Fick en ny uppdatering av windows 10, datorn kraschar.

Permalänk
Medlem

Fick en ny uppdatering av windows 10, datorn kraschar.

Hej, är ingen datorexpert men ska försöka förklara mitt problem.

Har en fujitsu laptop med windows 7 pro licens. Förra sommaren uppgraderades den till windows 10 pro utan problem. Men igår uppstod det problem. Jag fick en uppdatering av windows 10, jag installerade den. Genast märkte jag att datorn segade ner ordentligt, sen började den stänga av sig hela tiden och starta om utan anledning. Jag lyckades ha den på tillräckligt länge för att rädda mina filer. Då körde jag en total återställning med formatering. Det fungerade bra, men så fort datorn skulle starta upp nya windows så kraschar den. Det blir en blå skärm där följande står:

Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt.

Hänvisar även till http://windows.com/stopcode , Men det gör mig inte så mycket klokare då jag inte kommer åt någon startmeny ens.
Blivit rådd att starta datorn i felsäkert läge av vänner, men hur gör man det i windows 10? Brukade komma upp som alternativ förr om åren i äldre windows verisoner.

Just nu håller jag på att ladda ner windows 10 usb start sticka. Fanns inte windows 10 pro att välja, fungerar det ändå tror ni? Vill helst inte behöva använda den om det finns en enklare lösning.

Tack på förhand för hjälp, min dator har varit helt problemfri i alla år, inga virus och konstigheter, Så det känns mer som att det är nåt fel med någon drivrutin eller något som inte gick ihop med den nya uppdateringen.

/Theresia

Permalänk
Rekordmedlem

Det släpptes en ny version av win 10 den 2a augusti och det är väl den som strular för dig, du får nog vänta ett tag och hoppas de fixar buggarna eller köra en äldre version och inte köra in senaste versionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har lyckats lista ut att det är en systemfil snp2uvc.sys som "misslyckas".
Antagligen drivrutinen till min webcamera som jag uppdaterade igår innan jag uppdaterade windows. Men problemet kvarstår, hur ska jag lyckas ta bort den filen om jag inte ens kommer in i datorn.. :S... får väl bli en linuxdator annars

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tessika:

Har lyckats lista ut att det är en systemfil snp2uvc.sys som "misslyckas".
Antagligen drivrutinen till min webcamera som jag uppdaterade igår innan jag uppdaterade windows. Men problemet kvarstår, hur ska jag lyckas ta bort den filen om jag inte ens kommer in i datorn.. :S... får väl bli en linuxdator annars

Om det är helt omöjligt att få igång datorn så får du nog installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är helt omöjligt att få igång datorn så får du nog installera om.

Ja, har precis lyckats göra en ny installation. Efter 30 minuters användande så händer samma sak igen. Jag tog bort webbkameran från enhetshanteraren nu. Får se om det påverkar något.. tack iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande problem med min pappas Fujitsu laptop för någon månad sen; att en uppdatering till w10 förstörde hela systemet. Orkar inte dra hela historien igen, men vi fick ingen ordning på det och var till slut tvungna att installera Win 7 pro igen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?