[Inet] Fraktskador pga. bristfällig paketering (mosad CPU-kartong)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Så, vad får jag för kompensation?

Vill du ha en snus? Skickar dock inte pga risk att snusdosan tar skada under leverans.

Permalänk
Avstängd

Folk hoppas ju på att få en sån stor goodie-bag som en användare här på forumet fick som klagade.

Permalänk
Medlem

En tom kartong som kan användas i reserv hade varit en lämplig kompensation.

Tråkigt för TS iaf. Kartongen verkar vara en viktig del av produkten och det kan jag i viss mån förstå. Själv bryr jag mig inte så mycket om mosade kartonger så länge allt fungerar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murvel:

Så det räcker inte med att Inet lägger tid på detta, svarar dig med ett ordentligt och uttömmande besked och förklarar allt från deras sida. De tar dessutom på sig felet helt och hållet och ber om ursäkt för det inträffade samt erbjuder dig att få varan utbytt oavsett om den fungerar eller inte.

Kompensation.. ja herregud.

Vad vill du ha? En lifetime supply av pingvinstänger för denna otroligt traumatiska upplevelse?

Denna trauma kan säkert sitta kvar i minst 10år, så minst en Taurus Überkill GTX 1080 SLI borde TS ha i kompensation.

Nej jag tycker Inet för en gångs skull visade framfötterna och erkände bristen och valde att ersätta produkterna. Vi är någon som har fått DOA produkter hem och fast vi har spenderat timmar på felsökning så har vi ej fått mer än en ny produkt. Nu kanske Inet gör något, men jag tycker de ska vara generella som de är emot alla kunder som får hem trasiga produkter.

Permalänk
Medlem

En skadad kartong räcker för att en produkt ska klassas som demo/fynd ex. Så varför inte betala fynd pris då ?

Permalänk
Medlem

Paketeringen är ju tyvärr brist fällig från inet, det har varit bättre för, det ska inte ramla ur saker från paketen när man hämtar det på ica och går ut ur butiken, nu va det bara pingvin stången som ramlade ut..men det ska inte va så ändå så försök att få till kartongerna bättre, låder och andra saker i kartongen har fortfarande varit hela i mina paket som tur är.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att Inet har varit väldigt tillmötesgående med både ursäkt och erbjudande om kompensation i form av utbyte av processorn mot en annan av samma modell. Har TS fått någon form av hybris och tro sig ha rätt att kräva både det ena och andra?

Du får en ny processor, trots att den du redan har fått nästan säkerligen är fullt fungerande. Men lite ris ska allt Inet också ha för paketeringen

Permalänk
Medlem

Ibland kan man gå för långt men samtidigt så verkar det vara ganska många som har fått dåligt paketerade saker från Inet och vill man få ett företag att ändra på sig så brukar de ofta bara göra det när det svider i plånboken. Antingen för att man får kompensera kunder eller för att man blir av med kunder. Sen vet inte jag hur ni andra fungerar men jag tycker att det är as jobbigt och hålla på och mecka med returer. Om man har köpt något så vill man slippa hålla på med sådan skit, nu har jag personligen inte råkat ut för något från Inet men när man har beställt från andra så är det fan vardag att grejerna kommer fram trasiga.

Har bara på två år nu fått returnera 1st kaffekokare, 1 spis. 1 monitor och en djävla kaninbur (och det är bara grejerna jag kommer på som hastigast) Personligen djävligt trött på sånt.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag tycker att Inet har varit väldigt tillmötesgående med både ursäkt och erbjudande om kompensation i form av utbyte av processorn mot en annan av samma modell. Har TS fått någon form av hybris och tro sig ha rätt att kräva både det ena och andra?

Du får en ny processor, trots att den du redan har fått nästan säkerligen är fullt fungerande. Men lite ris ska allt Inet också ha för paketeringen

Varför tror du han gjorde en tråd här direkt istället för att maila / ringa Inet?
Offentligt och då är det större chans att Inet ger han en bättre kompensation.

