Permalänk
Medlem

Ölkylare i oljefat

Hallo

Inleder med en kort bakgrund till varför jag har valt att genomföra det här projektet. Jag har sedan en tid tillbaka fattat tycke för kylteknik och tillämpningar. Under en brainstorm som mynnade ut i flera olika tankar och idéer så föll beslutet till sist på att skapa en dryckeskylare i ett gammalt oljefat.

Vidare skall jag presentera delarna i min kylare med ord och bilder så gott som det går. Låt oss börja med hjärtat i kylaren nämligen kylslingan. En enkel kylslinga består av fyra delar, kompressor kondensor strypdon och evaporator. Runt i slingan cirkulerar ett köldmedium som man låter koka i evaporatorn för att sedan kondensera i kondensorn. På så sätt kan man absorbera värma och transportera den till en annan plats.

Innan du som läsare kör igång glad i hågen med att experimentera vill jag bara nämna ett par korta ord om potentiella risker med kyla

* Elchock-Kompressorer och tillhörande elektronik går på 230V som de flesta vet kittlar DÖDsskönt om man inte har koll.

* Frostskador-Vid hantering av köldmedium så se till att alltid ha handskar och glasögon på dig. När köldmedium tillåts expandera blir det rejält kallt, ungefär som när man sprutar för nära armhålan med en spraydeo

* Den sista punkten som man bör se upp mest för är att kylteknik är beroendeframkallande så när du har fastnat kan du inte tänka på annat än expansionsventiler och scrollkompressorer mm.

Nåväl över till min egna kyl. Delarna i den är till största delen återanvända som oljefatet och kylslingan. Majoriteten av grejorna är lätta att få tag på från bygghandeln och Biltema. I verktygsväg klarar man sig med handverktyg och sticksåg. Jag tänker inte skriva en hel roman utan låter bilderna tala för sig med tillhörande bildtext.

Mvh NizWiz

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Herre jävlar rent utsagt!

Detta var det roligaste galleriet på länge! Du får börja tillverka dessa på heltid och sälja! Måla om oljefaten i olika motiv, typ ölmärken etc.

Skulle köpa en

MVH Axelind, solklar 5a.

Permalänk
Medlem

HAHA! roligaste och coolaste bygget på länge! 5/5 inget snack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

SOL-klar femma här med

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Riktigt grymt och intressant bygge! bästa galleriet på länge! kollat själv på å bygga öl kyl för en stund sedan! så sparka liv i tankarna igen nu! Får man fråga vad projectet hamna på i för prisklass och tid cirka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Herre jävlar rent utsagt!

Detta var det roligaste galleriet på länge! Du får börja tillverka dessa på heltid och sälja! Måla om oljefaten i olika motiv, typ ölmärken etc.

Skulle köpa en

MVH Axelind, solklar 5a.

Kul att du tycker det Tyvärr planerar jag inte att massproducera dem, du vet tid är en bristvara :/

Skrivet av Adnerhill:

HAHA! roligaste och coolaste bygget på länge! 5/5 inget snack!

Tack så mycket!

Skrivet av MadMantiz:

SOL-klar femma här med

I see what did there m8 XD Tack så mycket!

Skrivet av FlourApaN^:

Riktigt grymt och intressant bygge! bästa galleriet på länge! kollat själv på å bygga öl kyl för en stund sedan! så sparka liv i tankarna igen nu! Får man fråga vad projectet hamna på i för prisklass och tid cirka?

Tack det uppskattas! Rent prismässigt så får man dela upp bygget i kostnader för själva kylen i sig och verktygen som har använts.
Vertyg:
Vakuumpump 840kr. Används för att vakuumpumpa systemet innan man fyller det med köldmedium. Det man vill få ut är fukten i systemet som annars kan orsaka problem.
Manometerställ 310kr. Används för att kolla trycken i systemet och för fyllning/vakuumpumpning.
Rörbock 70kr
Rörkap 40kr
+ en hel del verktyg som jag redan hade men dem räknar vi inte med så summa summarum 1260kr i verktyg

Kostnader för bygget:
Kopparrör 200kr
Blandade kopplingar (T-kors&Muffar) 215kr
Kapillärrör 35kr
Plywood 300kr
Hjul 170kr
Termostat 100kr
Bottningslist 70kr
+massa saker som jag redan hade sen tidigare, både nytt och återanvända prylar.

