Uppgraderar till 4790K. Bör jag byta minnen?

Permalänk
Medlem

Uppgraderar till 4790K. Bör jag byta minnen?

Hallå där!

Jag sitter för närvarande med en i5-4460, och tänkte göra hoppet till en i7-4790K. (Kylaren blir en Noctua NH-U14S, för höjdreferens.) I samband med detta tänkte jag uppgradera från 8 GB till 16 GB minne. Minnet jag har är en ensam sticka HyperX Fury DDR3 1600MHz; länkklick! Planen var att helt enkelt köpa en till sticka av detta minne och vara nöjd så.
Min fråga är ifall jag istället borde, när jag väl håller på, byta till snabbare eller på annat vis annorlunda minnen? Datorn används främst för spel, recording av gameplay, videoredigering och bildredigering. Om ni tycker jag borde byta, kan ni förklara varför, och den ungefärliga upplevda skillnaden skulle bli?

Moderkortet är ett ASUS Z97-AR. (Manual finns här: länkklick!)
4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 2200(överklockad)/2133(överklockad)/3200(O.C.)/2000(överklockad)/3100(O.C.)/1866(överklockad)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2500(O.C.)/2400(O.C.)/1600/1333 MHz icke-ECC, obuffrat minne
Tvåkanals Minnesarkitektur
Stöd för Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Stöd för hyper-DIMM beror på de enskilda processorerna.

Hjälp och tips skulle uppskattas något enormt. Tack så mycket på förhand!

Mvh
Simon

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Hallå där!

Jag sitter för närvarande med en i5-4460, och tänkte göra hoppet till en i7-4790K. (Kylaren blir en Noctua NH-U14S, för höjdreferens.) I samband med detta tänkte jag uppgradera från 8 GB till 16 GB minne. Minnet jag har är en ensam sticka HyperX Fury DDR3 1600MHz; länkklick! Planen var att helt enkelt köpa en till sticka av detta minne och vara nöjd så.
Min fråga är ifall jag istället borde, när jag väl håller på, byta till snabbare eller på annat vis annorlunda minnen? Datorn används främst för spel, recording av gameplay, videoredigering och bildredigering. Om ni tycker jag borde byta, kan ni förklara varför, och den ungefärliga upplevda skillnaden skulle bli?

Moderkortet är ett ASUS Z97-AR. (Manual finns här: länkklick!)
4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 2200(överklockad)/2133(överklockad)/3200(O.C.)/2000(överklockad)/3100(O.C.)/1866(överklockad)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2500(O.C.)/2400(O.C.)/1600/1333 MHz icke-ECC, obuffrat minne
Tvåkanals Minnesarkitektur
Stöd för Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Stöd för hyper-DIMM beror på de enskilda processorerna.

Hjälp och tips skulle uppskattas något enormt. Tack så mycket på förhand!

Mvh
Simon

Snabbare minnen är ju en väldigt prisvärd ökning av prestanda numera.
Många nyare spel gillar ju verkligen den extra bandbredden.
Däremot så ligger ju oftast inte prestandaökningen i ökad max FPS, utan i minskade FPS drops.
Vilket gör att traditionella sätt att mäta prestanda visar på väldigt lite skillnad.

Med DDR3 minnen så otroligt billiga så kan det kanske vara sista chansen att uppgradera minnet för en vettig peng.
Så pensionera din ensamma sticka och skaffa 2x8Gb 2133/2400MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snabbare minnen är ju en väldigt prisvärd ökning av prestanda numera.
Många nyare spel gillar ju verkligen den extra bandbredden.
Däremot så ligger ju oftast inte prestandaökningen i ökad max FPS, utan i minskade FPS drops.
Vilket gör att traditionella sätt att mäta prestanda visar på väldigt lite skillnad.

Med DDR3 minnen så otroligt billiga så kan det kanske vara sista chansen att uppgradera minnet för en vettig peng.
Så pensionera din ensamma sticka och skaffa 2x8Gb 2133/2400MHz

mycket bra skrivet!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Däremot så ligger ju oftast inte prestandaökningen i ökad max FPS, utan i minskade FPS drops.

Nu blir jag nyfiken, har du något test att länka till som påvisar detta?

