Fakturastrul och kronofogden efter order på Greattech.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undie:

Sen i allmänhet undrar man ju varför i helvete folk (privatpersoner) handlar på faktura?!

Jo hur i h-vete kan folk betala för något de inte fått? (verkar ju alldeles korkat)

Jag väljer själv alltid en Klarna-faktura eftersom jag vill syna produkten INNAN jag betalar!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Även om felet inte i grunden är GreatTech's så borde ansvariga på företaget omgående gå en kurs i kundbemötande.
Givetvis måste man alltid hålla sina kunder uppdaterade vilket inkluderar att vara tillgänglig och svara i telefon/mail och förklara situationen så ingående som möjligt och sen får man ju absolut inte vara otrevlig mot kund. Anseende och rykte är allt för ett företag, speciellt ett mindre sådant i denna branch. Är ju tämligen enkelt att googla företaget och få upp denna tråd och vips så har man förlorat ett par kunder stället för att tjänat ett par om man omgående hade skrivit ett tillmötesgående, trevligt, informativt och ursäktande inlägg.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

TS besvarade inlägget Kl: 21:08 eftersom han fortfarande verkar tro att vi glömt bort honom då vi enligt TS " hoppas på det bästa verkar det som". Av denna anledning skrev jag att vi har egna intressen att få detta löst förutom kundens felaktiga fakturor. Innan kundernas felaktiga fakturor är lösta kan vi våra utbetalningar. Vi har därför ett stort intresse med att få detta löst för alla än TS verkar tro.

- GT

Om det nu är ett så stort intresse för er att lösa detta så skulle jag i ert fall inte sitta och beklaga mig över allt som kan hända här på sweclockers. Hade jag varit i er sits hade jag slängt mig på telefonen och faktiskt ringt den upprörda kunden (med all rätt) och förklarat att allt ska lösa sig och absolut inte skriva som ni gör över ett forum och hänga ut sina kunder på det sättet.
Detta skadar nog ert namn mer än vad ni tror, iallafall i mina ögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henkka:

Hej du lite väl uppenbara kompis till ägarna.

Kunden har gjort vad han kan förväntas göra med tanke på den information han fått från dina kompisar på Greattech (failtech).

Anledningen till varför ALLA bör handla mot faktura är att du har varan i handen innan du betalar för den. På det sättet kan du inte drabbas vid t.ex. säljarens konkurs eller luras att gå och hämta ut en tom låda på posten (postförskott).

T.ex. när Datorbutiken.com gick i konkurs var det hundratals om inte tusentals kunder som betalat i förväg och därmed fick se sig "blåsta" på pengarna då de inte fått sina varor än och pengarna de betalat in gick till andra som var högre prioriterade i konkursen.

Frågor på det?

Du har för det mesta inte bättre skydd om du handlar på faktura via ett kreditbolag, skulden säljs i samma sekund som du klickar på köp och övergår till kreditbolaget, risken att inte få varan men att skulden är kvar ökar i det fall det varulevererande företaget skulle gå i konkurs.
Man bör helt enkelt aldrig handla via företag typ Klarna och Svea, om alla slutade göda dem skulle de dö ut vilket vore en välgärning för all handel eftersom de endast är en fördyrande mellanhand som mest ställer till problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Anledningen till varför ALLA bör handla mot faktura är att du har varan i handen innan du betalar för den. På det sättet kan du inte drabbas vid t.ex. säljarens konkurs eller luras att gå och hämta ut en tom låda på posten (postförskott).

T.ex. när Datorbutiken.com gick i konkurs var det hundratals om inte tusentals kunder som betalat i förväg och därmed fick se sig "blåsta" på pengarna då de inte fått sina varor än och pengarna de betalat in gick till andra som var högre prioriterade i konkursen.

Frågor på det?

Frågan är om du inte t o m har bättre skydd om du handlar med betalkort. Utöver @mrqaffe vettiga inlägg ovan har jag en fråga.

Du anger konkurs och risken att bli blåst (tom kartong) som anledningar att betala på faktura. Sedan lägger du fram datorbutiken.com som exempel, vilket är ett bra exempel då de var trovärdiga (handlade själv från de).

Under alla år jag har handlat på nätet har jag aldrig blivit blåst. Om man handlar utav relativt seriösa aktörer, har du något underlag för att snittpersonen förlorar på handling med förskottsbetalning gentemot handling på faktura (fakturaavgift), i slutändan? Om vi skulle följa en grupp på 10000 personer, alla lägger dubletter på sina ordrar under sin livstid, en med förskottsbetalning och en med faktura, har du något som styrker att förskottsbetalarna verkligen "förlorar" mer på detta?

