt att värma rummet med 100-150 watt extra utan att få bättre prestanda för det (pratar om spel då).

Permalänk
Medlem

Styrkan i x99 man kan köra flera saker samtidigt.
Är det bara spel ta 1150 eller den nya 1151 sockel .

Jag är nöjd med min x99 plattform den bara mumsar i sig allt jag kastar åt den 😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Medans "E" systemen ligger på 100+ watt redan vid idle.

Det här stämmer inte alltså? Förlåt off topic, men nu blev jag nyfiken. Har lite smågrejer igång som spotify, några chatter och ett enkelt spel just nu. Inget krävande.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag ger dig samma svar som jag har gett till alla här...

Jag har själv en 2600k parat med ett gtx 1070.
Jag har kommit fram till att jag kommer klara mig med Z68 plattformen fram till Intel släpper Coffee lake 2018 då den i7:an ryktas vara en 6 kärnig. Troligtvis större skillnad. Annars väntar jag till Canonlake 10nm FinFet i7 kommer 2018/19.

Så jag säger vänta lite med att byta plattform. Maximera istället din nuvarande plattform.

Om du vill se att skillnaden inte är så stor mellan 2600k och 6700k så får jag för typ 5 tråden i rad rekommendera att kolla i "Digital Foundry" på YT..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

https://i.gyazo.com/2eda286e333a1b70cb14e0064de52042.png

Det här stämmer inte alltså? Förlåt off topic, men nu blev jag nyfiken. Har lite smågrejer igång som spotify, några chatter och ett enkelt spel just nu. Inget krävande.

En jäkla skillnad på vad hela systemet drar från väggen och vad ett program uppskattar att en CPU drar momentant

Som jämförelse så ligger min "vid sidan av dator" just nu på 30.7 watt, mätt vid väggen.
Den har en 5775c, 16Gb minne som körs i XMP (bara det drar 5 watt extra) en SSD och en mekanisk 2.5" disk och ett GTX 1070FE.
Den kör en torrentklient med en hel massa seeds och spelar upp South Park S18E07 (i bluray kvalitet).

Permalänk
Medlem

För er som tycker jag ska fortsätta på min 2600k ett tag till så är inte detta så intressant, och den är för slö för mitt 1080. Får fps dippar långt ner i cpu tunga spel, samt orkar inte hålla mer än 60-80 fps i medelvärde. Vill komma åt m2, samt usb type c osv. Såg även att rog mordet hade rgb 4 pin för strips som också ska inhandlas samt kontakter för front base. Närmar mig 30 så är förmodligen sista gången man köper hiend grejer, och vill då klara mig så långt framåt som möjligt. Iom dx 12 så känns väl 2 extra kärnor att ge lite mer också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Gällande DX12 så kanske de extra två gör en del. Jag vet inte hur representativt det här är egentligen, men i Tombraider var det markanta vinster för X99: http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Det har varit prat länge om att spel ska kunna använda fler kärnor utan att något har hänt men nu ser det ut som att det faktiskt kommer bra stöd för utvecklarna att lätt kunna skala ut. När jag uppgraderade tidigare i år valde jag en 5820k över 6700k delvis på grund av det. Generellt sett var tanken att jag inte tappade särskilt mycket IPC men när väl alla kärnor används blir prestandavinsten mycket större.

EDIT: Intressant för övrigt att 6700k presterar bättre i testet av Broadwell-E än i dess eget Skylake-test. Iaf när jag snabbtittat på Witcher 3 och Tombraider.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Gällande DX12 så kanske de extra två gör en del. Jag vet inte hur representativt det här är egentligen, men i Tombraider var det markanta vinster för X99: http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Det har varit prat länge om att spel ska kunna använda fler kärnor utan att något har hänt men nu ser det ut som att det faktiskt kommer bra stöd för utvecklarna att lätt kunna skala ut. När jag uppgraderade tidigare i år valde jag en 5820k över 6700k delvis på grund av det. Generellt sett var tanken att jag inte tappade särskilt mycket IPC men när väl alla kärnor används blir prestandavinsten mycket större.

EDIT: Intressant för övrigt att 6700k presterar bättre i testet av Broadwell-E än i dess eget Skylake-test. Iaf när jag snabbtittat på Witcher 3 och Tombraider.