Så vitt jag vet gör rappare minnen otroligt liten skillnad i praktiken, och är inte värt pengarna överhuvudtaget (annat än i extremfall som verkligen är minneshastighetsbegränsade - exempelvis tunga beräkningsprogram).

Tillägg: ok, jag gräve runt lite snabbt och hittade bland annat det här: #16287171

Tydligen har det hänt saker på senare tid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snabbare minnen är ju en väldigt prisvärd ökning av prestanda numera.
Många nyare spel gillar ju verkligen den extra bandbredden.
Däremot så ligger ju oftast inte prestandaökningen i ökad max FPS, utan i minskade FPS drops.
Vilket gör att traditionella sätt att mäta prestanda visar på väldigt lite skillnad.

Med DDR3 minnen så otroligt billiga så kan det kanske vara sista chansen att uppgradera minnet för en vettig peng.
Så pensionera din ensamma sticka och skaffa 2x8Gb 2133/2400MHz

Jag tackar så fasligt mycket! Är det någon nämnvärd skillnad på CL10 vs CL11 och så? Finns det specifika rekommendationer inom samma klockfrekvens? Tack igen!

Edit: Det ser ut som att man kan få tag på en CL10 2133 för ungefär samma pris som en CL11 2400. Så lite klurigt är det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag tackar så fasligt mycket! Är det någon nämnvärd skillnad på CL10 vs CL11 och så? Finns det specifika rekommendationer inom samma klockfrekvens? Tack igen!

Edit: Det ser ut som att man kan få tag på en CL10 2133 för ungefär samma pris som en CL11 2400. Så lite klurigt är det.

Varför är det klurigt? 11 klockcykler@2400 MHz tar mindre tid än 10 klockcykler@2133 MHz.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har också en likadant cpu i5-4590 och undrar om det är värt att uppgradera till i7 4790K
http://ark.intel.com/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Proce...

Skillnaden mellan i5 och i7 cpu är liten bara enda nackdelen i7 är för dyrt.
i7 har Hyper-Threading men inte i5
i7 kör i högre GHz och blir varmare
i7 har 8 MB SmartCache och i5 5MB
Har någon byt sin cpu från i5 mot en i7 och har märkt snabbare dator och bättre FPS i spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför är det klurigt? 11 klockcykler@2400 MHz tar mindre tid än 10 klockcykler@2133 MHz.

Mja, det är klurigt om man är lika okunnig som en annan. Man tackar för förtydligandet. Det blir väl en minnesuppgradering, ser det ut som. Man tackar, ni!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Jag har också en likadant cpu i5-4590 och undrar om det är värt att uppgradera till i7 4790K
http://ark.intel.com/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Proce...

Skillnaden mellan i5 och i7 cpu är liten bara enda nackdelen i7 är för dyrt.
i7 har Hyper-Threading men inte i5
i7 kör i högre GHz och blir varmare
i7 har 8 MB SmartCache och i5 5MB
Har någon byt sin cpu från i5 mot en i7 och har märkt snabbare dator och bättre FPS i spel ?

https://www.youtube.com/watch?v=KzpYOHuSfaM&index=168&list=PL...
4690 och 4690K har samma klockhastigheter i standardutförande, så den där videon bör vara relevant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Som vanligt så har DigitalFoundry svaren:

En oöverklockad 2500k (3.7GHz turbo) med 2133MHz minnen drar rätt jämt med samma CPU i 4.6GHz fast med 1600MHz minnen.
Och skillnaden från en standard 2500k med 1600 minnen till överklockad och 2133 minnen är upp till 50% i vissa spel (!).
Och TS kör ju t.o.m. enkel kanal minne
Nu kommer det ju skilja sig lite med en 4790K, men nog är det viktigt med snabba minnen allt.

BTW TS, du har inte funderat på en 5775C istället ?
Dyrare men just nu fortfarande den bästa gaming processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Har någon byt sin cpu från i5 mot en i7 och har märkt snabbare dator och bättre FPS i spel ?

FPS i spel är nästan helt baserat på ditt grafik kort, vad bättre CPU/RAM gör är ger dig en mer stabil FPS utan lika stora FPS dippar.

Vill du typ ha test data så är i7 typ 8% snabbare i enkel trådiga processer och den är över 20% snabbare i processer som hanterar mycket minne(spel).