Nu vet inte jag vad snittordern för folk ligger på, men om vi säger 2000kr. Vet heller inte hur mycket fakturaavgifter skiljer sig olika återförsäljare emellan, men verkar ligga på 29kr på de ställen jag kikat på. Om vi förutsätter att alla klarar sig ifrån andra avgifter såsom ev ränta så menar du att man blir blåst på ca var 69e nätorder man lägger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har för det mesta inte bättre skydd om du handlar på faktura via ett kreditbolag, skulden säljs i samma sekund som du klickar på köp och övergår till kreditbolaget, risken att inte få varan men att skulden är kvar ökar i det fall det varulevererande företaget skulle gå i konkurs.
Man bör helt enkelt aldrig handla via företag typ Klarna och Svea, om alla slutade göda dem skulle de dö ut vilket vore en välgärning för all handel eftersom de endast är en fördyrande mellanhand som mest ställer till problem.

Hur tycker du man ska betala utan mellanhänder via internet? Utan bank, kortföretag eller kreditbolag? Alla tar betalt för sina transaktioner, fast det syns på olika sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Frågan är om du inte t o m har bättre skydd om du handlar med betalkort. Utöver @mrqaffe vettiga inlägg ovan har jag en fråga.

Du anger konkurs och risken att bli blåst (tom kartong) som anledningar att betala på faktura. Sedan lägger du fram datorbutiken.com som exempel, vilket är ett bra exempel då de var trovärdiga (handlade själv från de).

Under alla år jag har handlat på nätet har jag aldrig blivit blåst. Om man handlar utav relativt seriösa aktörer, har du något underlag för att snittpersonen förlorar på handling med förskottsbetalning gentemot handling på faktura (fakturaavgift), i slutändan? Om vi skulle följa en grupp på 10000 personer, alla lägger dubletter på sina ordrar under sin livstid, en med förskottsbetalning och en med faktura, har du något som styrker att förskottsbetalarna verkligen "förlorar" mer på detta?

Nu vet inte jag vad snittordern för folk ligger på, men om vi säger 2000kr. Vet heller inte hur mycket fakturaavgifter skiljer sig olika återförsäljare emellan, men verkar ligga på 29kr på de ställen jag kikat på. Om vi förutsätter att alla klarar sig ifrån andra avgifter såsom ev ränta så menar du att man blir blåst på ca var 69e nätorder man lägger.

Fakturaavgiften är ofta 0 kr på de korta (14-30 dagar) "fakturorna" idag, några kör 29 kr men oftast gratis så länge du inte vill dela upp betalningen över tid. Man lever numera på påminnelseavgifter, ränta på påminnelser och på dem som vill dela upp betalningarna i delar. Antagligen betalar företagen också för att få ha tjänsten...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat från gt och har inga kopplingar där. Men jag förstår GT, har jobbat i butik i många år och såna här trådar sabbar ens rykte något enormt. Kanske är inte GT´S bemötande det bästa i tråden, men dem förlorar många tusenlappar på detta, jag jobbade i en större firma men när folk skapa trådar om våran butik pga strul med liknade saker kostade det mycket pengar, att ett mindre företag blir upprört förstår jag fullt ut. Jag kommer inte välja bort GT i framtiden då dem försöker sjukt mycket mer än företag jag har erfarenhet ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Har aldrig handlat från gt och har inga kopplingar där. Men jag förstår GT, har jobbat i butik i många år och såna här trådar sabbar ens rykte något enormt. Kanske är inte GT´S bemötande det bästa i tråden, men dem förlorar många tusenlappar på detta, jag jobbade i en större firma men när folk skapa trådar om våran butik pga strul med liknade saker kostade det mycket pengar, att ett mindre företag blir upprört förstår jag fullt ut. Jag kommer inte välja bort GT i framtiden då dem försöker sjukt mycket mer än företag jag har erfarenhet ifrån.

Är det mer synd om GT än TS som fått Kronofogden på sig på grund av GTs/Svea ekonomis fuckup?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Fakturaavgiften är ofta 0 kr på de korta (14-30 dagar) "fakturorna" idag, några kör 29 kr men oftast gratis så länge du inte vill dela upp betalningen över tid. Man lever numera på påminnelseavgifter, ränta på påminnelser och på dem som vill dela upp betalningarna i delar. Antagligen betalar företagen också för att få ha tjänsten...

