Permalänk
Medlem

Snabbt köpråd gtx1080

Hej på er,

I ren frustration av att en viss svensk återförsäljare som utlovat mig ett Asus gtx1080OC imorgon, men som nu återigen ändrat sig....!
Funderar jag istället på att beställa mig ett STRIX-GTX1080-A8G-GAMING.
Detta då jag fick hem min ASUS PG287Q igår och sitter med ett grafikkort från medeltiden, är jag inte så sugen att vänta tills tidigast 2 sep..

Någon mer här som sitter på ett och kan uttala sig om överklockningspotentialen?

Med referens till tidigare inlägg på SweC från Asus "A8G är ROG Strix 1080 DC3 Advanced. Vi har introducerat detta på begäran från framförallt systembyggare, eftersom ROG Strix 1080 DC3 (8G) kommer helt utan överklockning från fabrik. 8G och A8G är alltså från "samma batch" av GPUer och skillnaden mot O8G (ROG Strix 1080 DC3 OC) är att 8G/OC har "handplockad" GPU." har man ändå potentiallen att få ett väldigt fint chip?

Tacksam för snabb hjälp och stöd. Vill gärna beställa ikväll så helgen är räddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Hej på er,

I ren frustration av att en viss svensk återförsäljare som utlovat mig ett Asus gtx1080OC imorgon, men som nu återigen ändrat sig....!
Funderar jag istället på att beställa mig ett STRIX-GTX1080-A8G-GAMING.
Detta då jag fick hem min ASUS PG287Q igår och sitter med ett grafikkort från medeltiden, är jag inte så sugen att vänta tills tidigast 2 sep..

Någon mer här som sitter på ett och kan uttala sig om överklockningspotentialen?

Med referens till tidigare inlägg på SweC från Asus "A8G är ROG Strix 1080 DC3 Advanced. Vi har introducerat detta på begäran från framförallt systembyggare, eftersom ROG Strix 1080 DC3 (8G) kommer helt utan överklockning från fabrik. 8G och A8G är alltså från "samma batch" av GPUer och skillnaden mot O8G (ROG Strix 1080 DC3 OC) är att 8G/OC har "handplockad" GPU." har man ändå potentiallen att få ett väldigt fint chip?

Tacksam för snabb hjälp och stöd. Vill gärna beställa ikväll så helgen är räddad.

Eftersom Asus inte kan hålla vad de lovar skulle jag köpa något annat. Palit eller något annat.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du blir nöjd. Har själv ett "vanligt" Strix och kör det stabilt i 2050 Mhz så jag antar att A8G inte är sämre.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Hej!
Att köra icke-OC varianten lär inte ge någon märkvärd skillnad mot OC varianten.
Desutom har icke-OC varianten tydligen ett "OC-mode / boost".
Då är den nästan on par med OC-variantens boost, nästan samma klockfrekvenser.

Sen det där med handplockad, det du kommer få lär med stor chans vara bra grejer det med.
Så jag skulle köra på 8G/A8G varianten

Permalänk
Medlem

Har ett A8G, går i 2088mhz, med lätt egen OC utanför OC mode. Klockrent kort

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag skulle gissa att du blir nöjd. Har själv ett "vanligt" Strix och kör det stabilt i 2050 Mhz så jag antar att A8G inte är sämre.

Skrivet av Dempax:

Hej!
Att köra icke-OC varianten lär inte ge någon märkvärd skillnad mot OC varianten.
Desutom har icke-OC varianten tydligen ett "OC-mode / boost".
Då är den nästan on par med OC-variantens boost, nästan samma klockfrekvenser.

Sen det där med handplockad, det du kommer få lär med stor chans vara bra grejer det med.
Så jag skulle köra på 8G/A8G varianten

Skrivet av Jaegrlicious:

Har ett A8G, går i 2088mhz, med lätt egen OC utanför OC mode. Klockrent kort

Tack för input. Beställde igår och det verkar som leveransen kommer imorgon. Så får vi se hur mycket man kan skruva upp frekvenserna