mITX Asus Z170I, mITX Asus Q170T eller NUC för mjukvaruutveckling, vad rekommenderas?

Permalänk

mITX Asus Z170I, mITX Asus Q170T eller NUC för mjukvaruutveckling, vad rekommenderas?

Jag är på gång att införskaffa en dator till hemmet som är till för mjukvaruutveckling med tillhörande kompilering och diverse virtuella maskiner igång under utveckling (alltifrån C/C++, python till Java och Qt/QML, Vagrant, ELK stack). Inga krav på grafik då jag inte har spelat på väldigt länge eller redigerat 3D filmer för den delen.

Krav:

  • Tyst

  • Liten

  • i7 Quad Core (X99 med hexacore eller fler kärnor känns inte prisvärt för mina behov, kanske blir för en byggserver i framtiden)

  • 32 GB RAM minne

  • SSD 512 GB eller motsvarande

  • DisplayPort (Kopplas till en Dell 34" LED Curved U3415W alternativ Samsung S34E790C skärm, 3440x1440)

Förslag 1 har låg höjd och skulle passa i ett betydligt mindre chassi när nätdelen flyttas ut ur burken, har dock inte hittat varken mindre chassi eller nätadapter. Alla tips uppskattas här. Fördelen med detta förslag är storleken (med mindre chassi), dubbla nätverskportar och avsaknad av trådlöst nätverkskort.

Förslag 2 är väl en mer vanlig konfiguration med PSU inne i chassit. Moderkortet ger möjlighet till framtida uppgradering med diskret grafikkort och Z170 chipset ger möjlighet till överklockning. Andra fördelar med detta förslag är PS/2 port för full NKRO och USB 3.1 portar om jag nu behöver det i framtiden.

Förslag 3 är helt enkelt nya Skull Canyon, Intel NUC. Minsta möljiga förpackning som jag kan fästa bakom skärmen för extra fysisk skrivbordsyta, men låter den för mycket? Fördelen är fysiska yttermåtten, USB type-c koppling tillika thunderbolt 3 och Intel Iris Pro 580 istället för Intel HD Graphics 530.

Förslag #1 (mITX, Asus Q170T, nätadapter saknas, tips?):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9512975/mitx-asus-q170t-i7-6700k-32-gb-ddr4-samsung-950

Förslag #2 (mITX, Asus Z170I):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9512994/mitx-asus-z170i-i7-6700k-32-gb-ddr4-samsung-950

Förslag #3 (Intel NUC):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9512795/intel-nuc

Frågor:

  1. Vilket alternativ tror ni är lämpligast för mina behov? Förslag på ändringar i konfigurationerna?

  2. Cooler Master Elite 110 upplever jag som stort för sammanhanget när jag måttar här hemma, vilka mindre mITX chassin finns som kan passa för mina behov? Finns det speciella all-in-one chassin?

  3. Asus Q170T moderkort har en DC strömingång, någon som har tips på nätadapter?

  4. Låter Skull Canyon för mycket vid belastning?

Permalänk
Skrivet av CHolmstedt:

Låter Skull Canyon för mycket vid belastning?

Enligt alla recensioner jag sett så är Skull Canyon förhållandevis tyst trots sin kraft. Den ska även ha en inställning som går att nås från EFI/BIOS som klockar ner den några procent, vilket ska göra den ännu mer diskret.
Den har tex jämförts mot Brix Pro där recensenterna säger att skillnaden är enorm.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Enligt alla recensioner jag sett så är Skull Canyon förhållandevis tyst trots sin kraft. Den ska även ha en inställning som går att nås från EFI/BIOS som klockar ner den några procent, vilket ska göra den ännu mer diskret.
Den har tex jämförts mot Brix Pro där recensenterna säger att skillnaden är enorm.

Efter några dagars funderande så kommer det mest sannolikt bli en Skull Canyon för att spara utrymme på skrivbordet och förhoppningsvis dra ner ljudnivån från nuvarande ATX system. Får se om någon vecka eller två om jag känner behov av det eller om min nya bärbara dator räcker för mina behov.