Okej, klickade endast in på outnorth och dustin. Det låter ju vettigt ur affärssynvinkel, få upp omsättningen lite, förhoppningsvis med folk som inte har förmågan att betala tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Är det mer synd om GT än TS som fått Kronofogden på sig på grund av GTs/Svea ekonomis fuckup?

Skickades från m.sweclockers.com

TS kommer ej att få problem med KF så länge han bestrider det, visst är det tråkigt men jag som jobbar med kunder dagligen hävdar nog att det är lika synd om båda

Permalänk
Medlem

GT är nog det företag i branchen jag har minst förtroende för. De verkar ägna det mesta av sin tid till att hänga på SweClockers och försöka bortförklara sin bristfälliga kundhantering... Aldrig GT för min del!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

TS kommer ej att få problem med KF så länge han bestrider det, visst är det tråkigt men jag som jobbar med kunder dagligen hävdar nog att det är lika synd om båda

GT får skit för att de, med sin samarbetspartner, har satt TS i klistret. De verkar oförstående till TS ilska och frustration och framhäver istället hur jobbigt det är för dem. De verkar inte göra sitt yttersta för att hjälpa deras kund. Jag har svårt att tycka synd om GT när de skriver som de gör i ärendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte synd om GT på något sätt. Jobbar också med kunder dagligen och hade jag bemött mina kunder på det sättet som GT gör i denna tråden så hade jag inte haft några kunder. Om man som leverantör har kunder som får problem även om man inte är hundra procent ansvarig själv så gör man sitt absolut bästa för att lösa kundens problem. Om man nu "säljer sina fakturor" osv så innebär det inte att man på något sätt är fri från ansvar. Kunden har fortfarande köpt en vara eller tjänst av dig, vill man ha tillbaka kunden och även slippa negativa omdömen så agerar man i kundens intresse och man gör för guds skull inte narr av kunden eller kommer med skylla ifrån sig argument.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Har tidigare försvarat GT (länge sen) för att de är ärliga och raka i sin kommunikation här på Swec, om än ibland något för uppriktiga.. Denna gång var det inte klockrent.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det svar som jag, om jag vore kund, skulle vilja få från GT är något i stil med:
"Vi beklagar det som har inträffat och de konsekvenser som det har fått för TS. Vi gör allt som står i vår makt för att lösa det på bästa sätt för TS. Under morgondagen kommer jag att kontakta både Svea Ekonomi och Kronofogden för försöka att lösa detta för TS."

Svårt? Det tycker inte jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Sen i allmänhet undrar man ju varför i helvete folk (privatpersoner) handlar på faktura?!

Handlar nästan alltid på faktura, smidigt och man vet att man inte behöver betala förrän man har produkten i sin hand. Blir det problem med leveransen eller varan är DoA skjuter man bara upp fakturan tills kundtjänst löst problemet.

Permalänk
Medlem

det enda företaget jag skulle ta på kredit är Komplett, enda företaget de sköter all fakturering själva och inga andra företag inblandande.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Netforce:

det enda företaget jag skulle ta på kredit är Komplett, enda företaget de sköter all fakturering själva och inga andra företag inblandande.

Jag vet inte varför det är kreditbolaget som debatteras här. Jag handlar också ofta på faktura, oftast via Klarna, för att jag inte vill betala innan jag har fått och kunnat kolla prylen jag beställt. Några gånger har det strulat med leveransen, men efter ett samtal till Klarna så har det löst sig. Felet här är att TS bara kontaktat Greattech. Med en faktura på 30k så hade jag inte nöjt mig med det utan bestridit skriftligen till både Svea och Greattech. I och med att man bestrider så har man skjutit över bevisbördan på Greattech/Svea, och då kommer det att bli en helt annan attention i ärendet eftersom de inte kan komma med några ytterligare krav innan bestridan är hanterad. Och de vill ju oftast ha sina pengar.

Sedan är det också så att man är tvungen att betala sin skuld även om man inte får någon faktura eller får en felaktig faktura, så hade TS gjort rätt skulle han betala så mycket som han skulle betala på den första fakturan och bestridit resten. Då hade han kunnat luta sig tillbaka sedan och låta packet reda upp soppan. Nu är han ju istället mitt i den. Och om TS ännu inte betalat det han ska betala så är det inte för sent att göra det. Det kommer att hjälpa mycket i kontakt med tex Kronofogden om man kan visa orderbekräftelse plus kvitto på betalning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Undie: Klar som tusan man handlar på faktura eller? Speciellt när det inte är nån fakturaavgift när man väljer 14 dagar. Tänk lite...

