Ny mobil inom budgetsegmentet?

Permalänk
Medlem

Ny mobil inom budgetsegmentet?

Hallå!
Sitter i dag med en iPhone 4s i handen och börjar känna att den inte börjar klara av vardagen på ett smidigt sett numera, så jag tänkte ge mig in i mobildjungeln för att hitta en bra lur inom budgetsegmentet. Jag skulle behöva hjälp upptäckte jag direkt!

Jag vill inte betala mer än 3000kr. Helst under 2.500, om det är möjligt.

Vad gör jag med min telefon då? Inget märkvärdigt egentligen. Surfar, spotify, lite småspel i bland. Så det är därför jag känner att jag inte vill punga ut överdrivet mycket pengar för en mobil. Jag vill bara ha en fullt fungerande smartphone som rullar på smidigt och bra utan krascher och dylikt, där måste jag säga att min trogna tjänare iPhone 4s fungerat klockrent fram tills nyligen.

Nåväl, den mobil som fångade mitt intresse direkt var samsung galaxy a3 2016. Den såg smidig och bra ut, samt vettig prislapp. Sen har jag nu kollat vidare och upptäckt oneplus x, huawei p8 lite, bl.a. Så jag undrar.. vilken mobil är vettig att införskaffa egentligen? Tips och råd uppskattas!

Permalänk
Medlem

Lg G4 är väl antagligen den bästa telefonen under 3k? Sjukt fin kamera har den. Dock inte så smidig, 5.5" skärm.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332216

Nexus 5x 1800 spänn, sjukt bra deal

Permalänk
Medlem

Tack för redan snabba svar.

Jag har hört mycket gott om oneplus x på sistone, och blivit väldigt intresserad av den. Är det ett dumt köp i dag? Priset är ju underbart, 2195kr. Vet ni något om batteritiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Lg G4 är väl antagligen den bästa telefonen under 3k? Sjukt fin kamera har den. Dock inte så smidig, 5.5" skärm.

Trevlig telefon men batteritiden kunde ha varit bättre

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Turbojan: Nexus 5X är bra om du inte behöver lagra så mycket. För 1800kr är det en mycket prisvärd mobil.

OnePlus X har i mitt tycke mer premiumkänsla. Batteritiden vet jag inget om men misstänker att @aftershock och @themadpanda kan berätta om detta.

Jag har själv en Oneplus 3 och Farsan har en A3 (som du tittade på tidigare). A3 känns lite som en budget S5 / S6 men är en helt okej mobil, dock något dyr. Hade tagit någon av de andra alternativen som finns i dagsläget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Tack för redan snabba svar.

Jag har hört mycket gott om oneplus x på sistone, och blivit väldigt intresserad av den. Är det ett dumt köp i dag? Priset är ju underbart, 2195kr. Vet ni något om batteritiden?

OnePlus X säljs inte längre.

Nexus 5X har helt överlägset pris/prestanda om du ska köpa i Sverige. Finns som 32GB-modell också. Mycket mer mobil för pengarna än A3 (2016).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

OnePlus X säljs inte längre.

Nexus 5X har helt överlägset pris/prestanda om du ska köpa i Sverige. Finns som 32GB-modell också. Mycket mer mobil för pengarna än A3 (2016).

Ajdå! Det har du rätt i, den säljs inte längre nej.. Jahapp.

Nexus 5x ska jag kika in på, låter på er som att det är en vettig mobil! Huawei p9 har fångat mitt intresse lite också, måste nog iväg till affären och hålla i telefonerna för att se vad som känns bra!

Permalänk
Medlem

Missa inte den här.

Motorola Moto G4 Plus 16GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3679809

Den blir min nästa mobil, tycker det finns ingen konkurrent i din prisklass.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Missa inte den här.

Motorola Moto G4 Plus 16GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3679809

Den blir min nästa mobil, tycker det finns ingen konkurrent i din prisklass.

För det priset, skulle jag hellre valt Nexus 5X, bättre kamera för priset för en NExus 5X (under 2k)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hur står det sig mellan Huawei p9 och Nexus 5x, exempelvis? Tycker båda telefonerna ser bra ut, p9:an ser riktigt läcker ut.

Permalänk
Medlem

Så vi är nere på att jämföra en telefon för 5k vs en för 1800kr?

Trodde MAX var 3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så vi är nere på att jämföra en telefon för 5k vs en för 1800kr?

Trodde MAX var 3k.

Oj, fel av mig. Huaweit p9 lite var det jag kollade på!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att p9 lite har bättre batteritid, SD plats, likvärdig skärm, sämre prestanda, sämre kamera och dyrare.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Skulle säga att p9 lite har bättre batteritid, SD plats, likvärdig skärm, sämre prestanda, sämre kamera och dyrare.

Okej, tack! Lutar helt klart mot en nexus 5x, ska iväg till affären och känna på den.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För det priset, skulle jag hellre valt Nexus 5X, bättre kamera för priset för en NExus 5X (under 2k)

Var hittar man seriösa jämförelser?

Hittade inte 5x här;

www.dxomark.com/Mobiles

Permalänk
Medlem

Jag kollar på gsmarena om jag ska ha en snabb jämförelse, sedan då man har en överblick får man kolla reviews om man ska gå djupare (nördigare)

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Var hittar man seriösa jämförelser?

Hittade inte 5x här;

www.dxomark.com/Mobiles

En Googling bort: https://www.google.se/search?q=nexus+5x+camera&oq=nexus+5x+ca...
Sedan, när en telefon är så billig, som Nexus 5X har billigt, så prioriterar jag också snabba uppdateringar o supportad i minst 3 år, plus XDA stödet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks Gaming

@Turbojan: Men dock säljs one plus 2 fortfarande och för 3095 sek med frakt!
iofs så finns oneplus 3 för 3700, men är ofta så, lägger man lite mer kan man få något bättre. Gick själv från iPhone 4S till oneplus!

Permalänk
Medlem

Fått kontakt med en person som säljer sin OnePlus X i nyskick för 1500kr. Är det värt det?

Permalänk
Geeks Gaming

@Turbojan: Absolut! Jag lade 2800 för den och 1500 i "nyskick" är ju perfekt!
Du får ju lägga det dubbla om du vill ha motsvarande eller liknande.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

En Googling bort: https://www.google.se/search?q=nexus+5x+camera&oq=nexus+5x+ca...
Sedan, när en telefon är så billig, som Nexus 5X har billigt, så prioriterar jag också snabba uppdateringar o supportad i minst 3 år, plus XDA stödet

Samma sensor som i 6p alltså.
Får lika många poäng som moto g4 plus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Fått kontakt med en person som säljer sin OnePlus X i nyskick för 1500kr. Är det värt det?

Om du inte behöver minneskortläsare och nöjer dig med 16GB hade jag tagit Nexus 5x för 1800 över Oneplus X varje dag. Bättre kamera, bättre systemkrets, fingeravtrycksläsare, USB C, snabbare laddning, 802.11ac & stöd för 5GHz bandet (snabbare wifi), bättre mjukvaruuppdateringar. Skärmen på 5x har även extremt bra färgåtergivning, mycket precisare än en OLED-skärm som sitter på Oneplus X. http://www.anandtech.com/show/9742/the-google-nexus-5x-review...

Nexus 5x är helt enkelt bättre på allt förutom byggkvalitén kanske, men den är mycket tåligare och greppvänligare än X då den är gjord av plast och inte glas.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

@Turbojan: Absolut! Jag lade 2800 för den och 1500 i "nyskick" är ju perfekt!
Du får ju lägga det dubbla om du vill ha motsvarande eller liknande.

Eller 1800kr för en ny bättre telefon om man klarar sig utan SD plats och med 16GB minne.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Fått kontakt med en person som säljer sin OnePlus X i nyskick för 1500kr. Är det värt det?

Skulle starkt avråda dig att ta en OnePlus med tanke på den erfarenhet jag har utav dem. Ifall skärmen mot förmodan skulle gå så är det knöligt att skicka den på service genom OnePlus, dels eftersom dem inte har någon närvaro i Sverige och du blir tvungen att skicka den genom UPS ner till Tyskland, och dels de facto att telefonerna verkar vara allmänt lätta att poppa skärmen på (egen erfarenhet samt trådar på nätet)
Dessutom har supporten från deras sida varit under vad jag anser vara godkänt. Nej kolla på en Nexus istället!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Samma sensor som i 6p alltså.
Får lika många poäng som moto g4 plus?

Ja, samma sensor som i 6P, o står jag mellan moto g4 o nexus 5x på ungefär samma pris, så väljer jag nexus 5x, dels pga uppdateringar direkt från Google så snabbt de släpper, plus ett bra modcommunity

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig