Vad bör jag uppgradera härnäst?

Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera härnäst?

Hej alla underbara människor!

Sitter idag med följande komponenter:
CPU: i5-3570k (kyles utav en Corsair hydro h60)
GPU: Evga GTX 660ti
Moderkaka: ASUS P8Z77-M
Ram: 16GB Crusial ddr3

Hårddiskar och nätagg har jag så jag klarar mig men frågan är vilken komponent jag bör byta ut härnäst samt vad jag byta ut den emot?
Har sneglat på ett 1060 ett par dagar nu men kan inte bestämma mig riktigt, vad hade ni bytt ut härnäst?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HTprof:

Hej alla underbara människor!

Sitter idag med följande komponenter:
CPU: i5-3570k (kyles utav en Corsair hydro h60)
GPU: Evga GTX 660ti
Moderkaka: ASUS P8Z77-M
Ram: 16GB Crusial ddr3

Hårddiskar och nätagg har jag så jag klarar mig men frågan är vilken komponent jag bör byta ut härnäst samt vad jag byta ut den emot?
Har sneglat på ett 1060 ett par dagar nu men kan inte bestämma mig riktigt, vad hade ni bytt ut härnäst?

Det beror väl på vad du använder datorn till. Är det främst spel så får du en boost om du byter grafikkortet. Processorn skäms egentligen inte för sig, utvecklingen har inte gått alls lika fort när det gäller dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Fråga dig själv först om du behöver byta ut något eller om det bara är köpsuget som lurar ;).
Vill du har mer spelprestanda så hade jag absolut bytt ut grafikkortet

/f

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror väl på vad du använder datorn till. Är det främst spel så får du en boost om du byter grafikkortet. Processorn skäms egentligen inte för sig, utvecklingen har inte gått alls lika fort när det gäller dem.

Förhållandevis lite spelande men när jag spelar så får jag köra fläkten på 100% för någorlunda temps( 70°C) om jag låter den köra på auto så hamnar det på ~85°C och då är grafikinställningarna på "medel" typ

Skrivet av anon228747:

Fråga dig själv först om du behöver byta ut något eller om det bara är köpsuget som lurar ;).
Vill du har mer spelprestanda så hade jag absolut bytt ut grafikkortet

/f

Behöver och behöver, kan ju alltid vrida ner inställningarna rätt många snäpp
Har även köpt delar här på swec till en htpc, hade varit trevligt att slänga i graffe kortet i den och kunna lira lite mindre krävande spel med xbox kontroll på tvenl

Permalänk
Avstängd

Har i princip samma fast ett gtx 960 (660ti't satt i min HTPC förut men sålde då jag faktiskt inte spelade oftare på TVn trots bilspel och 360 kontroller).

Som andra sagt - ett grafikkort ger dig bättre spelprestanda men ska man gå på bättre kort än t ex 1060 är det knappt lönt utan att byta hela lådan och då skjuter ju som bekant priserna iväg.

Jag hade kört på ett 1060 om jag var i din position - det ger nog datorn ett trevligt flyt i några år till.

Permalänk
Skrivet av HTprof:

Hej alla underbara människor!

Sitter idag med följande komponenter:
CPU: i5-3570k (kyles utav en Corsair hydro h60)
GPU: Evga GTX 660ti
Moderkaka: ASUS P8Z77-M
Ram: 16GB Crusial ddr3

Hårddiskar och nätagg har jag så jag klarar mig men frågan är vilken komponent jag bör byta ut härnäst samt vad jag byta ut den emot?
Har sneglat på ett 1060 ett par dagar nu men kan inte bestämma mig riktigt, vad hade ni bytt ut härnäst?

Hej

Jag skulle med utan tvekan säga GFX till ett GTX 1070, sen klarar du dig ett bra tag framöver.

Resten av prylarna är det inget fel på.

Ska själv byta till ett GTX 1080 när pengar finns.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har i princip samma fast ett gtx 960 (660ti't satt i min HTPC förut men sålde då jag faktiskt inte spelade oftare på TVn trots bilspel och 360 kontroller).