Tidsmässigt har jag mer eller mindre arbetat typ varannan kväll från den 10/6-2016 fram tills nu med själva tunnan. Där är inte medräknat all tid som har gått till research om kylmaskiner.

Mvh NizWiz

Permalänk
Medlem

Hur kall kan du få den?

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

@SEELM: Jag har justerat in termostaten så att den max blir 4°C kall. Hur kall den blir om man bara låter kompressorn stå och gå konstant har jag inte undersökt

Permalänk
Medlem

Kan man köpa köldmediet hos aga som privatperson? trodde man skulle ha licens för såna gaser.
eller vad är det för gas du använder förresten?

Inspirerande som fan iaf kanske ska prova på att bygga nåt liknande om jag får tid^^

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

@kao172: Roligt att du tycker att projektet är inspirerande. Gällande köldmedier så finns det egentligen tre alternativ som är gångbara vid hobbyverksamhet. Det första är R290 (Propan) som går att få tag på i formen av gasol. Gasolen vi har i Sverige innehåller ca95% propan så det bör fungera bra. Det andra är R600 (Butan) Svårt att få tag på ren men finns vanligt förekommande som blandning med propan i gasoltuber för campingkök och dylikt. Har provat detta och det fungerar men du kan inte få ut temperaturen med hjälp av ett p-t diagram och manometerställ iom att det är en blandning. Det sista är R134a vilken fungerar bra och köldmediet jag använder i tunnan. Man kan hitta det i viss sorts kylspray.

Mvh NizWiz

Permalänk
Medlem

wunderBar

gångjärn på locket så hade det kanske vart lättare att ta sig en kall

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt faktiskt och när man tittar på projektet så finns det alltid de smådetaljer man kan göra bättre samt finare, det var säkert riktigt trevligt att bygga ihop och även jag kanske kan inspirera dig med mina egna idéer om några månader.
Tack för de fantastiska bilderna och jag blev storsugen på en riktig kall öl som jag skall lägga in i kylen så tar jag den senare ikväll, det får bli en Karlovacko ifrån Kroatien och enligt mig är den supergod fast Warsteiner är godare...tusan vad jag blev sugen på öl och lakrits nu haha

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Inaktiv

Älskar när unika byggen som dessa dyker upp bland alla "i7 6700k med 970 och fractal r5"nr 84719734

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

wunderBar

gångjärn på locket så hade det kanske vart lättare att ta sig en kall

Absolut hade det varit det, finns flera saker som jag hade kunnat göra annorlunda

Skrivet av RFM:

Riktigt trevligt faktiskt och när man tittar på projektet så finns det alltid de smådetaljer man kan göra bättre samt finare, det var säkert riktigt trevligt att bygga ihop och även jag kanske kan inspirera dig med mina egna idéer om några månader.
Tack för de fantastiska bilderna och jag blev storsugen på en riktig kall öl som jag skall lägga in i kylen så tar jag den senare ikväll, det får bli en Karlovacko ifrån Kroatien och enligt mig är den supergod fast Warsteiner är godare...tusan vad jag blev sugen på öl och lakrits nu haha

Skoj att du tycker om bygget Absolut har du rätt i att man hade kunnat göra vissa saker annorlunda men oavsett vad har bygget varit riktigt givande. Nu blev jag intresserad, vad är det för något kul du tänker dra ihop? Rörande bilderna så är det bara roligt att du tyckte om dem och att ölen var god

Skrivet av anon228747:

Älskar när unika byggen som dessa dyker upp bland alla "i7 6700k med 970 och fractal r5"nr 84719734

Bra jobbat!

Tack så mycket, det uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte alls kommentera något längre, det är många andra duktiga på.. Men specielt inte sånt som inte är dator relaterat.. Fast här måste jag göra et undantag, det är verkligen en unik bra och praktisk och snygg grej.. Typisk manlig, men GRYMM nog at jag skulle ställa den hemma hos mig faktisk. Jag tro til och med frun skulle godkänna på grund av skön stajl.. Fortsätt med sånt!

Permalänk

Snyggt byggt, fräsig kyl!! 5 av 5 Sol(ar) !