Visa signatur

[]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Redigerat rubriken för att bättre beskriva trådens innehåll!

*Rubrik redigerad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Doften av akut likviditetsbrist osar hos detta företag ... någon viskade "snart noterad på konken.nu.."
Håller med om att köparen borde ha reagerat betydligt mer rappt och gentemot fordringsägaren. Ganska oslipat...
I övrigt så har jag lagt ner tid på läsa allt i tråden men kan inte se att själva företaget har varit annat än vårdslöst när de sagt till köparen att inte betala fakturan.
Tycker fakiskt att de håller tillräckligt god ton ,men likviditetsbrist osar tydligt här mellan raderna.
De kanske inte direkt vet vad de håller på med, eller borde göra eller kanske t.o.m inte ens förstår vad de skall göra för lösa situationen för kunden...?
Slapphet?
Personligen skulle jag handla av norrlänningar om jag måste anlita en liten firma...

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Hur tycker du man ska betala utan mellanhänder via internet? Utan bank, kortföretag eller kreditbolag? Alla tar betalt för sina transaktioner, fast det syns på olika sätt.

Nån mellanhand behövs men inte flera , att betala via kreditföretagen går i de allra flesta fall via kontokort eller bank så de är i de flesta fall bara en extra mellanhand som egentligen inte tillför något av värde men de tar betalt.
Jag tycker att de utgör en onödig mellanhand och har svårt att se att de gör nått annat än ökar kostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

det enda företaget jag skulle ta på kredit är Komplett, enda företaget de sköter all fakturering själva och inga andra företag inblandande.

Krävs en rätt stadig likviditet för att ligga ute med pengarna själv om man har denna typ av verksamhet så kan förstå om mindre handlare kör med nån form av fakturafinansiering. Du har för övrigt fel, Komplett använder Klarna Faktura enligt denna sida https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=inv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Tycker att trådstartaren överreagerar en aning även om jag förstår att det är läskigt så fort Kronofogden kommer på tal. Saken är bara den att hot om Kronofogden inte är så himla läskiga, man skall helt enkelt bara skriva tillbaka att man bestrider kravet så får man ta det därifrån.

Jag har aldrig handlat från Greattech, men har varit inne i deras butik på Kungsholmen då jag jobbar ganska nära. Den är i alla fall ren och snygg och ser inte ut att drivas av några klåpare. Tycker att det finns andra sätt att reagera på än att börja varna för att handla på vissa ställen när alla fakta inte är på bordet. Vore bättre att man börjar en tråd där man förklarar situationen och frågar efter råd istället.

Jag har som sagt aldrig själv varit kund på Greattech men tycker att det vore synd om ett litet företag hamnar i vanrykte på lösa grunder, det handlar ju bara om en kunds problem. Särskilt när det snart bara är jättarna kvar att vända sig till för de som vill ha hjälp med att skräddarsy en dator.

Att Greattech har dåligt rykte är verkligen inte lösa grunder, och bara för du varit inne i deras butik och tycker den är "ren och snygg" så säger det absolut ingenting vad som gömmer sig under själva fasaden.
Rekommenderar att skriva in Greattech i sökfältet här på Sweclockers. Om din uppfattning av företaget inte ändras efter det, så är du antingen anställd eller blind.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Att Greattech har dåligt rykte är verkligen inte lösa grunder, och bara för du varit inne i deras butik och tycker den är "ren och snygg" så säger det absolut ingenting vad som gömmer sig under själva fasaden.
Rekommenderar att skriva in Greattech i sökfältet här på Sweclockers. Om din uppfattning av företaget inte ändras efter det, så är du antingen anställd eller blind.

Kanske har Greattech dåligt rykte, men det TS de facto råkat ut för är inte så himla farligt i mina ögon. Han har i redan i juni fått hem en dator för över 11 000 kronor, som han skriver funkar bra. Hittills har han inte behövt betala en krona för datorn, och om han bara bestrider det felaktiga kravet från Kronofogden kommer han heller aldrig att i slutändan behöva betala mer än de 11 000 datorn kostade.

Tycker både att TS och Greattech överreagerar i den här tråden. Och om Greattech har dåligt kundbemötande så är de inte ensamma om det i alla fall. Kolla in tråden om Cdon om inte annat, eller en massa andra företag som inte finns på Sweclockers forum. Men visst, att en butik är "ren och snygg" är ju inte en garanti för någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Kanske har Greattech dåligt rykte, men det TS de facto råkat ut för är inte så himla farligt i mina ögon. Han har i redan i juni fått hem en dator för över 11 000 kronor, som han skriver funkar bra. Hittills har han inte behövt betala en krona för datorn, och om han bara bestrider det felaktiga kravet från Kronofogden kommer han heller aldrig att i slutändan behöva betala mer än de 11 000 datorn kostade.