De är ingen skillnad på andra komponenter som gör de "missvisande" då? Om angående dx 12 så verkar de ju som x99 tar mark. I bg1 som både kommer med dx12 samt har bra stöd för trådat borde ju 6800k med lite klock köra ifrån 6700?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious:

Det är samma grafikkort i alla fall. Sen tittade jag inte på varje komponent. Möjligen moderkortet för 6700k. Resultatet för 5930 är samma. Eller ja, inom någon fps iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

@Jaegrlicious:

Det är samma grafikkort i alla fall. Sen tittade jag inte på varje komponent. Möjligen moderkortet för 6700k. Resultatet för 5930 är samma. Eller ja, inom någon fps iaf.

Jädra mysko. Borde ju vara nått för @emilakered eller @JonasT att svara på?

Efter mycket om och men, så tror jag faktiskt att jag går på x99. En drös med timmar övertid, samt velande fram och tillbaka så är det ändå där jag hamnar. x99 har roliga features att leka med. Säkerligen har z170 liknande, men säkert med ett moderkort för minst 2000kr, och då ger priskillnaden mellan det, och det jag kollar på ca 2500kr, och dom pengarna har jag att lägga.

Edit :
Kollar man tester, så ger 6800k, bättre "lägstafps" jämfört med 6700k, och skillnaden i pris och få den bumpen kan jag faktiskt leva med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaegrlicious:

Jädra mysko. Borde ju vara nått för @emilakered eller @JonasT att svara på?

Efter mycket om och men, så tror jag faktiskt att jag går på x99. En drös med timmar övertid, samt velande fram och tillbaka så är det ändå där jag hamnar. x99 har roliga features att leka med. Säkerligen har z170 liknande, men säkert med ett moderkort för minst 2000kr, och då ger priskillnaden mellan det, och det jag kollar på ca 2500kr, och dom pengarna har jag att lägga.

Edit :
Kollar man tester, så ger 6800k, bättre "lägstafps" jämfört med 6700k, och skillnaden i pris och få den bumpen kan jag faktiskt leva med.

De 2k kan du lägga på bättre skärm vilket är ett betydligt bättre val. Kör själv 5820K och det gav ingenting utöver min förra 4770K vid normalt bruk eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Jädra mysko. Borde ju vara nått för @emilakered eller @JonasT att svara på?

Efter mycket om och men, så tror jag faktiskt att jag går på x99. En drös med timmar övertid, samt velande fram och tillbaka så är det ändå där jag hamnar. x99 har roliga features att leka med. Säkerligen har z170 liknande, men säkert med ett moderkort för minst 2000kr, och då ger priskillnaden mellan det, och det jag kollar på ca 2500kr, och dom pengarna har jag att lägga.

Edit :
Kollar man tester, så ger 6800k, bättre "lägstafps" jämfört med 6700k, och skillnaden i pris och få den bumpen kan jag faktiskt leva med.

Om pengarna inte är ett problem ska du absolut köra på. Det är faktiskt ok att köpa saker för att man kan och vill, även om det finns smartare köp egentligen. Samt som jag sa tidigare, så är det en chansning men som DX12 ser ut att arta sig tror jag att 6 kärnor kommer ge längre livstid än lite högre IPC.

Skrivet av anon114264:

De 2k kan du lägga på bättre skärm vilket är ett betydligt bättre val. Kör själv 5820K och det gav ingenting utöver min förra 4770K vid normalt bruk eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Betydligt bättre vettifan. Det är ju tydligt att i applikationer som nyttjar fler än fyra kärnor (vilket spel börjar göra med DX12) så blir prestandaökningen betydligt större än om du jämför med ökningen en 6700k ger via IPC. Det är inte säkert att det blir så, men om det blir så är ju den prestandaökningen värd en hel del om alternativet är att uppgradera tidigare och köpa en helt ny plattform igen. Både DX12 och Vulkan är så nära nu att det bör tas med i beräkningen.

Allt är såklart en chansning i det här läget och jag kan ha helt fel. Men stöd för/övergång till DX12 verkar bli betydligt snabbare än tidigare skiften mellan DX-versioner. Det kan bero på att den här gången håller inte konsollerna tillbaka utvecklarna på samma sätt som förut.

Edit: Fixade till text som hamnat innanför citering.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

De 2k kan du lägga på bättre skärm vilket är ett betydligt bättre val. Kör själv 5820K och det gav ingenting utöver min förra 4770K vid normalt bruk eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Från 4770 kanske de inte så stort hopp, men för min gamla 2600k som inte orkar med mitt 1080 så är de ett stort hopp. Som sagt, pengarna är inte problemet. Kommer köpa ips 144 hz gsync 1440p vilket som.

Visst får jag ut "bra fps", men min lägsta fps/drops är inte så himla tillfredsställande.

Skrivet av hundburgaren:

Om pengarna inte är ett problem ska du absolut köra på. Det är faktiskt ok att köpa saker för att man kan och vill, även om det finns smartare köp egentligen. Samt som jag sa tidigare, så är det en chansning men som DX12 ser ut att arta sig tror jag att 6 kärnor kommer ge längre livstid än lite högre IPC.

Betydligt bättre vettifan. Det är ju tydligt att i applikationer som nyttjar fler än fyra kärnor (vilket spel börjar göra med DX12) så blir prestandaökningen betydligt större än om du jämför med ökningen en 6700k ger via IPC. Det är inte säkert att det blir så, men om det blir så är ju den prestandaökningen värd en hel del om alternativet är att uppgradera tidigare och köpa en helt ny plattform igen. Både DX12 och Vulkan är så nära nu att det bör tas med i beräkningen.

Allt är såklart en chansning i det här läget och jag kan ha helt fel. Men stöd för/övergång till DX12 verkar bli betydligt snabbare än tidigare skiften mellan DX-versioner. Det kan bero på att den här gången håller inte konsollerna tillbaka utvecklarna på samma sätt som förut.

Edit: Fixade till text som hamnat innanför citering.

Betydligt var väl att ta i, men i de flesta titlar så orkar faktiskt 6800 hålla bättre lägsta fps. Säg att man ger den en liten klock till runt 4.2-4.4 så borde ju de mesta man kastar på den flyta som smör i en stekpanna.

Läst lite om minneshastigheter, och verkar som ger mer idag att gå för snabbare minnen (3000/3200) mhz än att stanna på 2133/2400mhz?

Får ursäkta om jag är lite tjatig, men en investering för 10k+ vill man ju gärna ska bli så bra som möjligt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegrlicious:

För er som tycker jag ska fortsätta på min 2600k ett tag till så är inte detta så intressant, och den är för slö för mitt 1080. Får fps dippar långt ner i cpu tunga spel, samt orkar inte hålla mer än 60-80 fps i medelvärde. Vill komma åt m2, samt usb type c osv. Såg även att rog mordet hade rgb 4 pin för strips som också ska inhandlas samt kontakter för front base. Närmar mig 30 så är förmodligen sista gången man köper hiend grejer, och vill då klara mig så långt framåt som möjligt. Iom dx 12 så känns väl 2 extra kärnor att ge lite mer också?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satt också i samma tankebanor som dig för några dagar sedan. Men sedan efter ordentlig research så bestämde jag mig för att köpa 6800K, och det visade sig vara ett mycket bra val. Tidigare satt jag på en i5 3570k och mitt 980ti trottlades ner till 70-120 fps i battlefield 4. Nu ligger jag, utan OC, på 200-300 fps.

En sak till att tänka på med x99 och fler kärnor, är att du får en CPU som är mer framtidssäker. Speciellt nu när DX12/Vulkan titlarna börjar trilla in, som verkligen drar nytta av fler kärnor/trådar.

Skit i Skylake och Skylake Refresh och köp en CPU som mumsar i sig flertrådade spel till frukost, både nu och framöver

/my2cents

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Xaves: Ditt påstånde är förvisso sant, MEN. DX12 och Vulkan kommer lägga över prestanda på GPU. Så äldre CPU:er kommer klara sig bättre också. Titta på denna videon. Titta på hela!
https://www.youtube.com/watch?v=ndWMlJeEzf8

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Min anledning av att byta till X99 var den ibland väldigt undermåliga kylpastan som Z-seriens i5&i7 dras med imellan chipp och heatspreader då min 4790K hade väldigt höga temps för den låga Vcore jag gav den oavsett om det var Hyper 212, DH-15, AIO eller customloop.
Vart mycket bättre när jag bytta till en 5820K

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte beståmt mig. Kollat reviews på asus formula viii och det verkar va ett trevligt moderkort. Detta ihop med 6700k 3200mhz minnen, 1080 och en aio h115i borde väl bli en nice kombo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/off topic) i enlighet med §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Fortfarande inte beståmt mig. Kollat reviews på asus formula viii och det verkar va ett trevligt moderkort. Detta ihop med 6700k 3200mhz minnen, 1080 och en aio h115i borde väl bli en nice kombo?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kör du för upplösning?
Om du kör 1080p så tycker jag inte det är lönt att uppgradera idag. Om du inte har mkt cash liggande...

Coffee lake kommer 2018. Detta kommer ha saker som:
6 kärning i7
ddr5/HBM (kanske)
Pci-e 4.0

Pci-e 4.0 kommer ha dubbla bandbredden vilket kommer leda till bl.a snabbare pci-e SSD,
Det kommer leverera 300W genom moderkortet.

I 1080p så genererar en ny cpu bara fler frames. behöver du mer än 60-120fps i de flesta spel?
I 1440p och 4K så har GPU större påverkan än CPUn.

Som jag sagt högre upp här så kommer DX12 och Vulcan ändra på saker lite.

Även om jag hade haft mkt pengar sparade så hade jag inte uppgraderat nu för det ligger mkt i pipelinen just nu..

Nu ska jag inte plåga dig mer, Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Vad kör du för upplösning?
Om du kör 1080p så tycker jag inte det är lönt att uppgradera idag. Om du inte har mkt cash liggande...

Coffee lake kommer 2018. Detta kommer ha saker som:
6 kärning i7
ddr5/HBM (kanske)
Pci-e 4.0

Pci-e 4.0 kommer ha dubbla bandbredden vilket kommer leda till bl.a snabbare pci-e SSD,
Det kommer leverera 300W genom moderkortet.

I 1080p så genererar en ny cpu bara fler frames. behöver du mer än 60-120fps i de flesta spel?
I 1440p och 4K så har GPU större påverkan än CPUn.

Som jag sagt högre upp här så kommer DX12 och Vulcan ändra på saker lite.

Även om jag hade haft mkt pengar sparade så hade jag inte uppgraderat nu för det ligger mkt i pipelinen just nu..

Nu ska jag inte plåga dig mer, Lycka till!

Min 2600k håller tillbaka i nyare titlar då lägstafpsen är jobbig. Sitter på 144hz och ligger man på 100+ och dippar ner till 60 så märker man av det direkt. Grafikkortet jobbar i 8 fall av 10 aldrig i full load nu för cpun hänger inte med. Inte ens i gta v maxat 1080p får jag 100% load på gpun ständigt för cpun håller mig tillbaka. 70-90% gpu load är mer normalt.

Därför är uppgradering på gång och pengar är inte bekymret. Bekymret är om man ska gå för 6800k x99 rog strix eller 6700k och maxumus formula. De estetiska är viktigt i bygget. Kommer köra fullt i ramslots med corsairs led minnen, och h115i så dom syns fint. Är lite av med rgb fantast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Min 2600k håller tillbaka i nyare titlar då lägstafpsen är jobbig. Sitter på 144hz och ligger man på 100+ och dippar ner till 60 så märker man av det direkt. Grafikkortet jobbar i 8 fall av 10 aldrig i full load nu för cpun hänger inte med. Inte ens i gta v maxat 1080p får jag 100% load på gpun ständigt för cpun håller mig tillbaka. 70-90% gpu load är mer normalt.

Därför är uppgradering på gång och pengar är inte bekymret. Bekymret är om man ska gå för 6800k x99 rog strix eller 6700k och maxumus formula. De estetiska är viktigt i bygget. Kommer köra fullt i ramslots med corsairs led minnen, och h115i så dom syns fint. Är lite av med rgb fantast

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha ok!

