Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Ska säga till chefen att jag inte vill ha någon lön, men han kan donera lite pengar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Din donation blir till följd av utfört arbete, då är det ingen gåva utan en inkomst som ska skattas. Vad händer om din chef inte känner för att donera?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....
Betalning till gatumusikant

Frivilliga betalningar som gatumusikanter och liknande får är inte skattepliktiga (8 § första stycket 1 A-SINK). Det rör sig här om sådana personer som utan inträdesavgift uppträder med musik, sång, akrobatik och liknande aktiviteter på gator, torg, tunnelbanestationer och andra platser.

intressant, då borde ju rättvisemässigt detta vara härnäst till the chopping-block, och skatteförpliktigas.

EDIT: Förutsatt att pengarna dom drar in överstiger en viss totalsumma per månad

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det är häftigt att betala skatt!

Permalänk
Skrivet av Marticus:

intressant, då borde ju rättvisemässigt detta vara härnäst till the chopping-block, och skatteförpliktigas.

Tveksamt, för då kopplas högsta rättsinstans in (Aftonslaskan, SVT o.s.v) och musklar igenom ett undantag.

Återigen, godtycklighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Det är häftigt att betala skatt!

Alla dagisbarn, åldringar, skolelever och sjuka tackar för din inställning!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@LadyAlva: Det spelar ingen roll var dina pengar ligger. Om du har dom på Swedbank, en utländsk bank eller på PayPal. Har du skattepliktiga inkomster ska dom beskattas. Sen kanske det är svårare för skatteverket att se hur mycket pengar du har på ditt paypalkonto jämfört med en svensk bank. Men jag tror nog inte det är några problem för skatteverket att få fram det heller om dom vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clint Eastwood:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....
Betalning till gatumusikant

Frivilliga betalningar som gatumusikanter och liknande får är inte skattepliktiga (8 § första stycket 1 A-SINK). Det rör sig här om sådana personer som utan inträdesavgift uppträder med musik, sång, akrobatik och liknande aktiviteter på gator, torg, tunnelbanestationer och andra platser.

Vadtusan är det för lagstiftare vi har som gör undantag i lagen enbart för att dessa ska få föra oväsen?
Det hade ju varit superlätt att lägga till folk som streamar spel och liknande om de bara ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Läste du vad det står under hans Donera knapp?
Han verkar ju iallafall bokföra sina donationer.

Det gjorde jag faktiskt inte och det är första gången jag sett någon skriva så. Inte illa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@Marticus:
Bittert och bittert, nja....varför ska jag skattas på mitt arbete/lön/hobby när inte detta gäller alla?
Detta är den krassa verkligheten/sanningen, jag betalar skatt på skatten, skulle jag få tillbaka några ynkliga tusenlappar på skatten så ska det skattas för redan skattade pengar.

Är inte lagen lika för alla? Ajdå! jag glömde att jag är en medelålders vit kränkt hetrosexuell man......

Resten av snacket får vi nog ta på alternativmedia, detta är ju trots allt ett Datorforum

Permalänk
Medlem

Folk som inte tycker att det ska skattas använder samma retorik som var på tapeten för några år sedan vid försäljning av alkohol.

Sälj papperslappar för 50 spänn. Sen kan dessa bytas mot en öl. Jag har inte sålt en öl, så jag behöver inget utskänkningstillstånd, eller hur?

Bara för att man 'kallar' det donation så betyder det inte att det inte är en inkomst. Det är en donation för _dig_ men en (i många fall) inkomst för mottagaren. Och det är han som skattar, inte du.

Att man ska skatta är för mig inte ens en diskussion. Den stora frågan är, borde man betala arbetsgivaravgifter för sig själv? Om man tjänar mer än 30k per år så JA. Då är du egenföretagare och borde betala sociala avgifter. Mao du skulle behålla en tredjedel av all inkomst som alla andra företagare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Marticus:

intressant, då borde ju rättvisemässigt detta vara härnäst till the chopping-block, och skatteförpliktigas.

EDIT: Förutsatt att pengarna dom drar in överstiger en viss totalsumma per månad

Var hittar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Var hittar du det?

det är min åsikt, inget annat. vet inte vad "hobbyverksamhetslagen" säger dock.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

det är min åsikt, inget annat. vet inte vad "hobbyverksamhetslagen" säger dock.

Jaha, ok. Nåväl, det är intressant att vi har lite olika åsikter.

Allt gött.

Permalänk
Medlem

Taxichaufförer skall skatta på all dricks..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jaha, ok. Nåväl, det är intressant att vi har lite olika åsikter.

Allt gött.

absolut, tråkigt skulle det vara om alla tyckte likadant

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....
Betalning till gatumusikant

Frivilliga betalningar som gatumusikanter och liknande får är inte skattepliktiga (8 § första stycket 1 A-SINK). Det rör sig här om sådana personer som utan inträdesavgift uppträder med musik, sång, akrobatik och liknande aktiviteter på gator, torg, tunnelbanestationer och andra platser.

Jag tror att någon hade kunnat utmana detta skattekrav juridiskt då det verkar vara en quickfix-ruling för att få in mer pengar, inget som är i enlighet med övrig svensk skatterätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

svårt att motivera för skatteverket varför man drar in tusentals(tiotusentals) kronor via paypal "utan anledning" månad ut och månad in, tror knappast dom kommer acceptera "snäll farmor" som motivering.