Men nej, du kommer troligtvis inte se så mycket skillnad, är inte direkt så att du helt plötsligt får 30 FPS mer i spel (beror iofs på vilka spel vi nu pratar om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som vanligt så har DigitalFoundry svaren:

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

En oöverklockad 2500k (3.7GHz turbo) med 2133MHz minnen drar rätt jämt med samma CPU i 4.6GHz fast med 1600MHz minnen.
Och skillnaden från en standard 2500k med 1600 minnen till överklockad och 2133 minnen är upp till 50% i vissa spel (!).
Och TS kör ju t.o.m. enkel kanal minne
Nu kommer det ju skilja sig lite med en 4790K, men nog är det viktigt med snabba minnen allt.

Ah, väldigt hjälpsamt klipp! Tackar för den. (Och jo, körde ju på singelkanal då planen alltid var att bara ploppa i en till minnespinne lite senare.)

Skrivet av Svensktiger:

BTW TS, du har inte funderat på en 5775C istället ?
Dyrare men just nu fortfarande den bästa gaming processorn.

Jo, jag har funderat på det. Men jag lirar på 1440p @ 65 Hz, med ett 970 (dock kommer ju det bytas innan nästa processorbyte). Jag kommer vara GPU-bunden oavsett (förutom i typ Bethesda-spel men aja), så Broadwells sämre överklockningsförmåga får 5775C att kännas som den sämre processorn för min situation även om den varit lika billig (aherm) som 4790K?
Jag kan vara ute och cykla, så kommentarer uppskattas. Och man tackar igen för videon!

Edit: För övrigt, är gissningen att Broadwells cachebaserade övertag i spel kommer minska med lågnivå-API:ernas intåg? Eller är de två faktorerna orelaterade? Någon som vet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Ah, väldigt hjälpsamt klipp! Tackar för den. (Och jo, körde ju på singelkanal då planen alltid var att bara ploppa i en till minnespinne lite senare.)

Jo, jag har funderat på det. Men jag lirar på 1440p @ 65 Hz, med ett 970 (dock kommer ju det bytas innan nästa processorbyte). Jag kommer vara GPU-bunden oavsett (förutom i typ Bethesda-spel men aja), så Broadwells sämre överklockningsförmåga får 5775C att kännas som den sämre processorn för min situation även om den varit lika billig (aherm) som 4790K?
Jag kan vara ute och cykla, så kommentarer uppskattas. Och man tackar igen för videon!

Edit: För övrigt, är gissningen att Broadwells cachebaserade övertag i spel kommer minska med lågnivå-API:ernas intåg? Eller är de två faktorerna orelaterade? Någon som vet?

Broadwell är inte en dålig överklockare, om man räknar i procent i stället för max frekvens.
En 5775c i 4.2GHz (inte alls svårt) är 13% överklockad, en 4790K med 13% överklockning körs i 4.97GHz (extremt ovanligt).
Samma sak med 6700K, öka med 13% och du hamnar på frekvenser som väldigt få når.

Men broadwell har ju sitt ess i ärmen med sin L4 cache, och den gör stooor skillnad när man spelar.
Har ju en själv nämligen: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383999-hands-on-med-57...
Så bygger man z97 (och har råd) finns det inget bättre.
Men det betyder inte att en 4790K är dåligt

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar bli en 5775C tilsammans med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9. Tack för tipsen!
I och med detta tänkte jag köra en liten egen recension, med några testresultat för att se vad som händer. (Kommer skriva ett nytt inlägg med en länk till den tråden när det beger sig.)
De olika utförandena skulle då vara:

1. Min nuvarande i5-4460 med 1x8GB HyperX Fury 1600MHz.
2. Min nuvarande i5-4460 med 1x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.
3. Min nuvarande i5-4460 med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.

4. Stock i7-5775C med 1x8GB HyperX Fury 1600MHz.
5. Stock i7-5775C med 1x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.
6. Stock i7-5775C med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.

7. Överklockad i7-5775C med 1x8GB HyperX Fury 1600MHz.
8. Överklockad i7-5775C med 1x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.
9. Överklockad i7-5775C med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.

10. Överklockad i7-5775C med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 samt överklockat grafikkort. (970 Phoenix.) Här blir det nog endast speltester samt 3DMark, om inte någon har invändningar och kommentarer.

