Dator upphör plötsligt att visa bild (ingen signal)

Permalänk

Dator upphör plötsligt att visa bild (ingen signal)

Hej!
Byggde ihop en dator i helgen, alla delar helt nya förutom GPU. Fungerat felfritt fram tills i eftermiddag. Skärmen flimrade till och datorn stängdes av och sedan får skärmen ingen signal från datorn vid omstart.

Har gjort:
- Testat DVI, DP, hdmi på tre olika skärmar, ingen av dem känner av någon signal och går i viloläge.
- Kopplat ur strömsladd och hållt inne powerknapp i en min (flera ggr)
- Cmos reset
- Monterat ut allt och har nu endast moderkort, processor, hyper evo, 1 ram sticka samt psu inkopplad. Allt startar utan problem, fläktar snurrar och led lyser grön, inga ljud från moderkortet. Får fortfarande ingen signal.
- Ovanstående med grafikkort i också, inget resultat.
- Alternerat ramminnen dvs testat båda, har även verifierat att de sitter i rätt slot.
- Testat grafikkort i båda pce slots.

Specs:
Asus z170m
i3 6100 3,7 Ghz
fractal design 450 W integra
ballistix 2x 8GB DDR4 2400Mhz
gigabyte gtx 760 windforce 4Gb

Vad finns det kvar att testa? Spontant så kändes det som att moderkortet krånglar men får samtidigt inga tecken på det. Nästan bara nya komponenter så kan knappast vara slitage snarare fabriksfel men vet inte vad som krånglar.

Uppskattar alla tankar och förslag.
Mvh

Permalänk

Hej!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga utan vill mer följa denna tråd då jag fick EXAKT samma problem som dig idag... jag kör dock på AMD FX-8350 och 2 x R9 280X men "symptomet" är det samma! Dvs att datorn mitt i ett spel stänger av sig och att jag efter omstart inte får någon signal ut till någon av mina skärmar.

Om någon har en lösning på detta så blir både jag och trådskaparen otroligt glada!

Med vänlig hälsning,
Rudervall

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk
Skrivet av rudervall:

Hej!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga utan vill mer följa denna tråd då jag fick EXAKT samma problem som dig idag... jag kör dock på AMD FX-8350 och 2 x R9 280X men "symptomet" är det samma! Dvs att datorn mitt i ett spel stänger av sig och att jag efter omstart inte får någon signal ut till någon av mina skärmar.

Om någon har en lösning på detta så blir både jag och trådskaparen otroligt glada!

Med vänlig hälsning,
Rudervall

Problemet verkar när jag googlar runt vara någorlunda vanligt men då är lösningen alltid koppla ur allt och håll in power i 30 sek eller cmos reset och fungerar inget av dem så lyckas sällan någon identifiera problemet. Trist och svårt att felsöka komponenter som moderkort.

Tänker ta kontakt med dustin som jag köpte moderkortet av och se vad de säger men skulle gärna testa med ett nytt moderkort då det känns som där problemet ligger. Förstår inte hur cpu, ram eller nätagg skulle ge detta fel.

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Problemet verkar när jag googlar runt vara någorlunda vanligt men då är lösningen alltid koppla ur allt och håll in power i 30 sek eller cmos reset och fungerar inget av dem så lyckas sällan någon identifiera problemet. Trist och svårt att felsöka komponenter som moderkort.

Tänker ta kontakt med dustin som jag köpte moderkortet av och se vad de säger men skulle gärna testa med ett nytt moderkort då det känns som där problemet ligger. Förstår inte hur cpu, ram eller nätagg skulle ge detta fel.

Jag har testat båda de du nämner ovan utan framgång, jag felsökte på så vis att jag använde mig utav en annan dator och koppla in en komponent i taget från den felande datorn för att se när den fungerade datorn inte längre startade. Detta var då endast moderkort och processor kvarstod, så jag ersatte idag dessa två med nya komponenter och nu fungerar datorn som den ska igen!

I mitt fall var moderkortet och processorn 3-4 år gammalt och hade fått utstå en del överklockning och annat bus så förståeligt att de till slut ger vika tyvärr!

Hoppas att du hittar en lösning på ditt problem.

Ha en god fortsättning,
Rudervall

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk
Skrivet av rudervall:

Jag har testat båda de du nämner ovan utan framgång, jag felsökte på så vis att jag använde mig utav en annan dator och koppla in en komponent i taget från den felande datorn för att se när den fungerade datorn inte längre startade. Detta var då endast moderkort och processor kvarstod, så jag ersatte idag dessa två med nya komponenter och nu fungerar datorn som den ska igen!

I mitt fall var moderkortet och processorn 3-4 år gammalt och hade fått utstå en del överklockning och annat bus så förståeligt att de till slut ger vika tyvärr!

Hoppas att du hittar en lösning på ditt problem.

Ha en god fortsättning,
Rudervall

Skönt att det löste sig, det ger mig hopp!
Har beställt ett nytt moderkort då jag inte orkar vänta på det "gamla" ska kollas osv. Hoppas innerligt att det löser problemen så jag slipper ytterligare felsökning.

Permalänk

Updatering

Nytt moderkort ger exakt samma resultat, alltså är det inget fel på moderkortet.. suck. Vad är mest troligast fel på båda ram stickorna, processorn eller psu?

Mvh /börjar bli desperat

Permalänk

Updatering 2

Har testat annat nättagg, inte heller där problemet ligger.