Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Börjat strula igen.

Fungerade imorse men buffrar nu igen.

Kollade länken i "nätverksdelen" om Telias fiber och youtube. Imorse visade den något om teliainternationalnånting..... Nu visar den "81.233.227.xxx => ams09x03 : superx_isp_number: 9 (81.233.224.xxx/xxx)"!?

Testa byt dns till Google's då som jag föreslog.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Testa byt dns till Google's då som jag föreslog.

Känns som felet ligger utanför min "sfär".

"Eftermiddag den 11 aug 2015:************** => ams09x03 : superx_isp_number: 9 (************/21) Buffrar segt och långsamt.

Förmiddag den 12 aug 2015: *********** => arn02s03 (***********/21) Buffrar normalt.
Eftermiddag den 12 aug dem 12 aug 2015: ************* => ams09x03 : superx_isp_number: 9 (*************/21) Buffrar segt och långsamt."

Tänkte föra lite dagbok, började notera igår eftermiddag. Verkar som att jag på eftermiddagarna får samma "ams09x03 : superx_isp_number: 9" och det är då det segar ner med buffring.

Skrev aldrig ner gårdagens koll. Då gick det som sagt genom "teliainternational" någonting och då gick det bra på morgonen och sen på eftermiddagen så gick det segt igen och då kopierade jag infon jag fick.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Ring till Felia och berätta vad du hittat och fråga vad det beror på då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Någon som kör Bahnhof och har problem? Dom står ju inte ens med som HD certade på YT.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag kör med bahnhof och det har blivit segare nyligen, speciellt om man hoppar i en video så står videon och laddar ett tag innan något händer och verkar även som den ibland har problem med att buffra utan buffrar några sekunder i taget.

Dock har ju youtube haft många sånna problem som kommer och hgår så vet inte om det är något speceillt med bahnhof direkt

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Inte bara jag som har youtube problem och ändå sitter jag med 100/10 fiber lina... 1080p får sällan fort att buffra, får välja 720p oftast och även då buffrar det inte särskilt fort...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag har också Bahnhof och har börjat märka att videos laddar dåligt senaste dagarna.

Permalänk
Medlem

Bahnhof här också, varit segt som tusan med Chrome i flera månader nu. Funkar bra med FF.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Telia här, 100/100 fiber. Buffrar i 2-3 Mb/s. Google som börjat strypa bandbredden?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Telia ADSL, ~9Mbps.

Permalänk
Medlem

Jus tnu är det okey, men igår kväll hade jag trubbel.
Telia 100/100 Fiber

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden här, men har någon annan upplevt problem med Bahnhof och Youtube senaste tiden?

Har själv 500/100Mbit, och den klarar knappt av att rulla 1080p Youtube utan att man pausar och buffrar. Hoppa i klipp är än värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Bumpar tråden här, men har någon annan upplevt problem med Bahnhof och Youtube senaste tiden?

Har själv 500/100Mbit, och den klarar knappt av att rulla 1080p Youtube utan att man pausar och buffrar. Hoppa i klipp är än värre.

Under kvällar och tidiga nätter så har det varit helt omöjligt att se klipp i 720p eller högre upplösning för mig. Har Bahnhof 100mbit, dock så verkar det magiskt ha rättat till sig nu de senaste dagarna. Just nu kan jag se på 1080p utan att den behöver stanna och buffra i fem minuter för 1 minut video.

Permalänk
Medlem

Av och till för mig, beror mycket på vilken video man kollar på

Permalänk
Medlem

Igår och idag har det börjat gå långsamt för mig igen med både Youtube och Netflix, och jag har då Bahnhof som nästan alla verkar ha. Funderar på om jag kanske måste byta till annan operatör om det fortsätter så här? Det har krånglat från och till i över två år nu och då har jag till och med flyttat till ny lägenhet och bytt dator men får samma problem.

