Problem med 4 stickor ram - Z170 Pro Gaming + Corsair 4x8gb 2133MHz Vengeance LPX

Permalänk
Medlem

Problem med 4 stickor ram - Z170 Pro Gaming + Corsair 4x8gb 2133MHz Vengeance LPX

Hallå Sweclockers!

Har precis byggt en ny dator där precis allt fungerar. Förutom att just köra med 4 stickor RAM samtidigt.

Moderkortet: ASUS Z170 PRO GAMING
RAM-minnen: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Svart

Det går att köra i dessa kombinationer:
A1
A1 + B2
A2 + B1

allt annat fungerar inte alls, skärmen bara är svart.
Har testat lite olika platser på minnena, har uppdaterat BIOS och resettat CMOS.

Finns det något mer jag kan testa för att se vad som är fel?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sätt i 2 stickor som vad jag förstår fungerar, in i bios och höj spänningen en aning typ till 1.25v stäng av och i med resten av RAM, minneskontrollern i CPU kan också behöva lite mer spänning..

Om alla stickorna fungerar i alla slottar en och en eller två och två så är det nog inget som är fel, utan det gamla vanliga att det kan vara knepigt ibland att få det att fungera när man fyller alla minnesslottar, en viss fabrikat/modell av stickor kan fungera utmärkt andra inte alls....

Minneskontrollern belastas mer med fyra stickor än två, + det kan bli spänningsfall i moderkortet därav det kan behövas mer volt till minnet för att motverka.

Finns det nyare bios moderkortet kan det hjälpa också.

Hjälper inget så om möjligt skicka tillbaka dina stickor och testa annat fabrikat, eller ännu bättre kör med bara två stickor tex https://www.inet.se/produkt/5310277/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-... istället

Man ska helst inte använda fler stickor än vad som verkligen behövs för att minera trassel och problem...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack ggustavsson! Det fungerade fint att höja spänningen till 1.250, satte även frekvensen på 2133MHz manuellt istället för auto. Nu körs alla 4 stickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozs:

Tack ggustavsson! Det fungerade fint att höja spänningen till 1.250, satte även frekvensen på 2133MHz manuellt istället för auto. Nu körs alla 4 stickor

Hej har samma fel som du hade vad kan jag göra kan andvända 2 stickor men inte 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolpappa:

Hej har samma fel som du hade vad kan jag göra kan andvända 2 stickor men inte 4

Skickades från m.sweclockers.com

Hey, jag gjorde som ggustavsson rekommenderade. Jag startade datorn på mina 2 stickor då det fungerade och gick in i BIOS. I BIOS så ökade jag spänningen på stickorna från 1.208 till 1.25. Sparade sedan inställningarna, stängde av datorn och körde in de 2 resterande stickorna och voila, datorn startade fint på 4 stickor

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast med corsair ddr3 som har spänning 1.5V , ska jag testa att öka spänningen men hur mycket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Jag har samma problem fast med corsair ddr3 som har spänning 1.5V , ska jag testa att öka spänningen men hur mycket ?

Om du hittar nöe säg te

Skickades från m.sweclockers.com