Jag skulle nog säga:
Vänta till Kaby lake 7700K kommer. Dumt att köpa 6700k när det är så nära en uppdatering. Vanligt att alla tillverkare uppdaterar sina mobo också.
X99 har inga fördelar om du inte redigerar MYCKET film/foton eller arbetar i CAD lr liknande. Vid rendering av ett klipp så är som jag förstår det typ 20% skillnad i tid.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

kört 1150 med 4770k och nu kör jag 2011-3 med 5820k, märker absolut ingen skillnad i spel, kanske tyvärr ibland åt de sämre hållet (extrem lite dock). Den ända anledningen varför jag köpte x99 var för att det passade in i temat jag ville ha i datorn

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Jaha ok!

Jag skulle nog säga:
Vänta till Kaby lake 7700K kommer. Dumt att köpa 6700k när det är så nära en uppdatering. Vanligt att alla tillverkare uppdaterar sina mobo också.
X99 har inga fördelar om du inte redigerar MYCKET film/foton eller arbetar i CAD lr liknande. Vid rendering av ett klipp så är som jag förstår det typ 20% skillnad i tid.

De är inte enbart för cpu prestandan uppgradering är på gång. Usb type c, m2, etc samt har jag ett pcie ljudkort, och allt jag kommer hänga på en z170 finns de risk för att bandbredden till gpun går ner. Nej de gör inte nämnvärt i prestanda, men de känns ändå "b" när ett x99 system går på runt 1500 extra för 28 banors pcie istället för 20.

Har suttit och filat på ett paket i natt här nu, vad tror herrskapet om detta?

https://www.komplett.se/wishlists/d0f8021b-11a7-4067-b9ce-5ba...

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De är inte enbart för cpu prestandan uppgradering är på gång. Usb type c, m2, etc samt har jag ett pcie ljudkort, och allt jag kommer hänga på en z170 finns de risk för att bandbredden till gpun går ner. Nej de gör inte nämnvärt i prestanda, men de känns ändå "b" när ett x99 system går på runt 1500 extra för 28 banors pcie istället för 20.

Har suttit och filat på ett paket i natt här nu, vad tror herrskapet om detta?

https://www.komplett.se/wishlists/d0f8021b-11a7-4067-b9ce-5ba...

Vill du köra X99 gör det!
Men om du bara spelar så finns det inga fördelar.

På full bandbredd med det moderkortet så kan du ha:
1st GPU i x16 3.0
1st Pcie SSD i 3.0
Ditt ljudkort i x1 2.0
Sätter du i 2 st pcie SSD så blir den andra ssd antingen i X4 2.0 eller så blir GPUn i x8 iaf.

Alltså är skillnaden mellan plattformarna för dig bara att du kan ha ditt ljudkort i den på X99.
Vill du kunna ha SLI och flera pcie SSD så måste du ha en 6900k som har 40 lanes.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Vill du köra X99 gör det!
Men om du bara spelar så finns det inga fördelar.

På full bandbredd med det moderkortet så kan du ha:
1st GPU i x16 3.0
1st Pcie SSD i 3.0
Ditt ljudkort i x1 2.0
Sätter du i 2 st pcie SSD så blir den andra ssd antingen i X4 2.0 eller så blir GPUn i x8 iaf.

Alltså är skillnaden mellan plattformarna för dig bara att du kan ha ditt ljudkort i den på X99.
Vill du kunna ha SLI och flera pcie SSD så måste du ha en 6900k som har 40 lanes.

Eller 6850k som är betydligt billigare

M.2 porten delar bandbredd med U.2 porten, och dessa går över chipset. så de påverkar inte pcie banorna till resten av grejerna, TROR jag om jag inte fattat fel

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Fortfarande inte beståmt mig. Kollat reviews på asus formula viii och det verkar va ett trevligt moderkort. Detta ihop med 6700k 3200mhz minnen, 1080 och en aio h115i borde väl bli en nice kombo?

Skickades från m.sweclockers.com

absolut men hade själv kört på en noctua nh-d15 halva priset nästan och kyler minst lika bra och dessutom så har jag hört att folk ofta får problem men aio kylare pumpen går sönder eller börjar låta mycket så det är något som jag skulle hålla mig borta ifrån om du inte har fönster på chassit.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14