Visa signatur

Citera för svar

Intel Pentium G3258 Anniversary Edition , ASRock B85M BTC - mATX , OCZ ZT SERIES 650 W , G.Skill Ripjaws Red DDR3 1600MHz CL9 2x4GB , Kingston 120GB SSDNow V300 + Intenso SSD 128GB + 256GB , Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II , Thermaltake Versa H15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag brukar inte alls kommentera något längre, det är många andra duktiga på.. Men specielt inte sånt som inte är dator relaterat.. Fast här måste jag göra et undantag, det är verkligen en unik bra och praktisk och snygg grej.. Typisk manlig, men GRYMM nog at jag skulle ställa den hemma hos mig faktisk. Jag tro til och med frun skulle godkänna på grund av skön stajl.. Fortsätt med sånt!

Tack det uppskattas enormt Det är ett gott betyg om den till och med skulle godkännas av frun

Skrivet av BigSwede74:

Snyggt byggt, fräsig kyl!! 5 av 5 Sol(ar) !

Haha tack så mycket

Permalänk

Snyggt! Blev lite orolig att du inte skulle ha någon ventilation till kompressorn men när fläktarna kom så lugnade jag mig Hur fungerar det med MDF i kylen?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Tackar! Det med ventilationen tog lite tid. Av någon anledning sköt jag på det. Att ha MDF i kylen funkar hur bra som helst än så länge

Permalänk
Medlem

Funderar på om det var värt det

Finns ju såkallade Partycoolers färdiga att köpa, billigaste jag hittade va runt 2300:- (rea 1800:- nu) verkar dock som att du fått det lite billigare om man inte räknar in "arbetstiden".
http://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/party-coolers

Annars en grym bygglogg och du har en jävla kunskap inom ämnet så du borde vara stolt över den!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Underbart bygge...jag blir så törstig

Permalänk
Medlem

Gosigt Bygge! 4av5!
Måla Plywoodringen som syns när du öppnar i samma vita som tunnan har, Samt ett lock i Plexiglas med gångjärn hade du fått 5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Funderar på om det var värt det

Finns ju såkallade Partycoolers färdiga att köpa, billigaste jag hittade va runt 2300:- (rea 1800:- nu) verkar dock som att du fått det lite billigare om man inte räknar in "arbetstiden".
http://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/party-coolers

Annars en grym bygglogg och du har en jävla kunskap inom ämnet så du borde vara stolt över den!!

Tack för dem fina orden! Jag håller absolut med dig om att den inte är ekonomiskt försvarbar. Men jag tror att man får se på den mer som en unik pryl som är resultatet av mitt tekniska intresse

Skrivet av Detox:

Underbart bygge...jag blir så törstig

Tackar! Det e bara att korka upp närmsta, bästa och kalla dryck

Skrivet av Vendin:

Gosigt Bygge! 4av5!
Måla Plywoodringen som syns när du öppnar i samma vita som tunnan har, Samt ett lock i Plexiglas med gångjärn hade du fått 5!

Kul att du tyckte om det! Det här med att måla och fixa ett lock av plexiglas fanns det tankar på. Men tiden blev knapp i slutet iom att jag har varit iväg i en vecka (Därför svaren har dröjt) samt att jag skall studera till hösten därav har det inte blivit av

Permalänk
Medlem

Tummen upp, jäkla häftig grej!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk

1000 tack för riktigt trevlig läsning! Älskar verkligen "MacGyverlösningar"
En riktig tiopoängare från mig!

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambo:

Tummen upp, jäkla häftig grej!

Tack så mycket!

Skrivet av MrFranklin:

1000 tack för riktigt trevlig läsning! Älskar verkligen "MacGyverlösningar"
En riktig tiopoängare från mig!

Skoj att du tycker om den! Sånt här tekniskt "bonnameck" är det brinnande intresset

Permalänk
Medlem

Det här var det bästa jag läst på länge. Mycket bra gjort!!
Jag brukar vara negativ i trådar eftersom det kryllar av trögtänkta som inte ens klarar av att googla.
Men det här är intelligent och visar att det finns hopp om mänskligheten.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Tack så mycket! Roligt att det föll i smaken Tur att du slapp vara negativ den här gången och jag är glad att jag har kunnat återställa lite hopp om mänskligheten iaf

Permalänk
Medlem

Riktigt Najs xD Vill Ha

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Från en kyltekniker till en annan, snyggt jobbat 5/5. Bästa jag sett på Sweclockers hittills

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850