Permalänk
Medlem

Upplever ni samma problem med annan webbläsare? Har själv Bahnhof, och när Youtube/Viaplay segar ihop totalt så testar jag FireFox, då funkar det problemfritt! Är väl vida känt att Youtube/Chrome varit sådär ett bra tag.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Är väl vida känt att Youtube/Chrome varit sådär ett bra tag.

Aldrig haft några bekymmer med vare sig YT, twitch eller netflix med Chrome.
Men å andra sidan sitter jag bara med koppartråd och inte "jättebra" lina från bahnhof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Upplever ni samma problem med annan webbläsare? Har själv Bahnhof, och när Youtube/Viaplay segar ihop totalt så testar jag FireFox, då funkar det problemfritt! Är väl vida känt att Youtube/Chrome varit sådär ett bra tag.

Jag kör alltid med Firefox, men har testat och har samma problem med Chrome också så det är inte webbläsarens fel.

Permalänk
Medlem

Någon som har upplevt att det går långsamt på Youtube med Bahnhof den senaste veckan? Har ibland under dagarna problem med att buffra på YT att den i vissa fall går ner till 360p för att kunna buffra klippet. Har en 100/100 lina, testat med både Firefox och Chrome med samma resultat. Just nu funkar det bra, men det verkar vara ett återkommande problem minst en eller två gånger i månaden.

Beror detta på Bahnhof eller på YT?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Har Telia och youtube är fan obrukbart för min del nu! segare än den tjockaste sirapen som finns.
Är mäkta trött på detta problem!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Någon som har upplevt att det går långsamt på Youtube med Bahnhof den senaste veckan? Har ibland under dagarna problem med att buffra på YT att den i vissa fall går ner till 360p för att kunna buffra klippet. Har en 100/100 lina, testat med både Firefox och Chrome med samma resultat. Just nu funkar det bra, men det verkar vara ett återkommande problem minst en eller två gånger i månaden.

Beror detta på Bahnhof eller på YT?

Upplevt exakt samma sak. I vissa, t o m populära (välcachade) klipp börjar den buffra 360p eller t o m lägre. Man får vänta 30-60s för att kunna se 720p/1080p utan avbrott. Känns halvbra på en halv Gigabit fiber år 2016.

Osäker på hos vem felet ligger, men skulle gissa på att för mycket trafik skickas till fel nod(er). Om det är Bahnhof som tolkat Youtube fel, eller Youtube som balanserar dåligt är svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Någon som har upplevt att det går långsamt på Youtube med Bahnhof den senaste veckan? Har ibland under dagarna problem med att buffra på YT att den i vissa fall går ner till 360p för att kunna buffra klippet. Har en 100/100 lina, testat med både Firefox och Chrome med samma resultat. Just nu funkar det bra, men det verkar vara ett återkommande problem minst en eller två gånger i månaden.

Beror detta på Bahnhof eller på YT?

Skrivet av nathan:

Upplevt exakt samma sak. I vissa, t o m populära (välcachade) klipp börjar den buffra 360p eller t o m lägre. Man får vänta 30-60s för att kunna se 720p/1080p utan avbrott. Känns halvbra på en halv Gigabit fiber år 2016.

Osäker på hos vem felet ligger, men skulle gissa på att för mycket trafik skickas till fel nod(er). Om det är Bahnhof som tolkat Youtube fel, eller Youtube som balanserar dåligt är svårt att säga.

För mig började det i december. Frågade då Bahnhof på twitter om saken och de sa att de inte throttlar. Upptäckte efter ett tag att det "bara" är mellan 14-23 det går segt. Innan och efter får jag full fräs (20-25MB/s). I några veckor kom jag runt det med en VPN men sen började det slöa där med. Slangarna mellan oss och Youtube är ju i teorin neutrala så jag misstänker att det är Youtube som throttlar under peak hours.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darrik:

För mig började det i december. Frågade då Bahnhof på twitter om saken och de sa att de inte throttlar. Upptäckte efter ett tag att det "bara" är mellan 14-23 det går segt. Innan och efter får jag full fräs (20-25MB/s). I några veckor kom jag runt det med en VPN men sen började det slöa där med. Slangarna mellan oss och Youtube är ju i teorin neutrala så jag misstänker att det är Youtube som throttlar under peak hours.