Själv anser jag att @Inet inte ska ge honom någon kompensation alls. De har gjort nog enligt mig och själv hade jag blivit nöjd. Kanske en rabatt kod på 50kr att använda i framtiden eller något? Men absolut inget mer.

Finns inget värre än människor som fiskar efter kompensationer osv

Skrivet av Cr0wl3y:

Ibland kan man gå för långt men samtidigt så verkar det vara ganska många som har fått dåligt paketerade saker från Inet och vill man få ett företag att ändra på sig så brukar de ofta bara göra det när det svider i plånboken. Antingen för att man får kompensera kunder eller för att man blir av med kunder. Sen vet inte jag hur ni andra fungerar men jag tycker att det är as jobbigt och hålla på och mecka med returer. Om man har köpt något så vill man slippa hålla på med sådan skit, nu har jag personligen inte råkat ut för något från Inet men när man har beställt från andra så är det fan vardag att grejerna kommer fram trasiga.

Har bara på två år nu fått returnera 1st kaffekokare, 1 spis. 1 monitor och en djävla kaninbur (och det är bara grejerna jag kommer på som hastigast) Personligen djävligt trött på sånt.

Jag håller med. Skit jobbigt. Men samtidigt är det en av riskerna med att beställa ifrån Internet. Det är många personer som ska hantera din produkt som är svårt att hålla koll på.

1. Person ska plocka din vara.
2. Oftast en annan person som packar din vara.
3. Oftast en annan person som hanterar din nerpackade vara.
4. Någon från posten hämtar det.
5. Det ska hanteras inom posten (Här vet jag inte vad som händer direkt) Men man kan anta att minst 3-4 personer till ska ha hand om ditt paket.
6. Det skickas ut. Föraren ansvarar för paketet.
7. Det kommer fram till Ica, där först en person oftast tar det till deras postavdelning och sedan ännu en person som har hand om det.

Köper du ifrån en butik slipper du allt sånt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jäkla gnällspik alltså.
Dom har gjort exakt det dom ska. Hur girig får man bli egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är som flera sagt i tråden inte bara Inet som packar såhär. Det har varit en trend de senaste åren att de litar på att själva varuförpackningen ska tåla frakten och att de bara sveper runt nåt för att hålla ihop grejorna. De flesta komponenter är väl skyddade i sina orginallådor, men det är inte roligt om man behöver lämna reklamera något eller om man senare vill sälja begagnat.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt när saker är trasiga/skadade/fula/i sämre skick än man önskar. Garanti ärenden och reklamationer hit och dit. Men varför ska alla så fort misstag uppdagas ha kompensation? Varför ska alla spy galla på diverse leverantörer, tillverkare eller personer så fort något skiter sig? Med största sannolikhet fungerar din CPU och även om den inte gör det så har Inet redan lovat dig nya grejer. Förmodligen med ny pingvinstång=2 Pingvinstänger är din kompensation. Jävla gnäll det är på forumet nu för tiden! Var bättre förr.

Ett tips till alla forumgnällare, ring butiken eller i tex CDON's fall maila. Invänta svar och kolla på en ev lösning på problemet. Funkar inte detta så är det väl mer ok att gnälla fullskaligt på forum.

Vill även passa på att belysa problemet ifrån en annan synvinkel. Jag jobbar som tekniker och levererar på så vis allt ifrån reperationer samt nyinstallationer. Ibland blir det fel men inte så ska jag kompensera kunden på annat sätt än att deras anläggning blir reparerad/levererad så fort det bara går. Kompenserar du i ditt arbete? En byggare som gjort fel kompenserar inte dom heller utan dom rättar till. Går Tv:n sönder får du ju inte med en blueray spelare bara för att den första tv:n var skadad eller felaktig på annat sätt.

Trevlig helg!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Det här med att dra igång gnälliga tramstrådar istället för att ta kontakt direkt med företaget man beställt från är rent ut sagt urlöjligt. Visst är det trist när det händer och förpackningsmaterialen har kanske gått lite väl åt det minimalistiska hållet.