Detta skulle testa både skillnaden mellan en helt medelmåttig i5:a kontra 5775C (i stock samt med basic överklockning), vilket jag tror det finns ett intresse för folk att se. Dessutom testar jag 8 GB single-channel vs 16 GB dual-channel minne. Och dessutom testar jag 8 GB 1600 MHz CL10 vs 8 GB 2133 MHz CL9. Känns lite spännande och kul, så wohoo!
Speltesterna kommer köras i både 1080p och 1440p.
Jag skriver det här för att jag undrar om det finns några specifika krav/rekommendationer om vilka tester som bör köras? Jag vill endast köra speltester som har inbyggda benchmarks, och programtester vet jag inte så mycket om så helst gäller detsamma där så jag slipper fippla alltför mycket.
För närvarande hade jag tänkt mig (saxat från recensionerna av 5775C gjorda av Anandtech (test del 2) samt SweClockers)...
Programtester: Dolphin Benchmark, Cinebench singel- och multitrådat, PovRay, 7-Zip.
Speltester: Battlefield 4, Middle-Earth: Shadow of Mordor, Metro: Last Light Redux.
Om ni kommer på någonting utöver detta, eller tycker några av dessa är ointressanta, så får ni gärna ge er input! Grejorna kommer tidigt nästa vecka, sen tar det väl en stund för mig att genomföra och sammanfatta allt, så ni har tid på er att fundera och tipsa.

Tack igen för hjälpen!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu blir jag nyfiken, har du något test att länka till som påvisar detta?

Så vitt jag vet gör rappare minnen otroligt liten skillnad i praktiken, och är inte värt pengarna överhuvudtaget (annat än i extremfall som verkligen är minneshastighetsbegränsade - exempelvis tunga beräkningsprogram).

Tillägg: ok, jag gräve runt lite snabbt och hittade bland annat det här: #16287171

Tydligen har det hänt saker på senare tid.

Med tanke på att spelen idag är på vad, 10-20-50+ GB och ökar. Med den mängden texturer, och grafikkort med mer och mer VRAM, så är det rätt självklart att lasten på mycket data på kort tid läggs på CPU/RAM.
Om du har en kanon bra CPU, tex Skylake, Broadwell (och även Haswell) så kan den hantera det rätt bra med få dippar i FPS när plötsligt mycket texturer ska laddas.

Äldre CPUer påverkas dock enormt av detta (fick själv 10-20% bättre min FPS på 2600k i en hel del spel), och även Haswell påverkas, speciellt om den är OCad och kan prestera bra och har nytta av mer bandbredd. Detta förutsätter dock, självklart, att inte GPUn är total flaskhals.

Alla tidigare tester görs på ren bandbredd, i teoretiska situationer som inte visar ett skit. Men väldigt få testar moderna spel som ofta måste ladda sina texturer efter hand man spelar. Här har du "max bandbredd" i bråkdelar av en sekund, sen inget. De dippar du får då kan mildras bra med snabbt RAM och ev SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att spelen idag är på vad, 10-20-50+ GB och ökar. Med den mängden texturer, och grafikkort med mer och mer VRAM, så är det rätt självklart att lasten på mycket data på kort tid läggs på CPU/RAM.
Om du har en kanon bra CPU, tex Skylake, Broadwell (och även Haswell) så kan den hantera det rätt bra med få dippar i FPS när plötsligt mycket texturer ska laddas.

Äldre CPUer påverkas dock enormt av detta (fick själv 10-20% bättre min FPS på 2600k i en hel del spel), och även Haswell påverkas, speciellt om den är OCad och kan prestera bra och har nytta av mer bandbredd. Detta förutsätter dock, självklart, att inte GPUn är total flaskhals.

Alla tidigare tester görs på ren bandbredd, i teoretiska situationer som inte visar ett skit. Men väldigt få testar moderna spel som ofta måste ladda sina texturer efter hand man spelar. Här har du "max bandbredd" i bråkdelar av en sekund, sen inget. De dippar du får då kan mildras bra med snabbt RAM och ev SSD.

Precis, det hela är logiskt, jag satt fast i det gamla traditionella minneshastighet-spelar-ingen-roll-tänket som har stämt bra förr i tiden.