Intressant. Jag har upplevt precis samma sak under "peak hours". Övrig tid rullar allt på som förväntat med en rätt fet, nyinstallerad fiber.

Jag har dock en annan misstanke, om det nu inte är Youtube själva som throttlar, och det är mitt fibernät. Du råkar inte också ha fiber via "Svensk Infrastruktur" (Öppen fiber Haninge)? Jag har ett stabilt ping-mål precis utanför vårt nät. När allt funkar som det ska har jag stabila 1ms, men när Youtube beter sig underligt är även pingen instabil. Den pendlar rejält, och jag börjar misstänka att man försökt snåla i det fysiska nät som byggts. D v s att det inte pallar när alla kör sina linor under peak hours.

Det borde dock finnas REJÄL överkapacitet i ett nybyggt fibernät, men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Intressant. Jag har upplevt precis samma sak under "peak hours". Övrig tid rullar allt på som förväntat med en rätt fet, nyinstallerad fiber.

Jag har dock en annan misstanke, om det nu inte är Youtube själva som throttlar, och det är mitt fibernät. Du råkar inte också ha fiber via "Svensk Infrastruktur" (Öppen fiber Haninge)? Jag har ett stabilt ping-mål precis utanför vårt nät. När allt funkar som det ska har jag stabila 1ms, men när Youtube beter sig underligt är även pingen instabil. Den pendlar rejält, och jag börjar misstänka att man försökt snåla i det fysiska nät som byggts. D v s att det inte pallar när alla kör sina linor under peak hours.

Det borde dock finnas REJÄL överkapacitet i ett nybyggt fibernät, men vem vet.

Funderat på samma sak. Jag får dock runt 15MB/s mot svtplay samtidigt som Youtube bara går i 1MB/s. Vanlig ping mot www.youtube.com eller 74.125.154.170 (en av Youtube:s video servrar) är det inget fel på men kör jag en repeterad traceroute mot 74.125.154.170 timeoutar 2/3 probes mot ip:n typ varannan gång vilket stärker min misstanke om att det är Youtube som throttlar. Mitt fiber är ett öppet stadsnät som numera ägs av IP-Only men som delvis byggts av Svensk Infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är men Youtube har segat sig helt plötsligt.
Allt annat fungerar bra.
Enda jag har gjort är att installera Windows 10.
Har Telia 24 Mbit abonnemang.

Permalänk
Medlem

@Penguins:

Det är bara Chrome som är segt, inte MS Edge....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

@Penguins:

Det är bara Chrome som är segt, inte MS Edge....

Har samma problem här... Fungerar att kolla youtube i MS Edge och med Chrome i inkognito-läge men i vanliga Chrome funkar det inte alls (har testat att inaktivera alla tillägg). Twitch och liknande fungerar dock felfritt. Någon som vet vad det kan vara, börjar lessna på att behöva öppna Edge för att kunna kolla på Youtube...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalasken:

Har samma problem här... Fungerar att kolla youtube i MS Edge och med Chrome i inkognito-läge men i vanliga Chrome funkar det inte alls (har testat att inaktivera alla tillägg). Twitch och liknande fungerar dock felfritt. Någon som vet vad det kan vara, börjar lessna på att behöva öppna Edge för att kunna kolla på Youtube...

precis samma sak här youtube fungerar nästan inte i chrome längre jag har dock inte testat någon annan webbläsare ska testa firefox senare men som du säger twitch och andra sidor funkar som dom ska.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Har ni appen "YouTube" installerat i Chrome? Ta bort den I så fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Har ni appen "YouTube" installerat i Chrome? Ta bort den I så fall.

Visste inte ens att appar i Chrome fanns. Att ta bort den fungerade i alla fall, tack för hjälpen!