Jag vill dock minnas att jag läst kommentarer om denna typ av förpackning tidigare och att det då handlar om att man tagit fram den för att minimera transportkostnader och miljöpåverkan. Antagligen har man sett att det är nära det optimala i förhållande till risken att något går sönder.

Permalänk
Medlem

tyckte synd om xaves fram tills hans senaste svar till inet där han undrar vad han får som kompensation, troligtvis läste han om ett liknande fall där kunden fick någon T-shirt och en mängd pingvinstänger och då kräver samma sak.

Trist med girighet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag tycker att allt jag får som jag beställer är packat såhär! det är under all kritik! eftersom dämpning är nåt som ska finnas för prylar för flera tusingar!
Men jag orkar inte jiddra med dem, men jag tycker att dem borde se över sin packning och det gäller inte bara inet utan dem andra datorbutikerna med..

Men som tur är har allt funkat för mig ingen ide att bråka då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Originalförpackning har återförsäljare ingen rätt att kräva tillbaka, däremot uppskattas det gärna då leverans från butik till leverantör blir smidigare så. Det underlättar för ÅF på alla sätt och vis helt enkelt - men neka dig garantin får de inte.

Ok, bra att veta. Misstänker att vissa ÅF kan försöka vägra ändå, varpå det kan bli krångel att få dem att ge med sig förstås...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inet
Skrivet av Xaves:

Hehehe, kryddburken är en gammal kanelkryddsburk (santa maria) som i nuläget innehåller malen Scotch Bonnet chili (inköpt på en mycket liten delikatessbutik på en småö i Danmark), grymt stark är den! Kryddan är tänkt till min mat, inte till dekorationsgrisen (jag samlar på grisar f.ö).

Det är alltså vad ni erbjuder? En ursäkt och en erbjudan om att byta ut varan? Varför ska jag som drabbad kund, gå igenom allt krångel och all extra tid för att byta ut en produkt som annars fungerar? Det är ju principen det handlar om här, att jag fått en skadad vara p.g.a eran bristfälliga paketering.

Så, vad får jag för kompensation?

Detsamma

Det här forumdelen är inte riktigt till för att diskutera enskilda ärenden så vet inte riktigt vad mer vi kan göra i en sån här tråd än att ge en ursäkt för att vi brustit i vår hantering och även ge en förklaring till att det här är en tydlig miss i våra rutiner.

Om du känner dig berättigad av kompensation eller vill diskutera ditt ärende mer i detalj så är du är alltid välkommen att kontakta oss direkt på 031-652700 eller info@inet.se.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dom har gjort exakt det dom ska.

Fast enligt Inet så har det inte gjorts precis som det ska, och de har därför valt att erbjuda omleverans. Personligen tycker jag det är 100% av vad de borde göra. Så här torde de vara färdiga.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast enligt Inet så har det inte gjorts precis som det ska, och de har därför valt att erbjuda omleverans. Personligen tycker jag det är 100% av vad de borde göra. Så här torde de vara färdiga.
B!

Ur den synvinkeln ja, men ur hur dom har hanterat ärendet och erbjudit en ny vara utan kostnad så har allt skötts enligt reglerna.
Ur kompensationen är i det här fallet en ny oanvänd vara och en ursäkt, vilket han fått. Men det vi irriterar oss på är att han fiskar efter ytterligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är alltså vad ni erbjuder? En ursäkt och en erbjudan om att byta ut varan? Varför ska jag som drabbad kund, gå igenom allt krångel och all extra tid för att byta ut en produkt som annars fungerar? Det är ju principen det handlar om här, att jag fått en skadad vara p.g.a eran bristfälliga paketering.

Så, vad får jag för kompensation?

Detsamma

All extra tid och krångel? Dom skickar ju ut en ny till dig utan kostnad, ta hemleverans så slipper du oroa dig för tiden också, har du lite flyt så kanske du slipper den kostnaden. Att det alltid ska finnas dessa som du som enbart fiskar efter kompensationer du inte har rätt till.
Beklagande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tydligt att många har åsikter om hur både Inet och Xaves agerat i detta fall. Men pöbelmentaliteten som råder i tråden är ganska osmickrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag förstår inte riktigt, kan du förtydliga med en serie?