Som andra sagt - ett grafikkort ger dig bättre spelprestanda men ska man gå på bättre kort än t ex 1060 är det knappt lönt utan att byta hela lådan och då skjuter ju som bekant priserna iväg.

Jag hade kört på ett 1060 om jag var i din position - det ger nog datorn ett trevligt flyt i några år till.

Då tänker vi lika då tråden var utav sorten "sista koll så jag inte gör något dumt"

Skrivet av Huge-Raven:

Hej

Jag skulle med utan tvekan säga GFX till ett GTX 1070, sen klarar du dig ett bra tag framöver.

Resten av prylarna är det inget fel på.

Ska själv byta till ett GTX 1080 när pengar finns.

Men då snackar vi helt plötsligt om 5000:- istället för 3000:-

Permalänk
Skrivet av HTprof:

Då tänker vi lika då tråden var utav sorten "sista koll så jag inte gör något dumt"

Men då snackar vi helt plötsligt om 5000:- istället för 3000:-

Jo det blir lite dyrare men jag har alltid tagit det värsta GFX som finns just när mitt GFX inte längre klarar mina krav(bortsett ifrån proffskorten) och det har då varit ett pris på ca 4500-5500kr och då har jag klarat mig i 5-7år på det gfx kortet.

Se på det jag har nu som har många år på nacken, mitt gamla ATI HD5870 2GB. Det kostade ca 4700kr som nytt och det har precis börjat halka efter så det inte längre är spelbart i de upplösningarna jag vill spela.

Vet dock inte hur ett GTX 1060 slår sig om några år eftersom det är budget kortet, skulle heldre spara lite till och ta ett 1070 men det är jag.

Sen kommer säkerligen Ti korten om några månader och då sjunker priserna på icke Ti korten och då kommer 1070 sjunka i pris

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Jo det blir lite dyrare men jag har alltid tagit det värsta GFX som finns just när mitt GFX inte längre klarar mina krav(bortsett ifrån proffskorten) och det har då varit ett pris på ca 4500-5500kr och då har jag klarat mig i 5-7år på det gfx kortet.

Se på det jag har nu som har många år på nacken, mitt gamla ATI HD5870 2GB. Det kostade ca 4700kr som nytt och det har precis börjat halka efter så det inte längre är spelbart i de upplösningarna jag vill spela.

Vet dock inte hur ett GTX 1060 slår sig om några år eftersom det är budget kortet, skulle heldre spara lite till och ta ett 1070 men det är jag.

Sen kommer säkerligen Ti korten om några månader och då sjunker priserna på icke Ti korten och då kommer 1070 sjunka i pris

Klarat mig bra på 660Ti sedan det kom ut först nu som jag har börjat märka av rejäla prestanda förluster

Permalänk
Inaktiv

1060 / 1070! De förgyller vardagen, dock passa dig för 1070 om du är osäker på framtiden, i förra generationen dök det upp att Nvidia fuskat med minnena, då en bit var annan hastighet!
Ett ordentligt grafikkort nu och om ett år eller två ett nytt kringgående system; mobo / cpu / ram.

Permalänk
Skrivet av HTprof:

Klarat mig bra på 660Ti sedan det kom ut först nu som jag har börjat märka av rejäla prestanda förluster

Ett 660Ti och mitt HD5870 skiljer inte så mycket åt http://www.hwcompare.com/13212/geforce-gtx-660-ti-vs-radeon-h... och jag har klarat mig fram tills jag skulle prova Witcher 3.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

Lånar tråden lite..

Om man sitter i samma läge som TS med snarlika komponenter.

Skulle ni satsa på att byta grafikkortet eller investera i en 144hz skärm?
Datorn används till större delen till cs go.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozze4evigt:

Lånar tråden lite..

Om man sitter i samma läge som TS med snarlika komponenter.

Skulle ni satsa på att byta grafikkortet eller investera i en 144hz skärm?
Datorn används till större delen till cs go.

Du utnyttjar 144hz i CSGO med ett 660ti - men i andra spel - not so much.