Det brukar väll finnas en anledning paypal används ofta, just för "svarta" pengar.
Sen är det väl inte direkt så svårt att flytta runt pengar utanför svenska systemet direkt.

Tror knappast dom stora streamersen kommer redovisa ett dugg tbh.

Permalänk
Medlem

Detta är en extremt svår fråga, och jag tänker förbli neutral. Finns bra argument åt båda hållen och jag håller med dem alla (i princip), sen vad denna 'skatt' spenderas på kan man ju bara undra... FÅNGA SPÖKEN kanske

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det brukar väll finnas en anledning paypal används ofta, just för "svarta" pengar.
Sen är det väl inte direkt så svårt att flytta runt pengar utanför svenska systemet direkt.

Tror knappast dom stora streamersen kommer redovisa ett dugg tbh.

Tror mycket kommer till moral, som med många andra saker man lätt kan sopa under mattan när man egentligen inte får.

Sen blir ju påföljderna, om man blir upptäckt, massiva. Då förskingra pengar från staten är det värsta man kan göra i detta land.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Detta är en extremt svår fråga, och jag tänker förbli neutral. Finns bra argument åt båda hållen och jag håller med dem alla (i princip), sen vad denna 'skatt' spenderas på kan man ju bara undra... FÅNGA SPÖKEN kanske

Vem vet, det kanske går till att ta ner pitatebay domäner? Hehehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Bekric:

Hur ska de dock kunna hålla koll på det ? Är väl bara säga till Skatteverket att man får donationer från sin farmor i Zimbabwe och på det sättet slippa skatta ?

På samma sätt som alla andra från visa sin inkomst, alltså genom deklarationen. Jag menar att det är rätt svårt att smita från detta då dom uppenbarligen finns på nätet och uppenbarligen många gånger visar sina donationer live i feeden. Inte speciellt svårt för skatteverket att hitta dom som fuskar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

Är inte så mycket för ett skattefinansierat samhälle men jag tycker ändå att detta är rätt på samma vis som jag tycker att det ska finnas en inkomstskatt. Jag är för skatter då de behövs för att ett organiserat samhälle ska fungera men jag anser att allt inte behöver lösas med skattemedel. När skattepolitiken går för långt då straffas man för att man är framgångsrik.

Det må vara så att man väljer att bidra eller inte. Men jag ser det som vilken firma som helst, ingen vill betala för en dålig produkt. En dålig produkt ger ingen inkomst. En bra produkt ger en inkomst och ska då beskattas likt alla andra inkomster. En logisk skatt i det land vi lever i.

Till er som inte gillar nyheten.
Världen är INTE och kommer ALDRIG att bli RÄTTVIS. Det är fakta, i en ekonomi måste det finnas vinnare och förlorare rent ekonomiskt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Självklart ska de som drar in större summor med pengar skatta för det. Det krävs inte många sekunders fundering innan man inser att låta detta gå skattefritt skapar stora hål i skattesystemet. Man får ju tjäna en hyfsad slant på hobbyverksamhet innan det blir skattepliktigt så något liknande kommer spela in även här. Tjänar man mer än så är det definitivt dags att börja betala skatt, och förhoppningsvis har man väl blivit uppfostrad till att göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem

när kommer skatten på tiggarna ?

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Din donation blir till följd av utfört arbete, då är det ingen gåva utan en inkomst som ska skattas. Vad händer om din chef inte känner för att donera?

Fast det är ju exakt samma sak. Jag kan säga till min chef att jag inte vill ha någon lön. Dock tar jag gärna emot donationer, om chefen inte ger mig några donationer kommer jag inte att vara kvar (en tyst överenskommelse alltså). För mig är det alldeles självklart att en som streamer som tjänar pengar på sin verksamhet ska betala inkomstskatt, jag tycker självklart också att gatumusikanter och liknande bör betala inkomstskatt då jag likställer deras verksamhet med en streamer. Varför ska en servitris/servitör skatta för frivilliga gåvor (dricks) när inte en streamer behöver det?

Till alla som säger att i så fall borde även tiggare beskattas bör beakta att det i dessa fall inte finns någon motprestation. Det är samma sak som att du donerar pengar till Röda Korset så att de kan ge humanitärt stöd till behövande.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mkt man kan dra av om man startar en kanal? El hyra osv?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Vem vet, det kanske går till att ta ner pitatebay domäner? Hehehe

Skickades från m.sweclockers.com

Synd om katten på det skeppet.

Tanka saker är ju enda möjligheten att prova spel om de inte finns på steam eller annan tjänst med refund policy som funkar vettigt. Gillar man det tycker jag man ska köpa produkten. Demo finns ju inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Undrar hur mkt man kan dra av om man startar en kanal? El hyra osv?

Du menar som ett företag?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Har aldrig fattat det här med att donera pengar till någon som live streamar? Är ju inte så att personen ifråga gör danser osv för pengarna utan bara helt sonika sitter still på stolen och fortsätter spela och säger tack. Har sett folk donera allt från 10kr till 3000kr åt gången...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
Har du helt rätt i det är företags grejer inte nått med inkomst att göra men indirekt måste man la ha en anställnong eller egenversamhet för att få ut lön som beskattas så då måste det gå att få till om du är anställd av dig själv får du iaf momsfi el och hyra då fu kan sätta det på företaget eller i detta fallet lönen då? Jag är dock kass på juridik men har jag fel?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m