Kan ej ansluta till internet

Permalänk
Medlem

Kan ej ansluta till internet

Hej allihop!

Jag fick precis hem min dator från iNet, och den startade perfekt.

Windows 10 installerade jag och sedan kom jag till skrivbordet, men jag kan inte ansluta till internet.

När jag försöker står det att jag inte har drivrutin till nätverkskort eller att jag ej har korrekt installerat nätverkskort.

Hur gör jag?

SPECS:
Corsair RM750x 750W
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Samsung 850-Series EVO 500GB
be quiet! Pure Rock
ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3
ASUS Z170 PRO GAMING
Kingston HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 2133MHz

Tack på hörhand

EDIT: Jag fick en CD för moderkortet där det stor Chipset någonting. Men jag har ingen dvd-läsare inbyggt i datorn.

Permalänk
Medlem

Du behöver troligen installera drivers till nätverkskortet. Det borde kommit med en skiva med datorn för moderkortet. Om du har inbyggt nätverkskort. Stoppa i den och installera drivers. Undvik programvaran för nätverkskortet. Bara drivrutiner.

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...
välj ditt os och leta upp nätverkskortet i listen sen.

Edit: Ladda gärna hem drivers för ljudkort och chipset.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du måste hämta och installera din Närverkkort driver från asus det är Intel LAN
Intel LAN Driver V20.2.4001.0 for Windows Win10 64bit---(WHQL).
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...

Windows 10 automatisk installerar Nätverk driver från windows update kanske är den som strular.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen CD/DVD-läsare inbyggt. Kan man installera det på ett USB och föra över?

Permalänk
Medlem

Ja det går bra att installera från USB hämta och kopiera installation filerna Intel LAN från Asus hemsida till din USB och installera.

Glöm inte att installerar också "Intel Chipset Driver V10.1.1.13 " den är för moderkortet är viktig. Eftersom du kan ej installera från DVD.

Permalänk
Medlem

Det står "Does not support this Operating System", fast än jag tog för Win 10 x64 och det var den jag installerade.

Ska jag installera Chipset också?

Permalänk
Medlem

Du har valt kanske fel drivrutin och passar inte din Windows version. Eller installation programmet är fel skriven.

Kontrollera om Windows update har redan installerat drivrutin för ditt nätverkskort. Höger klicka din Datorn ikon >Egenskaper > sedan klicka på > Device Manager Under Network Adapters kan du se Intel lan ?

Asså mer info för updatering av drivutiner:
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Permalänk
Medlem

Du ska ladda ner denna: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/lan/Intel_Lan_Win7-81-10_V20...

Lägg den på ett USB-minne, för över den till datorn och packa upp filerna i .zipen. Går det inte att installera med installationsprogrammet så kan du gå in i enhetshanteraren som visas i kommentaren ovan, välja Uppdatera drivrutin > manuellt och själv peka ut drivrutinsfilerna. Den du är ute efter bör ligga i undermappen LAN\Win10\PRO1000\Winx64\NDIS65.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Du ska ladda ner denna: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/lan/Intel_Lan_Win7-81-10_V20...

Lägg den på ett USB-minne, för över den till datorn och packa upp filerna i .zipen. Går det inte att installera med installationsprogrammet så kan du gå in i enhetshanteraren som visas i kommentaren ovan, välja Uppdatera drivrutin > manuellt och själv peka ut drivrutinsfilerna. Den du är ute efter bör ligga i undermappen LAN\Win10\PRO1000\Winx64\NDIS65.

Jag gjorde detta, men det hjälpte inte. Fortfarande ingen uppkoppling.

Jag lyckades låna en extern cd läsare, och installerade drivers från skivan jag fick med. Det hjälpte dock inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arezza:

Jag gjorde detta, men det hjälpte inte. Fortfarande ingen uppkoppling.
Jag lyckades låna en extern cd läsare, och installerade drivers från skivan jag fick med. Det hjälpte dock inte heller.

Din nätverkskort på moderkortet måste ha problem. Om du köpte nyligen då har du garanti kvar det är bara att lämna för undersökning & reparation.

Asså testa att felsöka ditt nätverkskort så här:
I "cmd" command promt . Skriv "ping 127.0.0.1"
Om du får replay då funkar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Asså testa att felsöka ditt nätverkskort så här:
I "cmd" command promt . Skriv "ping 127.0.0.1"
Om du får replay då funkar den.

Hur menar du att man ska felsöka sitt nätverkskort genom att pinga loopback-interfacet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ip 127.0.0.1 loopback-interfacet eller bättre namn är lokala värddatorn eller systemet.
Men det är inte bästa felsökning.

Jag kommer ihåg jag hade ett PCI-e nätverkskort Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT)
Som hade inbyggd felsökning diagnostics hete Intel® PROSet vara tillval i installation av drivrutinen men dagens inbyggda nya nätverkskort har de ej. Om man har tur finns från tillverkaren.

Asså det finns ett program "ASUS PC Diagnostics V1.4.1" man kan prova vet ej om den kan felsöka Nätverkskort verkar den har Network Adapter knapp. @Arezza Prova den ASUS PC Diagnostics!

Permalänk
Medlem

Ladda drivrutinen från intel https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Intel-Network... och du ska ta den som heter Windows® 10, 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Ip 127.0.0.1 loopback-interfacet eller bättre namn är lokala värddatorn eller systemet.
Men det är inte bästa felsökning.

Det är ingen felsökning över huvud taget. Det utesluter inget och man kan inte dra några slutsatser från det. TS skulle lika gärna kunna rosta en brödskiva och konstatera brödrostens funktion. Det har dessutom fördelen att han har något att äta när han är klar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.