Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk

Har fått mitt MSI 480 Gaming X nu. Första intryck - tyst, och relativt svalt. Har inte klockat nåt än, och bara hunnit köra Valley/Fire strike/Time Spy, har ej gått över 70 grader.

Grafikpoäng stock:
Fire strike: 13594 (känns rimligt, då stock referens fick 12210 i SweCs test)
Time Spy: 4159 (känns lite lågt?)
Valley: 2262 (känns rimligt, stock referens 2100 enligt SweC)

Har en kortare bilsemester att förbereda, så får se om jag hinner klocka/köra fler benches innan jag beger mig, men kan i så fall köra Shadow of Mordor och Bioshock Infinite, då det är de två spel jag har som har inbyggt benchmark.

Permalänk

Har det sagts något mer om när Polaris för bärbara dyker upp?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Sitter med ett R9 390X nu men hoppas det kommer ett kort snart som driver på 3440x1440 lite bättre, och nvidia är inte ett alternativ eftersom jag vill ha freesync. Hoppas det kommer något i november som en del rykten säger.

Permalänk
Skrivet av Adrenochrome:

Har fått mitt MSI 480 Gaming X nu. Första intryck - tyst, och relativt svalt. Har inte klockat nåt än, och bara hunnit köra Valley/Fire strike/Time Spy, har ej gått över 70 grader.

Grafikpoäng stock:
Fire strike: 13594 (känns rimligt, då stock referens fick 12210 i SweCs test)
Time Spy: 4159 (känns lite lågt?)
Valley: 2262 (känns rimligt, stock referens 2100 enligt SweC)

Har en kortare bilsemester att förbereda, så får se om jag hinner klocka/köra fler benches innan jag beger mig, men kan i så fall köra Shadow of Mordor och Bioshock Infinite, då det är de två spel jag har som har inbyggt benchmark.

Ok, kommer inte hinna bencha nånting. Provade att klocka lite lätt, men stötte på ett litet problem med att inte kunna öka power limit - vilket visade sig vara Afterburner som hade en liten konflikt med Wattman.

Får ge mig på det mer senare. Om nån är intresserad kan jag uppdatera med hur det gått i nästa vecka nån gång.

Permalänk

Denna snubbe verkar ha lyckats bra med sitt moddade ref 480;

Finns en part 2, oxå...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag blev så pass missnöjd me rx 480 rs XFX att jag ska lämna tillbaka den nu..

Överväger verkligen ett nvidia kort nu. Fan börjar bli trött på detta xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag blev så pass missnöjd me rx 480 rs XFX att jag ska lämna tillbaka den nu..

Överväger verkligen ett nvidia kort nu. Fan börjar bli trött på detta xD

Vad är det du är missnöjd med?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är det du är missnöjd med?

skramlande ljud vid hög rpm .. och varm blev den direkt så hög rpm därav..

Kunde inte ens hålla sig över 1200mhz i stock utförande oavsett temp. Var tvungen att öka power limiter i trixx med 20%

Detta ökade värmen ännu mer och även fan rpm tills den throttla och lät som fan!

så denna var inget för mig..

nu undrar jag om inte ett 1060 hade varit bättre för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

skramlande ljud vid hög rpm .. och varm blev den direkt så hög rpm därav..

Kunde inte ens hålla sig över 1200mhz i stock utförande oavsett temp. Var tvungen att öka power limiter i trixx med 20%

Detta ökade värmen ännu mer och även fan rpm tills den throttla och lät som fan!

så denna var inget för mig..

nu undrar jag om inte ett 1060 hade varit bättre för mig..

Det där låter mer som ett felande kort när det inte ens håller hastigheten som specs säger.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av criscros:

jag kunde inte hålla mig!

Beställt ett och tänkte lämna en liten recension utav det. Dock behöver jag typ som ett "paket/program" som kan testa spel osv..

inte firestrike..

Skrivet av criscros:

Jag blev så pass missnöjd me rx 480 rs XFX att jag ska lämna tillbaka den nu..

Överväger verkligen ett nvidia kort nu. Fan börjar bli trött på detta xD

Bra recension.

Var det allt på din recension, fick ju bara din subjektiva sammanfattning av den.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Bra recension.

Var det allt på din recension, fick ju bara din subjektiva sammanfattning av den.

ingen ide att göra en så kallad recension på detta kort.. det är ju uppenbarligt fel på det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av criscros:

ingen ide att göra en så kallad recension på detta kort.. det är ju uppenbarligt fel på det?

Är det referenskylaren eller den där nya XFX-kylaren?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Är det referenskylaren eller den där nya XFX-kylaren?

xfx kylarn.. ref designen var bättre enligt mig!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av criscros:

xfx kylarn.. ref designen var bättre enligt mig!