Var kan jag hitta den här serien som alla pratar om, är grymt nyfiken nu

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Xaves: Sluta tigga pengar, häv köpet, be INET om en retursedel, skicka tillbaka allt och handla aldrig av dom igen. Case closed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Var kan jag hitta den här serien som alla pratar om, är grymt nyfiken nu

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439802-inets-sa-kallad...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Hur bra som helst, han borde starta en följetång på detta, kan bli stort

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@majtii: Där har du fel. Dyrare blir det inte. Inte som fraktkostnad. bubbelplast väger ingenting.
Och om inet skickar med postnord så är det viktpris alltså 1 paket som väger 5kg kostar 61kr. Refererar till när jag själv skickar från företaget. (Kan variera i pris) och 30-35kg kostar 130kr i frakt.

Permalänk
Medlem

@Naion:
Han syftar på inköpet av bubbelplast...
Går ju att få billigare men, här har du ett ex.
https://fyndiq.se/product/250977-bubbelplast-50cm-x-100-meter...

En "onödig" extrakostnad

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Det är tråkigt när saker är trasiga/skadade/fula/i sämre skick än man önskar. Garanti ärenden och reklamationer hit och dit. Men varför ska alla så fort misstag uppdagas ha kompensation? Varför ska alla spy galla på diverse leverantörer, tillverkare eller personer så fort något skiter sig? Med största sannolikhet fungerar din CPU och även om den inte gör det så har Inet redan lovat dig nya grejer. Förmodligen med ny pingvinstång=2 Pingvinstänger är din kompensation. Jävla gnäll det är på forumet nu för tiden! Var bättre förr.

Ett tips till alla forumgnällare, ring butiken eller i tex CDON's fall maila. Invänta svar och kolla på en ev lösning på problemet. Funkar inte detta så är det väl mer ok att gnälla fullskaligt på forum.

Vill även passa på att belysa problemet ifrån en annan synvinkel. Jag jobbar som tekniker och levererar på så vis allt ifrån reperationer samt nyinstallationer. Ibland blir det fel men inte så ska jag kompensera kunden på annat sätt än att deras anläggning blir reparerad/levererad så fort det bara går. Kompenserar du i ditt arbete? En byggare som gjort fel kompenserar inte dom heller utan dom rättar till. Går Tv:n sönder får du ju inte med en blueray spelare bara för att den första tv:n var skadad eller felaktig på annat sätt.

Trevlig helg!

Om du åker in med den trasiga tvn till affären, klart de kan ersätta dig för bensinpengen och ibland även mödan. Vanligt att den äldre generationen står på sig medan den yngre inte orkar med eller ens vet om detta.

Å ang ditt jobb, klart du kompenserar i ditt jobb som tekniker/hantverkare. E la den branschen där det kompenseras mest, om din lagning in håller eller att du pajar nått så klart att det ges rabatter eller att ni löser det på något annat sätt, men sure hell att ni kompenserar kunden på något sätt för att ni inte skötte jobbet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@moonblase: Jo det förstår jag. men 246kr för något som varar ganska länge, och hjälper till att skydda produkten är för mig rätt givet.

Permalänk
Medlem

Steg 2:
Hårddiskarna får ett eget lager bubbelplast och vik-kartong precis som processorn.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_2.jpg

Vi gjorde en stor beställning för några veckor sedan, allt packades i en stor kartong.
6TB disken vi beställde låg då inte i vik-kartong kan jag säga, bubbelplast ja. Men ingen kartong. Den låg i kartongen med bubbelplast runt sig endast.
Samma gällande cpu (om den nu ska packas i kartong även i större orders.

Sen har jag sett ett par andra som fått just exakt likadan förpackning när dom beställt moderkort+cpu. Cpu kartongen ligger löst ovanpå moderkortet och blir mosad.
Så om ni nu SKA ha bättre rutiner är det nog bra att kolla varför det blir fel, inte bara en gång utan flera.