Vad behövs för att nyttja grannhusets nät

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att nyttja grannhusets nät

Skulle behöva lite insikt från er andra kring följande ärende.

Situationen ser ut som följer:

Fiber är infört i området jag bor, men kommer inte att komma till vårt boende.
Ett grannhus, ca 15 meter bort, har fått fiber och en god vän där kan tänka sig att dela ut lite bandbredd.
Detta skulle innebära att jag slipper betala för min dyra (kr/mbit) ADSL och istället "betala" min polare för nätverket = win/win.

Hur löser jag detta bäst/billigast?
Vilka delar behövs, riktantenn, router, extender???

Går att lösa "fri" sikt mellan husen.

Permalänk

25m CAT-5e?

Permalänk
Medlem

Lång sladd kopplad till grannens router som sedan är kopplad till din egen valfria router borde räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverM:

Skulle behöva lite insikt från er andra kring följande ärende.

Situationen ser ut som följer:

Fiber är infört i området jag bor, men kommer inte att komma till vårt boende.
Ett grannhus, ca 15 meter bort, har fått fiber och en god vän där kan tänka sig att dela ut lite bandbredd.
Detta skulle innebära att jag slipper betala för min dyra (kr/mbit) ADSL och istället "betala" min polare för nätverket = win/win.

Hur löser jag detta bäst/billigast?
Vilka delar behövs, riktantenn, router, extender???

Går att lösa "fri" sikt mellan husen.

Kabel eller genom wifi.
Kabel är tråkigast då ni måste höja den över vissa mått skapta av bil huliganerna. Wifi router hos hen och wifi hos dig skulle kosta kanske 2 kkr.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Att dra en kabel mellan olika hus har tagits upp tidigare i forumet , lång historia kort , potentialskillnad mellan husens elnät kan ställa till det , inte att det inte funkar utan typ kortslutning/brand.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Att dra en kabel mellan olika hus har tagits upp tidigare i forumet , lång historia kort , potentialskillnad mellan husens elnät kan ställa till det , inte att det inte funkar utan typ kortslutning/brand.

Jag har inte läst de trådar du refererar till, men så vitt jag vet är det standard i all ethernetutrustning med isolationstransformatorer på kommunikationssidan som förhindrar alla såna här problem.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte någon sorts Wifilösning...vad behöver jag då?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Trist bara med höghastighetsinternet genom fiber å sen köra trådlöst

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Mja, fast point 2 point länkar kan man ju bomba på ganska hårt med ändå.
Jag kör wifi över till en polare, 75 meter, maxar hans 250/50 lina utan några som helst bekymmer, har faktiskt inte testat vad länken klarar max nu när jag tänker efter, får bli ett åtagande i helgen.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Om möjligt är en trådbunden anslutning att föredra, de håller högre hastighet och har lägre latens.
Fast det kan bli krångligt om det finns hinder mellan er, som tex en väg etc.

Går det inte med trådad anslutning är trådlöst det enda alternativet.
Kanske ni kan dra en fast kabel så nära ditt hus som möjligt och ansluta en trådlös accesspunkt för utomhusbruk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SilverM:

Jag tänkte någon sorts Wifilösning...vad behöver jag då?

konkret exempel på bra/hyfsat bra grejer utan att du går i personlig konkurs:

köp 2 st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846457 .

Den ena kopplas in i polarens router. Monteras på hans fasad riktad mot din kåk/din enhet.

köp 1st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082 . koppla samman med din Locoenhet. ställ om din router till driftläge AP. det ska inte vara två routrar i samma nät.

Överkurs: ni kanske inte vill dela samma LAN/nätverk, så att tex. när du ska casta 3D-HD-porr till teven så råkar grannens 5-åriga unge se det på sin tv...

Alt 1. Han måste då han en vanlig switch mellan sin router och mediaomvandlaren. Locosändaren och hans router kopplas parallellt in i switchen. Kräver att ni kan få 2 ip från ISP. Din router ska vara "router", inte i AP-läge.

Alt 2. Hans router måste hantera vlan, eller om han har en switch som gör dito. Din router ska vara i AP-läge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har inte läst de trådar du refererar till, men så vitt jag vet är det standard i all ethernetutrustning med isolationstransformatorer på kommunikationssidan som förhindrar alla såna här problem.

Det är inte riktigt så enkelt, du skapar också en koppling som kan sänka säkerheten om det uppstår ett elfel, du kan jämföra det lite med att dra in en jordad skarvsladd i ett rum som saknar jordade uttag, man ökar då olycksrisken och det är därför förbjudet att blanda jordat och ojordat vid installation och det bör man tänka på även vid användande av lösa sladdar.

Man bör inte dra en signalkabel mellan hus på det sättet utan använda nått som ger en galvanisk separation, en radiolänk eller fiber är att rekommendera om ska göra det elsäkert eftersom nätverksprylarna helt enkelt inte är skyddade och dimensionerade för att kunna skydda mot risker som kan uppstå vid elfel.
Risker som kan uppstå om det inträffar ett elfel i det ena huset kan alltså fortplanta sig till det andra och det kan potentiellt innebära person eller brandfara.
Det är dessutom många gånger mycket enklare att använda en radiolänk eftersom det kan vara bökigt att gräva ner en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte riktigt så enkelt, du skapar också en koppling som kan sänka säkerheten om det uppstår ett elfel, du kan jämföra det lite med att dra in en jordad skarvsladd i ett rum som saknar jordade uttag, man ökar då olycksrisken och det är därför förbjudet att blanda jordat och ojordat vid installation och det bör man tänka på även vid användande av lösa sladdar.

Man bör inte dra en signalkabel mellan hus på det sättet utan använda nått som ger en galvanisk separation, en radiolänk eller fiber är att rekommendera om ska göra det elsäkert eftersom nätverksprylarna helt enkelt inte är skyddade och dimensionerade för att kunna skydda mot risker som kan uppstå vid elfel.
Risker som kan uppstå om det inträffar ett elfel i det ena huset kan alltså fortplanta sig till det andra och det kan potentiellt innebära person eller brandfara.
Det är dessutom många gånger mycket enklare att använda en radiolänk eftersom det kan vara bökigt att gräva ner en kabel.

Instämmer i ovanstående samt att jag vill vara tydlig med att den isolering som finns i ett nätverkskort bara är dimensionerad för normala driftsförhållanden. En åskträff går rakt igenom med förstörd utrustning som resultat (personlig erfarenhet innan jag bytte till fiber). Därmed är det en stark rekommendation från mig att gå på fiber om man ska gå mellan hus.

tex 2 st http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190926-t...
2 st http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/238563-d...
och sen en 20 meters multimode fiber för utomhusbruk med lc kontakter (brukar gå att hitta för runt 4-500 på ebay)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415