Tycker både att TS och Greattech överreagerar i den här tråden. Och om Greattech har dåligt kundbemötande så är de inte ensamma om det i alla fall. Kolla in tråden om Cdon om inte annat, eller en massa andra företag som inte finns på Sweclockers forum. Men visst, att en butik är "ren och snygg" är ju inte en garanti för någonting.

Som jag nämnt tidigare, har du prövat spendera din dag med att handskas med Kronofogden pga. att firman du handlat från inte lyckats göra rätt? Bara telefonkön till växeln brukar ta en halvtimme, sen ska man kopplas vidare där det också är kö. Så får man snacka med en person som inte alls känner någon medkänsla och behandlar en som en brottsling. Och någon som aldrig har haft några som helst problem med att betala sina räkningar ändå blir anmäld till KFM är mycket nedlåtande och frustrerande.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Kanske har Greattech dåligt rykte, men det TS de facto råkat ut för är inte så himla farligt i mina ögon. Han har i redan i juni fått hem en dator för över 11 000 kronor, som han skriver funkar bra. Hittills har han inte behövt betala en krona för datorn, och om han bara bestrider det felaktiga kravet från Kronofogden kommer han heller aldrig att i slutändan behöva betala mer än de 11 000 datorn kostade.

Tycker både att TS och Greattech överreagerar i den här tråden. Och om Greattech har dåligt kundbemötande så är de inte ensamma om det i alla fall. Kolla in tråden om Cdon om inte annat, eller en massa andra företag som inte finns på Sweclockers forum. Men visst, att en butik är "ren och snygg" är ju inte en garanti för någonting.

Kan nästan lova dig att det här aldrig hade hänt med CDON, dom hade vid första kontakten löst detta tillsammans med företaget som sköter deras fakturor. Dom hade heller aldrig gått ut på forum och skrivit syrliga inlägg till en person som fått lägga åtskilliga timmar på att försöka reda upp något han inte skulle behövt ta i överhuvudtaget. Det är stor skillnad på dessa företag var det gäller ansvar och klass. Har lagt hundratals ordrar hos CDON och många andra företag och det har givetvis strulat ett par gånger då den mänskliga faktorn alltid är med i bilden. Skillnaden är att ett seriöst företag tar ansvar för sina misstag och inte lägger ansvaret på andra. Hade företaget i fråga gått ut med en gång och tagit ansvar och löst detta så hade det aldrig behövt bli någon badwil i en forumtråd på internet. Som det sköts nu så skjuter dom enbart sig själva i foten.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Hej,

Eftersom det har blivit populärt med att skapa en tråd på Sweclockers och maila samtidigt så kan vi i fortsättningen hålla oss till Sweclockers i ärendet.

Hur går ärendet? Eller har ni beslutat att hålla er till mail istället? för vad ni än skriver här så verkar ni få bakslag och ännu sämre rykte för er toppklassiga support.

Fyfan TS! jag lider med dig. KFM + 30k i faktura och GT som typ skiter i/hånar kunden i sitt bemötande skulle få vem som helst att känna oro.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara känna för TS ifrån vad jag läst. Hade själv blivit super stressad av kronofogs biten och bara tanken av alla telefonköer gör mig matt...

Ni som väljer att försvara GT gör mig lite konfunderad. Det är inte en diskution mellan två personer där båda har samma utgångsläge. Det är mellan en person och ett företag. Det finns en anledning att frasen "kunden har alltid rätt" kom till, som företag ska man behandla sina kunder med respekt och bra bemötande. Även i lägen där de tycker att kunde gör fel, och de ska de göra på den enkla basisen att kunden är den som betalar deras lön. Genom att köpa en produkt / tjänst, datorn i dett fallet, av ett företagt köper man även tjänsterna runt om vid eventuellt strul osv.

Så även om GTs aggresiva inlägg är 100% rätt i fakta så är det inte så man beter sig som företag. Men får svära när kunden inte hör eller diskutera det med kollegan, det är absolut inget som kunden eller ett helt forum ska få höra...

Vad jag ser framför mig när jag läser GTs inlägg är en finnig tonåring som skriker när något skylls på den men samtidigt för lat för att göra något själv.
Lär er hyfs eller lägg ner.