Förstärka mitt wifi - vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Förstärka mitt wifi - vad behöver jag?

Jag har en Asus RT-AC88U på min entrévåning. På vån2 vill jag ha en enhet för att förstärka mitt wifi. Idag har jag ett nätverksuttag på vån2. Min initiala tanke var att ha en repeater där jag kopplar in en repeater i nätverksuttaget och som skickar ut samma wifi. Jag kollade på en asus rp-ac68u men den har bara nätverksutgångar, ingen ingång för kabel, den bygger alltså på att fånga upp det trådlösa och ge möjlighet att koppla in enheter i denna. Eftersom jag har ett nätverksuttag vill jag ju kunna nyttja denna på ngt sätt.

Är det egentligen en andra router som jag behöver och sätta repeatfunktion på denna?

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör använda en accesspunkt och du verkar ju ha en kabel dragen så skaffa en sån, en repeater är det man minst av allt bör använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack. Har du tips. Gärna mimo stöd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp någon enhet som kör PowerLine som du sätter vid ditt uttag på våning 2, plugga in och testa.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=powerline

Permalänk
Rekordmedlem

Ubiquiti gör vettiga modeller, den här kan vara en lämplig modell https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

håll dig till unifi som förra talaren skriver så sliper du problem. väljer du en model med PoE stöd kan du desutom placera den lite som du vill utan att tänka på ström tillgång.

(Rekommenderar dig att inte köra med trådlös brygga utan hålla dig till access point läge då du kommer halvera hastigheten på hela ditt wlan om du kör med trådlös brygga , (Om du inte kan tex offra 5ghz bandet till att fungera endast som brygga och bara köra med 2,4ghz bandet till övriga saker. (dock kommer du få dålig hastighet om du tex har gamla slöa saker på samma band då hastigheten sänks på hela w-lanet till den hastigheten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En bra sak är ju att veta vilken budget du har @tapaza80.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Runt 1500 är budgeten på. Ubiquiti såg nice ut men den har inte nätverksutgångar va? Dvs om jag kopplar in den på nätverkskabel så "blockar" den möjligheten att köra trådbundet för ex en dator på vån 2 (om jag nu inte skaffar en switch där oxå)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tapaza80:

Tack för alla svar. Runt 1500 är budgeten på. Ubiquiti såg nice ut men den har inte nätverksutgångar va? Dvs om jag kopplar in den på nätverkskabel så "blockar" den möjligheten att köra trådbundet för ex en dator på vån 2 (om jag nu inte skaffar en switch där oxå)

Skickades från m.sweclockers.com

APn har ingen inbyggd switch men en liten enkel men bra 5 ports Gbitswitch kan du skaffa kring 200kr om du inte behöver vlan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

APn har ingen inbyggd switch men en liten enkel men bra 5 ports Gbitswitch kan du skaffa kring 200kr om du inte behöver vlan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Tack, har en dlink switch liggandes, mest att det hade varit skönt o slippa en till dammsamlare

Fick mig en titt på Ubiquiti pro version på netonnet såg att den hade två ethernet portar, antar att båda bara kan användas som ingångar (?).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: verkar som det funkar men man delar ipadressen samt poe funkar inte https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Secondary-Ethern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Fick mig en titt på Ubiquiti pro version på netonnet såg att den hade två ethernet portar, antar att båda bara kan användas som ingångar (?).
Skickades från m.sweclockers.com

Nix, en in och en ut.
Dock skickas inte PoE vidare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack

Skickades från m.sweclockers.com