Tycker att refkylarna är lite underskattade, visst viner de en del, men de flyttar luft ur chassit och de kyler VRM:rna bättre än många tredjepart gör.
Har själv en refkylare på mitt R9 290.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att refkylarna är lite underskattade, visst viner de en del, men de flyttar luft ur chassit och de kyler VRM:rna bättre än många tredjepart gör.
Har själv en refkylare på mitt R9 290.

ja den vinade väldigt mkt men kortet var i övrigt bättre.. hynix minnen som klockade högt och kortet hade mindre power throttling..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

skramlande ljud vid hög rpm .. och varm blev den direkt så hög rpm därav..

Kunde inte ens hålla sig över 1200mhz i stock utförande oavsett temp. Var tvungen att öka power limiter i trixx med 20%

Detta ökade värmen ännu mer och även fan rpm tills den throttla och lät som fan!

så denna var inget för mig..

nu undrar jag om inte ett 1060 hade varit bättre för mig..

Har du testat att undervolta i Wattman? Tror default är 1150 mV vid 1266 mHz, men verkar nästan alltid gå att sänka rätt rejält. På så vis får kortets nätdel mindre energi att hantera och gpu:n kan bibehålla hög klockfrekvens.

Kör mitt kort med ref.kylare på 1020 mV, funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Har du testat att undervolta i Wattman? Tror default är 1150 mV vid 1266 mHz, men verkar nästan alltid gå att sänka rätt rejält. På så vis får kortets nätdel mindre energi att hantera och gpu:n kan bibehålla hög klockfrekvens.

Kör mitt kort med ref.kylare på 1020 mV, funkar bra.

Man ska inte behöva hålla på med sånt för att kortet ska funka och dessutom försvinner andrahandsvärdet totalt. Det är bara att skicka tillbaka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Har du testat att undervolta i Wattman? Tror default är 1150 mV vid 1266 mHz, men verkar nästan alltid gå att sänka rätt rejält. På så vis får kortets nätdel mindre energi att hantera och gpu:n kan bibehålla hög klockfrekvens.

Kör mitt kort med ref.kylare på 1020 mV, funkar bra.

testade.. den gjorde 1075 och allt under var ostabilt. trots detta så klara den ej av stock klocks..

Iaf så har jag beställt ett 1060, blev så himla trött på att inget rx480 fanns i lager (utav de AIB jag ville ha) och verkar som att 1060 faktiskt är bättre i mitt fall då jag har varmt i chassit osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Man ska inte behöva hålla på med sånt för att kortet ska funka och dessutom försvinner andrahandsvärdet totalt. Det är bara att skicka tillbaka.

Instämmer, låter som om kortet är defekt på något vis. Kan vara allt från kylningen som är defekt eller felmonterad eller något på själva kortet. Bättre att skicka tillbaks det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OllO:

Har du testat att undervolta i Wattman? Tror default är 1150 mV vid 1266 mHz, men verkar nästan alltid gå att sänka rätt rejält. På så vis får kortets nätdel mindre energi att hantera och gpu:n kan bibehålla hög klockfrekvens.

Kör mitt kort med ref.kylare på 1020 mV, funkar bra.

Blir inte konsekvensen av undervoltning att det istället flyter mera ampere genom förbrukaren, GPU'n i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Blir inte konsekvensen av undervoltning att det istället flyter mera ampere genom förbrukaren, GPU'n i det här fallet?

Bara om Effekten är oförändrad. Och det är den ju inte.
Som jag skrev tidigare, jag drog ner spänningen på mitt referenskort till 1.03V. Kör mycket bra, och förvånansvärt tyst (allt ljud, och all varmluft skickas bakåt under skrivbordet, och steady-state temperaturen inuti kabinettet håller sig låg så bruset ökar inte successivt.).

Jag ser det som att man kan välja två riktningar som RX480 ägare. Antingen försöker man klocka så högt som möjligt i boost clock, eller också kan man inrikta sig på att GPUn inte skall throttla, och sänka spänningar, höja Power limit, och ge GPUn så hög bandbredd som möjligt.
Jag tillhör den andra kategorin, och jag är väldigt nöjd. Men jag kan se att det andra gänget kan bli lite frustrerade. Men med moderna metoder att utnyttja marginalerna direkt från tillverkaren tror jag inte att man blir så mycket lyckligare om man köper nVidia. I grund och botten är samma problematik ute och går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Man ska inte behöva hålla på med sånt för att kortet ska funka och dessutom försvinner andrahandsvärdet totalt. Det är bara att skicka tillbaka.

Jag håller med, det ska inte behövas för att kortet ska fungera normalt.

Skrivet av anon999:

Blir inte konsekvensen av undervoltning att det istället flyter mera ampere genom förbrukaren, GPU'n i det här fallet?

Bra fråga! Det vet jag inte. Jag vet bara att när man undervoltar så blir kretsar inte lika varma, vilket borde tyda på att det inte är så.

Permalänk
Medlem

Hejsan criscros,

Skrivet av criscros:

skramlande ljud vid hög rpm .. och varm blev den direkt så hög rpm därav..

Kunde inte ens hålla sig över 1200mhz i stock utförande oavsett temp. Var tvungen att öka power limiter i trixx med 20%

Detta ökade värmen ännu mer och även fan rpm tills den throttla och lät som fan!

så denna var inget för mig..

nu undrar jag om inte ett 1060 hade varit bättre för mig..

Om det är som andra skriver, att ditt kort inte lever upp till "default-prestanda" skall det betraktas som defekt.
Ta omedelbart kontakt med återförsäljaren.
Dags för garantin att kicka in.

Tråkigt.

Något liknande hände med mig, men jag väntade för länge så jag fick aldrig något korrekt kort innan garantin gick ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan criscros,
Om det är som andra skriver, att ditt kort inte lever upp till "default-prestanda" skall det betraktas som defekt.
Ta omedelbart kontakt med återförsäljaren.
Dags för garantin att kicka in.

Tråkigt.

Något liknande hände med mig, men jag väntade för länge så jag fick aldrig något korrekt kort innan garantin gick ut...

Hej på dig med:)

Ja du det tog mig cirka 3h och jag gjorde ett öppetköp anmälan som godkändes utav komplett(som förövrigt är bland de bättre butikerna enligt mig)

Jag vet inte vad problemet var med kortet.. kan ha varit dåligt exemplar eller så har de sämsta chippen sålt lite billigare i denna aib lösning. Men vad vet jag.. iaf så orkade jag inte hålla på med rx 480 och slog till på ett 1060 (mini kortet inte amp):) tack för heads up!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Bara om Effekten är oförändrad. Och det är den ju inte.
Som jag skrev tidigare, jag drog ner spänningen på mitt referenskort till 1.03V. Kör mycket bra, och förvånansvärt tyst (allt ljud, och all varmluft skickas bakåt under skrivbordet, och steady-state temperaturen inuti kabinettet håller sig låg så bruset ökar inte successivt.).

Jag ser det som att man kan välja två riktningar som RX480 ägare. Antingen försöker man klocka så högt som möjligt i boost clock, eller också kan man inrikta sig på att GPUn inte skall throttla, och sänka spänningar, höja Power limit, och ge GPUn så hög bandbredd som möjligt.
Jag tillhör den andra kategorin, och jag är väldigt nöjd. Men jag kan se att det andra gänget kan bli lite frustrerade. Men med moderna metoder att utnyttja marginalerna direkt från tillverkaren tror jag inte att man blir så mycket lyckligare om man köper nVidia. I grund och botten är samma problematik ute och går.

Hur kan det komma sig att effektbehovet ändras hos förbrukaren\GPU'n? Det kan väl inte ändras ENBART genom att man ändrar spänningen på strömmen som matar den.
Jag vill bara förstå hur det fungerar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon999:

Hur kan det komma sig att effektbehovet ändras hos förbrukaren\GPU'n? Det kan väl inte ändras ENBART genom att man ändrar spänningen på strömmen som matar den.
Jag vill bara förstå hur det fungerar.

Det du ändrar är väl hur stark spänning GPUn begär?
Jag har watt-mätare i väggen och en konstant sanning vid överklock av både CPU och GPU har varit att: högre spänning (allt annat samma) -> högre förbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Det du ändrar är väl hur stark spänning GPUn begär?
Jag har watt-mätare i väggen och en konstant sanning vid överklock av både CPU och GPU har varit att: högre spänning (allt annat samma) -> högre förbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar det, frågan är HUR det går till utan att man minskar på frekvensen.
För att få GPU'n att kräva lägre effekt, dvs. dra samma mängd amper vid en lägre spänning, vid en given belastning och bibehållen frekvens kan man ex. stänga av ett antal stream processorer antar jag men då borde ju också prestandan minska.

Kort sagt. Hur får man GPU'n att kräva lägre spänning, dra samma mängd amper och utföra lika stort arbete? Här är det något som inte riktigt går ihop.

