Kan jag reklamera en vara som fått samma fel 2 gånger?

Permalänk

Kan jag reklamera en vara som fått samma fel 2 gånger?

Kort sammanfattning : Jag köpte en telefon för 1 år sedan, ca 5 månader efter köpet började det bli fel på displayen. Jag skickade in telefonen till service och det hela täcktes av garantin. Nu 7 månader efter så har samma problem kommit tillbaka även fast man bytte ut en massa delar på första reperationen. Har jag rätt att reklamera telefonen i detta läge? Vad händer isåfall vid reklamation, får jag ut en liknande enhet eller får jag tillbaka pengarna som enheten är värd idag eller vid inöpstillfället?

Permalänk
Rekordmedlem

Reklamationsrätten är 3 år oavsett antal fel och praxis är att säljaren kan göra 3 reparationsförsök för samma fel innan man gör återköp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visar sig samma fel en tredje gång, dvs efter att säljaren fått två försök på sig att åtgärda felet, så har du normalt rätt att häva köpet.

När du reklamerer en vara så kan följande åtgärder komma ifråga:
1. Reparation
2. Omleverans
3. Ersättning/prisavdrag
4. Hävning av köpet

Enligt KKöpL är det konsumenten som väljer åtgärd vid en (godkänd) reklamation, men det finns några begränsningar:
a) Väljer konsumenten 1 eller 2 kan säljaren ändå välja det andra av dessa, förutsatt att denne visar att det valda alternativet är oskäligt dyrt i förhållande till det andra.
b) Väljer konsumenten 3 eller 4 får säljaren på eget initiativ välja 1 eller 2 istället. Dock inte obegränsat många gånger, vid tredje reklamationen (för samma fel) respektive fjärde reklamationen (om det handlar om olika fel) kan säljaren normalt inte neka hävning av köpet.

(KKöpL 22§, 26-29§)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD