GTX 970 ligger på 80c Idle tills jag installerar om drivers varje gång jag startar datorn.

Permalänk
Medlem

GTX 970 ligger på 80c Idle tills jag installerar om drivers varje gång jag startar datorn.

Titel borde förklara relativt bra men jag behöver hjälp. Hittar inget på internet. Varenda gång jag startar datorn så går mitt 970 upp i 80c idle. Det fixas om jag installerar om drivers men jag börjar tröttna på det nu. Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha flera olika program som styr grafikkortet, t.ex MSI afterburner, evga precision och asus gpu tweak? Läst om att dessa programmen kan krocka med varandra.

Är fläktarna helt still?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Har inga av dessa program. Fläktarna går på högvarv när detta händer.

Permalänk
Medlem

Vad menar du att det fixas om jag installerar om drivers? Menar du om du installerar nya nvidia geforce driver då händer problemet ? och det händer inte med gammal driver ?

Var läser du din GPU temp? använder du program namn?
Har du bra ventilation i din chassi ? Har du ATX stor låda med en fläkt som tar in luft och en bak som tar ut luft ?

80c är för mycket i idel jag har 36c i idel jag har asus 960
Mina fläktar står stilla i idel när GPU når 65c så startar fläktar automatisk på min grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@intel2000: Jag har alltid dom senaste drivers som är ute. Det spelar inte någon roll ifall jag har gamla eller nya installerade, varje gång jag startar datorn så måste jag ominstallera dom då grafikkortet oavsett går upp i 80c. Jag har användt mig av flear olika program för att läsa temperaturer men just nu använder jag Speccy.
Mitt chassi ventilation är bra då jag har 2st 140mm Noctua fans på framsidan och flera mindre som tar ut luft.

Permalänk
Medlem

Låter ju som något är fel på sensorerna som läser av eftersom fläktarna går på max och kortet ändå är 80 grader.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag kan dock känna på kortet och det är fanemej så att jag bränner handen. Nu är detta inte ett enormt problem då jag har beställt hem ett nytt 1080 men hade endå varit bra att lösa detta.

Permalänk
Medlem

Clint kan ha rätt din program kanske inte visar 100% rätt temp. Använd instället "CPUID Hardware Monitor" den är mer noggrann. Om det är samma resultat då sensorerna på ditt grafikkort inte funkar bra.

Asså prova att inte installera "GeForce Experience " när du installerar nvidia geforce driver och kör clean install
Det har hänt att GeForce Experience kan ställa till problem.

Permalänk
Medlem

@intel2000: Åh tro mig, jag har testat detta redan. Får helt enkelt fortsätta som jag håller på nu tills jag får mitt nya kort.

Permalänk
Medlem

Ok då måste din 970 grafikkort vara defekt om du har garanti kvar det är bara att lämna den för reparation. Hur lång tid har du använd den 2år ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArmaNerd:

Titel borde förklara relativt bra men jag behöver hjälp. Hittar inget på internet. Varenda gång jag startar datorn så går mitt 970 upp i 80c idle. Det fixas om jag installerar om drivers men jag börjar tröttna på det nu. Någon som har en lösning?

Hur är GPU användningen ?
Kolla med t.ex. afterburner.

Permalänk
Medlem

@intel2000: Har haft kortet i lite mer än 2 år nu. Kommer troligen få hem mitt nya kort inom någon vecka nu dock så problemet med 970t är inte ett sånt enormt problem.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ligger på samma nivå som vanligt när man inte gör något speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArmaNerd:

@Svensktiger: Ligger på samma nivå som vanligt när man inte gör något speciellt.

Vad har du för moderkort?
En del (ganska många) lite äldre moderkort kan ge lite märkliga problem, från div problem till ingen bild alls med nyare grafikkort tex 9xx serien från Nvidia om moderkortet kör med äldre bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Har ett Asus Z-97P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArmaNerd:

@ggustavsson: Har ett Asus Z-97P

Du kan ju kolla vilken biosversion du har, senaste är 2907
Är mest något äldre kort som brukar trilskas typ Z77, men uppdatera om du har äldre än 2907
uppdaterar gör du från verktyget som finns i bios..

Tror du kan spara nuvarande inställningar i en profil först + uppdatera inte med OC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej, jag fattar inte längre vad som händer. Har prövat att uppdatera BIOS till senaste verisioner och har nu också ett splitter nytt 1080. Problemet kvarstår... Det måste nästan vara så att det är moderkortet eller?

Permalänk
Medlem

@ArmaNerd:

Det låter ju som om det är mjukvarurelaterat då problemet fixas temporärt av att du installerar om drivrutinerna.

Skulle råda till att installera om Windows om du inte gjort det redan.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArmaNerd:

Okej, jag fattar inte längre vad som händer. Har prövat att uppdatera BIOS till senaste verisioner och har nu också ett splitter nytt 1080. Problemet kvarstår... Det måste nästan vara så att det är moderkortet eller?

Så den rapporterar fortfarande en temperatur på 80 grader och ditt grafikkort går på högvarv?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Ja, efter ett tag så går kortet upp i 80c och stannar där. Jag kan nergradera mina drivers så slutar det och sen kan jag uppdatera dom igen så återkommer det inte förrens jag startar om datorn.

Permalänk
Medlem

Har nu också sätt att kortet inte bara är varm utan det jobbar på full nivå. Vet verkligen inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Intressant.. kan detta vara en miner trojan?

Permalänk
Medlem

@TuHack: Har ingen aning men det slutar ju som sagt så fort jag installerar om eller nergraderar mina drivers.

Permalänk
Medlem

@ArmaNerd installera om Windows är mitt förslag, så kan vi utesluta det sen när man ska felsöka vidare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Får helt enkelt göra så då.. Hade hoppats att ha det som min sista utväg. Jag tar och installerar om det imorgon då jag måste arbeta på datorn hela dagen idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArmaNerd:

@BM-Mods: Får helt enkelt göra så då.. Hade hoppats att ha det som min sista utväg. Jag tar och installerar om det imorgon då jag måste arbeta på datorn hela dagen idag.

Vad jag inte fattar är hur det kan gå upp i dessa temps när fläkten går på fullvarv?!
Då borde du ha väldiga tempproblem när du väl spelar med korten i windows också? Vilka kort är det du har haft? Inte kretsen utan tillverkaren av just dina ex?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: När jag bara använder kortet normal och spelar så ligger det på normala nivåer. Hade ett MSI GTX 970 innan och nu har jag ett MSI GTX 1080.

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som om att du har någon trojan miner i datorn

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Börjar fundera på att det är nått fel på grafikkorten som gör att systemet läser av den fel .. själv skulle jag reklamerat grafikkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArmaNerd:

@Jalle64: När jag bara använder kortet normal och spelar så ligger det på normala nivåer. Hade ett MSI GTX 970 innan och nu har jag ett MSI GTX 1080.

Ska sägas att om jag startar om eller kallbootar så går även mina fläktar på fullvarv, men efter drivrutinen lästs in så går de ner till det stipulerade varvtalet.

Jag har aldrig tänkt på att detta skulle vara något problem och har inte läst något att så skulle vara fallet, vilket ju inte heller verkar vara något problem då jag har haft mitt kort i två år, utan mankemang.
Det jag undrar över är hur du innan windows lästs in, kan avläsa tempen på kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)