Gymasiearbete teknikprogrammet

Permalänk
Avstängd

Gymasiearbete teknikprogrammet

Terminen har nyss startat och det är dags att komma på någonting att skriva om som gymnasiearbete. Jag går på teknikprogrammet inom inriktningen teknik (mer matte och fysik).
Arbetet ska antingen beröra matematik, teknik eller fysik.
Jag är mest intresserad av matematik och fysik, tycker teknik är lite flummigt.

Jag har sökt runt på internet för att finna inspiration och har hittat en del intressanta saker: kryptografi, partikelfysik, Dopplereffekt. Mina intressen är Formel 1 och motorsport. Ett arbete som handlar om aerodynamiken inom Formel bilar eller bara bilar generellt kanske skulle gå hem?

Något som är viktigt är att jag inte gör det för svårt för mig då jag har ett fullspäckat schema. Uppskattar alla tips! Eftersom vi precis börjat diskutera gymnasiearbete har jag bara en vag uppfattning om det.

Permalänk
Avstängd

Har börjat intressera mig allt mer för kryptografi, verkar vara relativt enkelt att hitta information om historien osv. Som frågeställning kanske man kan ha något i stil med: Vilka kunskaper behöver man för att dekryptera ett meddelande spm är krypterat av RSA? Eller är det lite för basic kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sibirius:

Har börjat intressera mig allt mer för kryptografi, verkar vara relativt enkelt att hitta information om historien osv. Som frågeställning kanske man kan ha något i stil med: Vilka kunskaper behöver man för att dekryptera ett meddelande spm är krypterat av RSA? Eller är det lite för basic kanske?

Frågeställningen är lite dum. En bättre frågeställning är väl typ: "Hur säkert är ett meddelande krypterat med RSA" eller "Hur säkert är kryptering".

Därefter kan du komma fram till att det är ganska säkert så länge det används rätt men det gör det aldrig så det är väldigt osäkert.

Permalänk
Medlem

Om du har programmerings kunskaper är kryptografi ett superkul ämne, om än lite svårt i början. Men när man får förståelse för hur dem vanligaste krypton är uppbyggda är det väldigt kul att försöka implementera dem själv!

Något att tänka på är att aldrig använda dina egna implementerade krypton eller egen påhittade krypton i någon produktionsmiljö! Om du inte är en kryptolog med ett bevisat starkt krypto!

Tycker den här videon är väldigt tilltalande om Public Key Exchange (asymmetric cryptography)
https://www.youtube.com/watch?v=YEBfamv-_do

Om du är intresserad av matte är det väldigt enkelt att förstå hur det fungerar

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~