EDIT: Jag tvivlar inte på att det stämmer att RX 480 fungerar bättre om man drar ner på spänningen men fattar inte hur och varför.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon999:

Jag antar det, frågan är HUR det går till utan att man minskar på frekvensen.
För att få GPU'n att kräva lägre effekt, dvs. dra samma mängd amper vid en lägre spänning, vid en given belastning och bibehållen frekvens kan man ex. stänga av ett antal stream processorer antar jag men då borde ju också prestandan minska.

Kort sagt. Hur får man GPU'n att kräva lägre spänning, dra samma mängd amper och utföra lika stort arbete? Här är det något som inte riktigt går ihop.

EDIT: Jag tvivlar inte på att det stämmer att RX 480 fungerar bättre om man drar ner på spänningen men fattar inte hur och varför.

Du utnyttjar samma Princip som vid överklockning. Inga två kretsar är likadana. Vilken spänning de kräver för en viss frekvens varierar från krets till krets. Korten levereras med inställningar som alla chip ska klara. Vissa kort kommer därmed ha marginal över. Denna kan du utnyttja genom att bibehålla frekvens och sänka spänningen alt. Höja frekvensen och bibehålla spänningen (överklocka).

Därmed kommer det ju såklart inte funka på alla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

testade.. den gjorde 1075 och allt under var ostabilt. trots detta så klara den ej av stock klocks..

Iaf så har jag beställt ett 1060, blev så himla trött på att inget rx480 fanns i lager (utav de AIB jag ville ha) och verkar som att 1060 faktiskt är bättre i mitt fall då jag har varmt i chassit osv.

Jag måste säga att det är ett intressant fenomen det här med att folk tar god tid på sig att välja ut en produkt, slår sedan till, får ett defekt exemplar och i vredesmod sedan skiter i all reson och istället tar "helt fel" produkt

Vilka RX 480 var det du var intresserade av?

Tillägg: gjorde en liten koll på hur det ser ut med lagerstatusen för RX480-korten med 8GB bortanför referensdesign.

  • XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition HDMI 3xDP 8GB

  • PowerColor Radeon RX 480 Red Devil HDMI 3xDP 8GB

  • XFX Radeon RX 480 GTR HDMI 3xDP 8GB

Dyra och säljs bara av 3 mer eller mindre obskyra butiker. Är dock i lager.

  • Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming HDMI 3xDP 8GB

Säljs bara av Proshop som förväntas ha den på lager 2 september.

  • MSI Radeon RX 480 Gaming X 2xHDMI 2xDP 8GB

Prissatt till 3300 på Komplett och Inet. Komplett väntar på 49st preliminärt den 11 september. Inet anger inget datum, bara beställningsvara.

  • Asus Radeon RX 480 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB

Alla stora kedjor, tillika Asus recommended reseller, har satt priset till 3400. Komplett väntas få in 29st 1 september, Webhallen anger 9 september och Inet bara beställningsvara.

  • XFX Radeon RX 480 RS Triple X HDMI 3xDP 8GB

Här är listans lysande stjärna! I lager hos Komplett, som nästan är ensam om kortet, för 3000 spänn! Jag undrar dock vad RS egentligen står för. Rejected samples? Nån hake måste det vara. Vad det detta criscros köpte?

  • Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ OC 2xHDMI 2xDP 8GB

3150-3200 hos de stora kedjorna. Inte i lager nånstans dock uppenbarligen några som köpt och fått sina. Dustin säger 12 september. Inet om 12 dagar, dvs 5 september. Komplett 4 september. Netonnet 6 september.

  • Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 8GB (utan OC)

Liknande ovan, men något färre saluför den och färre av dessa verkar ha för avsikt att ha den i lager.

Undrar hur många kort som kommit in och hunnit bli sålda. Efterfrågan överstiger åtminstone tillgången.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag måste säga att det är ett intressant fenomen det här med att folk tar god tid på sig att välja ut en produkt, slår sedan till, får ett defekt exemplar och i vredesmod sedan skiter i all reson och istället tar "helt fel" produkt

Vilka RX 480 var det du var intresserade av?

Ett 1060 är inte helt fel produkt kanske tvärtom då ja behöver ett mindre kort som är svalare..

De va mest nitro ja tänkte isånnafall..

Edit: vill lägga till info. Ang valet mellan 1060 vs 480 var verkligen INTE ett självklart val om man säger så. Det va redan svårt att välja från första början.. sen när alla dessa onödiga "problem" uppstodd så kändes det som om ett zotac 1060 mini skulle passa mina behov bättre än rx 480. Även om ja normalt sett brukar förespråka ett 480 pga dess potential så har jag hunnit tröttna ordentligt på 2 varianter.. ett ref och nu detta xfx kort. Mår knappast dåligt över mitt val ang 1060(återstår o se hur det är att äga) men blev sjukt frustrerad av amd korten..