Har en Haswell 4770K och 4x8GB 1600MHz CL9, men beställde nyss 4x8GB 2400MHz CL10. Det ska bli intressant att se om jag får någon märkbar/mätbar boost, särskilt i Fallout 4 som tydligen är extra känslig för minneshastighet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, det hela är logiskt, jag satt fast i det gamla traditionella minneshastighet-spelar-ingen-roll-tänket som har stämt bra förr i tiden.

Har en Haswell 4770K och 4x8GB 1600MHz CL9, men beställde nyss 4x8GB 2400MHz CL10. Det ska bli intressant att se om jag får någon märkbar/mätbar boost, särskilt i Fallout 4 som tydligen är extra känslig för minneshastighet.

Minneshastighet har nog alltid spelat roll.
Men sättet att mäta frametimes och drops som många gör nu är relativt nytt.
Så för 2-3 år sedan innan techreport började luska i microstuttering så famlade vi lite i mörkret

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zetruz:

Okej, det verkar bli en 5775C tilsammans med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9. Tack för tipsen!
I och med detta tänkte jag köra en liten egen recension, med några testresultat för att se vad som händer. (Kommer skriva ett nytt inlägg med en länk till den tråden när det beger sig.)
De olika utförandena skulle då vara:

1. Min nuvarande i5-4460 med 1x8GB HyperX Fury 1600MHz.
2. Min nuvarande i5-4460 med 1x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.
3. Min nuvarande i5-4460 med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.

4. Stock i7-5775C med 1x8GB HyperX Fury 1600MHz.
5. Stock i7-5775C med 1x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.
6. Stock i7-5775C med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.

7. Överklockad i7-5775C med 1x8GB HyperX Fury 1600MHz.
8. Överklockad i7-5775C med 1x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.
9. Överklockad i7-5775C med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9.

10. Överklockad i7-5775C med 2x8GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 samt överklockat grafikkort. (970 Phoenix.) Här blir det nog endast speltester samt 3DMark, om inte någon har invändningar och kommentarer.

Detta skulle testa både skillnaden mellan en helt medelmåttig i5:a kontra 5775C (i stock samt med basic överklockning), vilket jag tror det finns ett intresse för folk att se. Dessutom testar jag 8 GB single-channel vs 16 GB dual-channel minne. Och dessutom testar jag 8 GB 1600 MHz CL10 vs 8 GB 2133 MHz CL9. Känns lite spännande och kul, så wohoo!
Speltesterna kommer köras i både 1080p och 1440p.
Jag skriver det här för att jag undrar om det finns några specifika krav/rekommendationer om vilka tester som bör köras? Jag vill endast köra speltester som har inbyggda benchmarks, och programtester vet jag inte så mycket om så helst gäller detsamma där så jag slipper fippla alltför mycket.
För närvarande hade jag tänkt mig (saxat från recensionerna av 5775C gjorda av Anandtech (test del 2) samt SweClockers)...
Programtester: Dolphin Benchmark, Cinebench singel- och multitrådat, PovRay, 7-Zip.
Speltester: Battlefield 4, Middle-Earth: Shadow of Mordor, Metro: Last Light Redux.
Om ni kommer på någonting utöver detta, eller tycker några av dessa är ointressanta, så får ni gärna ge er input! Grejorna kommer tidigt nästa vecka, sen tar det väl en stund för mig att genomföra och sammanfatta allt, så ni har tid på er att fundera och tipsa.

Tack igen för hjälpen!

Har du möjlighet att testa Arma3? Detta spel är känt för att vara CPU-tungt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du möjlighet att testa Arma3? Detta spel är känt för att vara CPU-tungt.

Det ska nog kunna göras, tackar!

De nya minnesmodulerna ska förhoppningsvis komma imorgon alternativt fredag. Jag har dessutom fått tag på en till sticka 8GB 1600MHz HyperX Fury som även den bör komma någon av dessa dagar, så de olika datorutförandena ser ut att bli som följer:
1. i5-4460 med 2x8GB 1600MHz CL10
2. i5-4460 med 2x8GB 2133MHz CL9

3. i7-5775C med 2x8GB 1600MHz CL10
4. i7-5775C med 2x8GB 2133MHz CL9

5. Milt överklockad i7-5775C med 2x8GB 2133MHz CL9 (tror jag skippar de gamla minnena här)
6. Milt överklockad i7-5775C med 2x8GB 2133MHz CL9 samt överklockat GTX 970.
Jag får hoppas det duger så. =D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB