Nintendo NX är bärbar spelkonsol med Nvidia Tegra och dockningsstation

Permalänk
Medlem

Tur att de får in lite pengar på Pokémon Go så hoppas vi på nästa generation Nintendo!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Patetiskt att komma med ny konsol med sämre prestanda än konkurrenternas som numera är 3 år gamla. Hoppas ryktet inte stämmer.

Permalänk

Om man tittar på Nintendo genom åren så har de alltid släppt en "Revolution" och en "Evolution".

NES: Revolution
SNES: Evolution
N64: Revolution
Gamecube: Evolution
Wii: Revolution
Wii U: Evolution
NX: Revolution

Gameboy: Revolution
Gameboy Color: Evolution
Gameboy Advance: Revolution
Gameboy Advance SP: Evolution
DS: Revolution
DSi: Evolution:
3DS: Revolution
New 3DS: Evolution
NX: Revolution

Tittar man historiskt sett så har "Revolution" alltid varit populära och sålt bra (bortsett från N64 pga kassetterna). Detta gäller på både konsol och handhållet.

Mina misstankar har alltid varit att det ska vara en Tegra processor och jag hoppas att de hinner uppgradera till X2 innan release. Många utvecklare inklusive Ubisoft är lyriska över NX. Det är inte kraftigare än Xbone eller PS4, men polygontung grafik är inte allt och det har bevisats om och om igen. Vad man har sagt är att det kommer förändra spelindustrin och speciellt det sättet som vi har sett på spelandet hittills. Detta sade man också om Wii som är en av tidernas mest sålda konsol.

Jag läser ryktena, men tar bara in en bråkdel. Att titta på patenten samt de rykten som dyker upp innan presentationen av den (Tokyo Gameshow?) är de enda som kan ge en fingervisning om vad det egentligen handlar om.

Permalänk

De går back nu också.

"Poor hardware performance also contributed to Nintendo’s troubles in the quarter. Wii U sales were anemic at just 220,000 units worldwide, a 53 percent year-over-year drop, meaning the company sold less than half as many Wii U consoles as in the same period a year ago. Nintendo 3DS sales dropped by 7 percent to 940,000 units"

http://www.polygon.com/2016/7/27/12294550/nintendo-earnings-q...

Även om konceptet med en bärbar som kan dockas till TV är fräckt har jag väldigt svårt för den svaga hårdvaran. Det blir lite krystat när Nintendo alltid ska komma på ett "revolutionerande" sätt att spela för att kompensera den svaga hårdvaran.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt att förutspå, men personligen tror jag att det kan vara en bra strategi av Nintendo att fokusera på den mobila gamingmarknaden. Förutom kontrolldosorna och TV-dockningen verkar ju inte NX skilja sig mycket från vilken surfplatta som helst med ett ARM SoC, så i teorin kan de låta tredjepartsutvecklare porta valfritt android/ios-spel rakt av.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Jacob
Hur är det "i grova drag" avslöjat? Eurogamer uppger inga källor så allt vi har är deras egna ord. Allting de skriver är bara spekulationer och rykten, inget annat. Den här nyheten borde således också märkas som just rykte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Många av er glömmer att NX ska ha en gimick också där Nintendo räknar med att denna ska kunna sälja rejält med konsoler - förhoppningsvis något bra denna gång.

Tegra X2 släpps Q1 2016 och påstås ha XB1/PS4 prestanda - vet inte hur det är med batteritid men finns den i en mindre surfplatta där man kan ta av och sätta på sido kontroller för att växla mellan en vanlig surfplatta och en slags Wii U Gamepad konsol så finns nog utrymme för tillräckligt stort batteri. De sägs enligt ryktet köra sina nuvarande devkits med Tegra X1 - X360/PS3 prestanda - dock med fläktar i en stationär konsol, så de lär vara överklockade.

Jag tror mer på att de släpper den med Tegra X2 och snabb prestanda än med Tegra X1. Kan mobil/surfplattor släppas med nya ARM chipsets snabbt så kan Nintendo göra likadant med sin nya konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bradshaw:

Många av er glömmer att NX ska ha en gimick också där Nintendo räknar med att denna ska kunna sälja rejält med konsoler - förhoppningsvis något bra denna gång.

Tegra X2 släpps Q1 2016 och påstås ha XB1/PS4 prestanda - vet inte hur det är med batteritid men finns den i en mindre surfplatta där man kan ta av och sätta på sido kontroller för att växla mellan en vanlig surfplatta och en slags Wii U Gamepad konsol så finns nog utrymme för tillräckligt stort batteri. De sägs enligt ryktet köra sina nuvarande devkits med Tegra X1 - X360/PS3 prestanda - dock med fläktar i en stationär konsol, så de lär vara överklockade.

Jag tror mer på att de släpper den med Tegra X2 och snabb prestanda än med Tegra X1. Kan mobil/surfplattor släppas med nya ARM chipsets snabbt så kan Nintendo göra likadant med sin nya konsol.

Tror inte man kan förvänta sig Xbox/ps4 prestanda ur en handhållen enhet med tanke på tdp-skillnaderna (10ish(?)w mot 150w). Men tror faktiskt att prestandan kan räcka för Nintendo, psp vita är inte helt tokig när det kommer till grafik och spel (nästan i nivå med ps3) och denna lär ju bli snabbare och med tanke på Nintendos grafikstil så lär det räcka för rätt trevliga spel.

@Yoshman kanske kan fylla i vad man kan förvänta sig för prestanda ur x2 sett till formfakrorn bärbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PjDisko:

Så en padda som kan lira Zelda, Mario och Pokemon och med bra spel kontroller till. Möjlighet att lätt koppla upp till tv:n och spela netflix samt lätt att bära med sig till kompisar för att köra splitscreen 4:a på super smash brohs. Får den även möjlighet med blutooth tangentbord och appar som office paketet, bittorrent, angry birds osv låter detta som ett omgående köp. Pepp!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när du lägger fram det på detta vis, så låter det ju underbart!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

NIntendo kanske inte vill konkurrera med PS4 och Xbox vilket alltid varit deras strategi då de alltid vill gå sin egen väg. Det låter ju nu som om de vill konkurrera mer med mobilmarknaden. Vilket absolut inte är fel då i min mening är deras målgrupp och inte "hardcore"-gamers i samma utsträckning. Så absolut inte fel att satsa som de gör. Hade lanserat en spelvänlig mobil med bra kontroll och bra spel hade jag säkert hoppat på tåget med stöd för Pokemon och liknande spel.

Räkna aldrig ut Nintendo, de lyckas alltid studsa upp med sina IP:n. Det blir att se hur det bli med stationär hårdvara kontra portabelt. Det känns inte lika revolutionerande som Wii och är inte lika exalterad. Det återstår att se innan de släpper bomben. Förhoppningsvis snart.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en cool twist hade varit en platta med bra kontroller och Tegra X2, samt en basenhet vid TV:n med ett tyngre system med CPU+GPU.

Sedan får man specca att utvecklarna måste göra så att spelen går att köra på bägge, där den bärbara varianten då drar ner på upplösning och effekter.

När du måste dra iväg och inte kan sitta vid teven mer så bara kopplar man loss "plattan" och fortsätter spelet på exakt samma ställe men med något försämrad grafik (som maskeras till stor del av den förhållandevis lilla skärmen).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Till alla som skriker att garfik är allt. Kolla på topspelen på twitch; LOL, Dota, CSGO, Hearthstone, WoW etc. Det är inte spel med grym grafik som gäller. Dessa kan nog köras på en NX och jag tror om de får till spelkänslan så kommer de lyckas. Men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Tur att folk är olika, jag föredrar bra gameplay före grafik.

Grafiken är en del av "gameplay" eftersom den bidrar till spelupplevelsen. Löjligt att försöka "separera" dessa grejer som olika.

Om Witcher 3 hade haft grafik helt bestående av ASCII-bokstäver i ett DOS-fönster, skulle gjort att väldigt få skulle uppskattat spelet, även bland de som säger sig förespråka "gameplay" och uppskattar "gameplay" how Witcher 3. Bara ett litet exempel hur den grafiska atmosfären faktiskt är en del av gameplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror inte man kan förvänta sig Xbox/ps4 prestanda ur en handhållen enhet med tanke på tdp-skillnaderna (10ish(?)w mot 150w). Men tror faktiskt att prestandan kan räcka för Nintendo, psp vita är inte helt tokig när det kommer till grafik och spel (nästan i nivå med ps3) och denna lär ju bli snabbare och med tanke på Nintendos grafikstil så lär det räcka för rätt trevliga spel.

@Yoshman kanske kan fylla i vad man kan förvänta sig för prestanda ur x2 sett till formfakrorn bärbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Xbox One drar ca: 100W under full belastning och är baserad på 28nm teknik. Tegra X2 beräknas bygga på 14nm med FinFET-transistorer. Bara krympningen i sig ger upp till fyra gånger lägre strömförbrukning. Då är vi nere på ca: 25W. Sen ger FinFET-transistorer i sin tur ~50% lägre strömförbrukning. Då är vi nere på under 15W, vilket är sjuka nivåer för Xbox One-prestanda.

Sen så vet vi ju inte i fall NX kommer ha fler kretsar. Tegra X2 kan ju vara kretsen som sitter i den bärbara enheten, och sen kanske dockningsstationen är den stationära enheten som är x86-baserad? Om NX bara innehåller Tegra så blir jag väldigt besviken. Det bevisar att Nintendo inte lär sig av sina misstag och skiter fullständigt i sina kunder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu blev man besviken på Nintendo...igen. Varför förstår de inte att de måste ha hårdvara som är jämförbar med Sony och Microsofts för att få stöd/spel från tredjepartstilverkarna? Nu kommer det återigen bli att Nintendo får nöja sig med att släppa sina egna spel till konsolen och kanske få ett och annat enstaka mindre krävande tredjepartsspel från tillverkare som kan tänka sig att skriva specialkod till NX. Varför kunde man inte gjort en konsol som har liknande hårdvara som PS4 och XBone så att portningen går enkelt? Och göra en konsol som prestandamässigt också kan mäta sig med de andra konsolerna? Obegripliga beslut från Nintendo.

Nu lär det ju dyka upp ett fåtal bra spel från Nintendo själva, b.la. Breath of the Wild, så det blir nog ett köp ändå, men just nu är man mycket besviken på man återigen kan glömma stödet för tyngre titlar från tredjepartstillverkarna. Bu Nintendo!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Xbox One drar ca: 100W under full belastning och är baserad på 28nm teknik. Tegra X2 beräknas bygga på 14nm med FinFET-transistorer. Bara krympningen i sig ger upp till fyra gånger lägre strömförbrukning. Då är vi nere på ca: 25W. Sen ger FinFET-transistorer i sin tur ~50% lägre strömförbrukning. Då är vi nere på under 15W, vilket är sjuka nivåer för Xbox One-prestanda.

Sen så vet vi ju inte i fall NX kommer ha fler kretsar. Tegra X2 kan ju vara kretsen som sitter i den bärbara enheten, och sen kanske dockningsstationen är den stationära enheten som är x86-baserad? Om NX bara innehåller Tegra så blir jag väldigt besviken. Det bevisar att Nintendo inte lär sig av sina misstag och skiter fullständigt i sina kunder.

Konstigt när 28nm till 14nm finfet på gpuer inte ens dubblerade prestanda/w, men här så är det tydligen inte omrimligt med åtta gånger högre pre/w bara via tillverkningstekniken? Dock lär den ha mer än dubbelt så bra prestanda/w än Xboxone då pascal och arm kombinationen lär vara rätt mycket effektivtare, men hade inte förväntat mig mer än en fyrdubblad ökning i prestanda/w.

Tror inte på dubbla kretsar heller, åtminstone inte om de ska vara relativt kraftfulla, blir alldeles för dyrt för en Nintendo-produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo har inte gjort ett steg rätt sedan gamecube. De är så långt upp i sin egen avföring att det inte förstår vad folk vill ha.

?

Gamecube var ju ett stolpskott, men Wii? Den sålde ju bättre än både Xbox 360 och PS3 om jag minns rätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv

Valet av Tegra är ett stort misstag. Tegra är en dålig SoC som få vill använda. Det enda som talar för att ens överväga detta är väl att Nintendo bör ha fått dessa kretsar riktigt billigt. Nvidia är inte direkt ett omtyckt företag i konsollbranschen då både Microsoft och Sony bytt till andra och inte blickat bakåt. Nintendo lär snart nog inse varför.

Med tanke på den begränsades prestanda denna lösning ger så känns det som att Nintendo inte lärt sig från tidigare lanseringar. Denna kommer fortfarande avvika från Microsoft och Sonys konsoller och även om utvecklare talat positivt så har jag en känsla av att spelutbudet från third party lär bli rätt klen också.

Det som möjligen kan rädda är om det finns en stationär konsoll på gång också som använder något som liknar MS och Sonys konsoller. Om denna NX som det ryktas om nu bara är den portabla delen av plattform och som ersätter 3DS mer än den ersätter Wii U.

Nu bryr jag mig mest om spelen men det känns verkligen som att man begränsar sig med valet av Tegra. Inte imponerad, hoppas att ryktena inte stämmer, även om mitt förtroende för Eurogamer, speciellt Digital Foundy-delen, är hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

?

Gamecube var ju ett stolpskott, men Wii? Den sålde ju bättre än både Xbox 360 och PS3 om jag minns rätt.

GC hade vart ett mycket bättre system om det fått intern lagring, valet av de små skivorna var en miss men i prestanda var den inte värdelös.

Men Wii's säljsiffror beror på att det blev en gimmick och alla ville vifta på armarna med familjen/vänner det spred sig som en löpeld och lågt pris så ville många testa, man kan fråga sig hur långvariga och välanvända de blev i längden, nog ett stort antal som ligger och skräpar i garderober världen över när nyhetens behag var över precis som singstar/guitar hero med tillbehör. Sen var prestandan inte mycket att hänga i granen heller.

Till ämnet, Jag hoppas nästa Nintendo system går mer tillbaka till rötterna, inte massor av konstigheter utan fungerar att spela lugnt och stilla i soffan med en väl fungerande handkontroll så kan det klara sig bra även om prestandan inte är skyhög tack vare sina egna spel. Verkar tämligen knepigt med ett hybrid portabel/stationärt system, men det går inte säga mycket om innan man får testa den. Jag hade dock sett en stationär spelkonsol med vanliga handkontroller den här gången, men men.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

nintendo rest in rip

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

?

Gamecube var ju ett stolpskott, men Wii? Den sålde ju bättre än både Xbox 360 och PS3 om jag minns rätt.

Betyder inte att den var bättre, Konsoler efter gamecube och Xbox har det bara gått ut för. jag förstår inte vad som är så jävla bra heller med nintendo 3ds, en glorifierad mobil telefon enligt mig. Dags att sluta med sånt skit och ge oss kloka grejer till mobiler istället. Och sen är även Nintendos copy right på Youtube rent efterblivet, det är så fast i förra seklet att de arbetar emot sig själva.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Har du spelat Zelda / Super Mario nånting?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. And my point still stand. Sa inte att grafik är allt däremot så tillför den ändå något till känslan. Ett exempel är ju SW:BF. Riktigt snygg grafik och bra ljudeffekter men det var väl allt. Ändå fick det en att spela bara för att springa igenom dessa miljöer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nej, förstår inte varför Nintendo måste gå sin egen skumma lilla väg, det har inte gett dem något övertag änsålänge.

Nintendo Wii?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Konstigt när 28nm till 14nm finfet på gpuer inte ens dubblerade prestanda/w, men här så är det tydligen inte omrimligt att den nästan tiodubblas? Dock lär den ha mer än dubbelt så bra prestanda/w än Xboxone då pascal och arm kombinationen lär vara rätt mycket effektivtare, men hade inte förväntat mig mer än en fyrdubblad ökning i prestanda/w.

Tror inte på dubbla kretsar heller, åtminstone inte om de ska vara relativt kraftfulla, blir alldeles för dyrt för en Nintendo-produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte jämföra 900-serien och 10-serien eftersom att storleken på kretsarna skiljer ganska så mycket. Vill du jämföra 28nm mot 16nm så måste du jämföra 680 mot ett 1080 då dessa har kretsar i liknande storlekar, 294mm2 vs 314mm2. 980 hade en 398mm2 stor krets och rymde därmed fler transistorer.

Xbox One's APU mäter 363mm2, och en krympning till 14nm skulle innebära en kretsstorlek på hälften, alltså runt 180mm2. Och i och med att man nu använder FinFET så kan man halvera storleken och då är vi nere på ~90mm2, vilket är en rimlig storlek för något som ska vara bärbart. Vi vet inte i fall Nvidia går upp eller ner i kretsstorlek, men prestanda i klass med Xbox One kan vi till 99% räkna med, sen om det blir lite sämre eller lite bättre återstår att se.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att det här är rätt väg att gå, sett till Tegra vet jag inte hur den står sig eller vad som talar för eller emot. Men just att välja att gå en förmodligen obevandrad väg, Nintendo är ute efter ännu en blå ocean.

En plattform som har modest prestanda(sett till konkurrenter), men som drar avsevärt mycket lägre och fungerar i vardagsrummet, i kollektivtrafiken eller ja.. ..i stort sett vart som helst.

I och med dess rörelser mot mobilmarknaden och jättesuccén Pokémon GO har inneburit, krävs det att de förvaltar detta väl och gör en snygg integration dessa plattformar emellan.

Jag har drömt om plattformsöverskridande synergieffekter sedan sedan samarbetet mellan dem och DeNA. Den stora utmaningen ligger i att deras digitala plattform för kontohantering, kommunikation och övriga framtida tjänster måste mogna rejält.

Go Nintendo!

Permalänk

Ska man ta sig någonstans i konsolvärlden så ska man nog inte göra som alla andra. Se bara konsolerna på 90-talet där samma spel gick att köpa till PC, PSX, Jaguar, 3DO, Saturn, CD32, TurboGrafx o.s.v, med ytterst få skillnader. Blir lite trist om det ska upprepas hela tiden.
Att Nintendo kan hålla sig undan sådana krig verkar ju ha gjort att de är en av överlevarna.
Sen förespråkar många av er ändå PC när det kommer till spel, så varför vill ni att Nintendo ska "vara likvärdig Playstation/Xbox"? Chansen är större att man köper en billig enkel konsol från Nintendo, med allt vad det innebär (Mario, Zelda, Metroid), än att man köper en dyr konsol med mer prestanda och ett spelutbud som delvis ändå delas med PC, om man redan har en speldator i hemmet.

Permalänk
Medlem

Enda orosmolnet jag ser, eller snarare två är spelutbudet som kanske inte kommer vara så stort och att det är ett skitjobbigt att spela på en platta eller med WiiU kontrollen. För stort och väger för mycket, för obekvämt helt enkelt.

Som jag har förstått det så kan man koppla bort sidokontrollerna och använde de var för sig eller kanske tom haka på nån slags plastattrapp så man slipper vikten från plattan när man lirar på tvn. Hur många av er sitter i soffan eller ligger i sängen och håller i plattan när ni glor på Netflix/youtube i mer än nån min? Annars, e jag positivt inställt till Nintendo, vi behöver en utstickare när vi har Ms och Sony.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Som en Nintendo fanboy, svider det när jag läser dessa rykten.

Wii U var inte så som jag ville ha den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Du kan inte jämföra 900-serien och 10-serien eftersom att storleken på kretsarna skiljer ganska så mycket. Vill du jämföra 28nm mot 16nm så måste du jämföra 680 mot ett 1080 då dessa har kretsar i liknande storlekar, 294mm2 vs 314mm2. 980 hade en 398mm2 stor krets och rymde därmed fler transistorer.

Xbox One's APU mäter 363mm2, och en krympning till 14nm skulle innebära en kretsstorlek på hälften, alltså runt 180mm2. Och i och med att man nu använder FinFET så kan man halvera storleken och då är vi nere på ~90mm2, vilket är en rimlig storlek för något som ska vara bärbart. Vi vet inte i fall Nvidia går upp eller ner i kretsstorlek, men prestanda i klass med Xbox One kan vi till 99% räkna med, sen om det blir lite sämre eller lite bättre återstår att se.

Fast energieffektiviteten var relativt lika på Maxwell oavsett storlek så det spelar ingen större roll. Du kan ju titta på Sweclockers test av energieffektivitet för en fingervisning. Där landar GM206, GM204 och GM200 på ungefär samma värde, 2-2,1. Pascal i form av GP104 och GP106 landar på 1,3-1,4. GP106 är 200 mm2 och GM206 är 227 mm2 så ingen gigantisk skillnad där. Så knappt en halvering i energieffektivitet.

Ser inte bättre ut om man tittar på AMD eller Intel för den delen. Vi såg inga dubbleringar i energieffektivitet mellan Sandy och Ivy eller ens mellan Sandy och Skylake som gått från 32 nm till 14 nm FinFET.

Du pratar strikt teoretiska förbättringar som vi inte ser i verkligheten. Ta transistordensiteten som exempel. På 28 nm såg vi någonstans runt 13 miljoner transistorer per kvadratmillimeter. Tror AMDs Fiji var den tätaste av dem alla med nästan 15. Nvidia låg på runt 13 för alla Maxwell. Tittar vi på Pascal så landar vi på 22 för GP105 och 25 för GP102. Alltså knappt en fördubbling i densitet trots ett hopp från 28 till 16 nm FinFET. Polaris 10 ligger också på 25 ungefär så även där har vi inte ens en fördubbling trots 14 nm FinFET.

Det du missar är att 14/16 nm FinFET i stort sett är samma nod som 20/22 nm fast med FinFET. De dubblade inte densiteten i båda stegen som du tror. SoCen i Xbone och PS4 skulle alltså kunna bli ungefär hälften så stor om de började tillverka den på 14 nm idag. Strömförbrukningen skulle väl i allra bästa fall halveras men troligtvis inte ens det om de inte samtidigt går in och ändrar i arkitekturerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Då blir det kanske rentav Shigeru Miyamoto framöver som kommer stå framför kameran och bocka som bara Japaner kan och upprepa lite av Iwatas "Please Understand" mantra?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.